"> پسر 2 ساله ای دارم که ... سرش را به زمین و دیوار می کوبد - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

پسر 2 ساله ای دارم که … سرش را به زمین و دیوار می کوبد

پسر 2 ساله ای دارم که …

سوال :

پسر 2 ساله و 3 ماهه ای دارم زمانی که بعضی از خواسته هایش برآورده نمیشود سرش را به زمین یا دیوار  میکوبد خیلی نگرانم مشکلی براش پیش بیاد میخواستم  بدونم چیکار باید کرد ؟

پسر 2 ساله ای دارم که ... سرش را به زمین و دیوار می کوبد

پسر 2 ساله ای دارم که … سرش را به زمین و دیوار می کوبد

پاسخ مشاور و روانشناس :

کوبیدن سر به دیوار یا زمین در میان کودکان بسیار شایع است. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد حدود 20درصد از کودکان در سنین یک تا 3 سالگی با استفاده از این شیوه، تلاش می‌کنند خواسته هایشان را بر پدر و مادر تحمیل کنند.

این عادت رفتاