"> چطور با رفتار‌های پرخاشگرانه ی بچه‌ها برخورد کنیم ؟ - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

چطور با رفتار‌های پرخاشگرانه ی بچه‌ها برخورد کنیم ؟

چطور با رفتار‌های پرخاشگرانه ی بچه‌ها برخورد کنیم ؟ آیا شما احساس می کنید که پرخاشگری در کودکان دبستانی شما در حال افزایش است ؟ آیا به دنبال راه های مقابله با خشم و پرخاشگری کودک تان هستید ؟

آیا فرزندتان در خانه به راحتی عصبانی و خشمگین می شود ؟ آیا معلمان مدرسه از بچه ی شما شکایت می کنند که با دیگر دانش آموزان درگیر و دعوا می کند ؟ آیا پسر شما با پسرهای فامیل و همسایه به جنگ و نزاع می پردازد ؟

چطور با رفتار‌های پرخاشگرانه ی بچه‌ها برخورد کنیم ؟

چطور با رفتار‌های پرخاشگرانه ی بچه‌ها برخورد کنیم ؟

پرخاشگری در کودکان پدیده‌ی شایعی است که به صورت‌های مختلفِ جسمی، عاطفی و تنشِ قابل توجه در آنها دیده می‌شود. اگرچه این مسئله بخشی طبیعی در روند رشد کودک شماست، اما از او انتظار می‌رود که در مدرسه احساساتش را کنترل و مدیریت کند.

هرچه آموزش‌های شما در این زمینه از سن کمتری آغاز شود احتمال اینکه فرزندتان بتواند بر پرخاشگری‌اش غلبه کند بیشتر می‌شود. در ادامه نکاتی را درباره‌ی دلایل پرخاشگری کودکان و روش‌های مقابله با آن را بیان خواهیم کرد.

بررسی سریع پرخاشگری در کودکان

کودکان و بچه هایی که رفتار پرخاشگرانه و تهاجمی دارند به طور معمول خودانگیخته، بی‌قرار و زودرنج‌ میباشند . پژوهش‌های جدید می‌گویند که پرخاشگری در کودکان با توانایی‌های گفتاری و طبیعت ذاتی بچه‌ها در ارتباط است.

پرخاشگریِ موردی در کودک طبیعی است اما اگر به کرات یا بر طبق یک الگوی مشخص اتفاق بیفتد خطرناک خواهد بود.

پرخاشگری معمولا از ناتوانی کودک شما درکنار آمدن با خشم، عوامل بیولوژیکی، بدرفتاری والدین یا کمبود مهارت‌های ارتباطی ناشی می‌شود.

علل‌ خشونت‌ و پرخاشگری‌ در کودکان‌

اول علت پرخاشگری کودک را دریابید ،کلید مدیریت پرخاشگری کودک‌تان درک ریشه‌ی به وجود آمدن آن است.

۱. عوامل ژنتیکی

در سال‌های اخیر بر تأثیر عوامل ژنتیکی در پرخاشگری تأکید شده است. پژوهش‌های تخصصی اغلب نشان می‌دهند که بیشتر کودکان پرخاشگر، والدین پرخاشگر دارند. اگرچه پرخاشگری بیشتر تحت تاثیر عوامل ژنتیکی است تا عوامل محیطی، اما والدینی که دچار تغییرات خلقی هستند باید روی رفتار‌شان کنترل داشته باشند.

mehcom.com

۲. الگوهای خانوادگی ناسالم

اغلب اوقات عدم نظارت، واکنش شدید به رفتار کودک و تنش‌های خانوادگی به مشکلات رفتاری جدی در کودک منجر می‌شوند. این بچه‌ها دچار کمبود عزت نفس هستند و به همین دلیل سرخوردگی خود را به شکل بی‌ادبی نسبت به سایرین بروز می‌دهند.

پیشنهاد مطالعه:  چرا کودکان فحش می دهند و بدزبان هستند ؟

برخی از عوامل خانوادگی که به شدت در ایجاد پرخاشگری در کودکان مؤثرند عبارتند از:

سطح تنش‌های خانوادگی، مشکلات جدی میان والدین، افسردگی و تأثیرگذاری مثبت یا منفی خانواده. علاوه بر اینها می‌توان به خطاهای والدین، از جمله تنبیه شدید، عدم هماهنگی بین پدر و مادر، عدم قدردانی و تحسین کودک، کودک‌آزاری و غیره نیز اشاره کرد.

mehcom.com

۳. خصوصیات فردی

بخش بزرگی از پرخاشگری کودک به تجربیات عاطفی او باز می‌گردد. احتمال وجود مواردی چون فقدان حس دلسوزی، مهارت‌های ارتباطی ضعیف، متوسط IQی پایین، یا خلق و خوی دشوار در کودکانی که دچار مشکلات رفتاری می‌شوند بیشتر است.

کودکانی که به مشکلات پزشکی مانند اختلال سلوک دچار هستند باید به سرعت تحت درمان قرار بگیرند چون این نوع مشکلات ممکن است به خشونت با انسان‌ها یا حیوانات منجر شوند.

mehcom.com

۴. تماشای بیش از حد تلویزیون

رسانه‌ها در شکل‌گیری رفتارهای اجتماعی کودکان نقش زیادی دارند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که کودکان معتاد به تماشای تلویزیون روابط خوبی با پدر و مادر خود ندارند و الگوهای غذایی ناسالم دارند. برنامه‌هایی مانند کارتن‌ها و مسابقات فوتبال پرخاشگری را در کودکان تشدید می‌کنند.

بچه‌ها معمولا از مشاهدات‌شان تقلید می‌کنند. مثلا، با دیدن تصویر افرادی که مشت و لگد می‌زنند تمایل پیدا می‌کنند که در زندگی واقعی این کارها را انجام بدهند.

پژوهش‌ها همچنین نشان می‌دهند یکی از دلایل تأثیر منفی تلویزیون آن است که کودکان از این وسیله به عنوان ابزاری برای حل و فصل تعارضات استفاده می‌کنند.

mehcom.com

۵. عوامل محیطی

احتمال بروز رفتارهای پرخاشگرانه در کودکانی که در محله‌های ناامن زندگی می‌کنند، مثل محلاتی که افراد معتاد یا بزه‌کار در آن زیاد هستند، بیشتر است.

بچه‌هایی که به مدارسی با شرایط ناامن می‌روند یا دوستانی دارند که با آنها پرخاشگرانه برخورد می‌کنند یا کودکانی که تمام روز را به تماشای تلویزیون می‌گذارنند، همگی مستعد رفتارهای غیرعادی هستند.

فقر، محرومیت و تک‌والد بودن هم می‌تواند باعث واکنش‌های شدید کودک نسبت به دیگران بشود.

پیشنهاد مطالعه:  ارتباط پرخاشگری با ورزش و فعالیت بدنی

می توانید مطلب ارتباط تغذیه با خشم و پرخاشگری و بی حوصلگی را نیز مطالعه نمایید.

چطور با رفتار‌های پرخاشگرانه ی بچه‌ها برخورد کنیم ؟

راه های مقابله با پرخاشگری

اگر از همان ابتدای کار، ابتکار عمل را به دست نگیرید و با رفتارهای پرخاشگرانه‌ی کودک‌تان برخورد نکنید، احتمال دارد که این مشکل در عرض زمان کوتاهی شدت پیدا کند. در ادامه چند نکته‌ی ساده را که به شما در غلبه بر رفتار پرخاشگرانه‌ی کودک‌تان کمک خواهند کرد بیان می‌کنیم:

۱. سبک تربیتی در خانواده

سبک تربیتی نقش مهمی در آموزش در زمان پرخاشگری ایفا می‌کند. از پرخاشگری‌های تصادفی کودکتان به عنوان لحظات آموزشی استفاده کنید.

مثلا، اگر فرزند شما به دوست‌اش آسیب رساند، به جای آنکه همانجا سرش فریاد بکشید از این واقعه استفاده کنید تا به فرزندتان نشان بدهید چطور رفتارهای پرخاشگرانه می‌تواند به دیگران آسیب بزند. سپس کودک‌تان را وادار کنید از صمیم قلب از دوست‌اش عذرخواهی کند.

همچنین، می‌توانید به فرزندتان آموزش بدهید که چطور با عواطف منفی مانند خشم و سرخوردگی به شکلی مؤثر برخورد کند. از کودک خود بخواهید که ارتباط کلامی برقرار کند و مشکل‌اش را با صدای بلند توضیح بدهد.

mehcom.com

می توانید مطلب راهکارهای کنترل پرخاشگری کودکان توسط والدین را نیز مطالعه نمایید.

۲. گفتگوی مناسب با فرزند

موقع برخورد با فرزندتان باید آرام باشید. حتی اگر روز سختی داشته‌اید یا به هردلیلی ناراحت یا عصبانی هستید سعی کنید موقع حرف زدن با فرزندتان درباره‌ی کاری که کرده‌ است آرامش خود را حفظ کنید.

با او درباره‌ی نتیجه‌ی رفتارش صحبت کنید – مثلا اینکه اگر به این روش ادامه دهد بچه‌های دیگر ممکن است دیگر تمایلی به بازی کردن با او نداشته باشند. در این موارد مراجعه‌ی منظم به مشاور هم ضروری است.

۳. نظارت بر تأثیر دوستان

دوستان نقش بسیار مهمی در زندگی فرزند شما دارند و بر رفتار او به شدت اثرگذار هستند. اگر فرزند شما شاهد این باشد که دوست‌اش جواب پدر و مادرش را می‌دهد یا با خواهر و برادرهایش رفتار پرخاشگرانه دارد، مطمئنا به این رفتار به عنوان رفتاری قابل قبول فکر خواهد کرد. در چنین مواردی باید درباره‌ی اشتباه بودن رفتار دوست‌اش با او صحبت کنید.

پیشنهاد مطالعه:  درمان‌ خشم و پرخاشگری در کودکان

۴. الگوسازی برای فرزند

همیشه یادتان باشد که بچه‌ها از رفتار پدر و مادرشان تقلید می‌کنند. اگر شما به عنوان پدر یا مادر رفتاری پرخاشگرانه داشته باشید، احتمالا فرزندتان هم از رفتار شما تقلید خواهد کرد. بنابراین سعی کنید در حضور فرزندتان نسبت به شرایط ناخوشایند رفتار پرخاشگرانه نداشته باشید. در برابر کودک‌تان آرام و صبور باشید و سرمشق خوبی برایش ایجاد کنید.

۵. قدردانی از رفتارهای خوب فرزند

استفاده از راهکارهای تأدیبی مثبت – مانند استفاده از سیستم انگیزش و پاداش- به کاهش پرخاشگری کودک کمک می‌کند. اگر کودک‌تان را با خود جایی بردید و او رفتار خوبی داشت بارانی از تحسین برسرش بریزید و به او نشان بدهید چقدر با رفتارش شما را خوشحال کرده است. این باعث می‌شود فرزندتان احساس خوبی پیدا کند و بیشتر این رفتار را تکرار کند.

امیدواریم موارد یادشده به شما کمک کند تا دلایل رفتارهای پرخاشگرانه‌ی فرزندتان و چگونگی مقابله با آنها را بهتر درک کنید. اگر بعد از به کار بردن نکات بالا بهبودی در رفتار کودک‌تان مشاهده نکردید آن‌ وقت بهتر است بلافاصله به دنبال راه‌حل دیگری باشید. مثلا می‌توانید با معلم یا مشاور مدرسه صحبت کنید.

پیشنهاد مهکام به شما : پرخاشگری و خشونت کودکان در مدرسه

برگرفته از: momjunction.com

عبارات کلیدی : پرخاشگری در کودکان دبستانیپرخاشگری در کودکان pdf پرخاشگری در کودکان ابتدایی مهارت کنترل خشم ,  راه هاي کنترل خشم ,  راه هاي کنترل خشم و عصبانيت ,  راه هاي کنترل خشم در نوجوانان ,  راه هاي کنترل خشم در کودکان ,  راه هاي کنترل خشم در اسلام ,  راه هاي کنترل خشم چيست ,  مهارت کنترل خشم چيست؟ ,  مهارت کنترل عصبانيت ,  روش هاي کنترل خشم ,  خشم کودکان ,  درمان خشم کودکان ,  پرسشنامه خشم کودکان ,  علت خشم کودکان ,  مديريت خشم ,  خشم و عصبانيت دکتر هلاکويي ,  خشم و هياهو ,  عصبانيت شديد ,  عصبانيت چيست ,  پرخاشگري ,  پرخاشگري کودکان ,  پرخاشگري چيست ,  پرخاشگري در نوجوانان ,  مقابله با خشم ,  مقابله با پرخاشگري ,  راهکارهاي کنترل خشم ,  علل‌ خشونت‌ و پرخاشگری‌ در کودکان‌ ,  خشونت‌ در مدرسه‌

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×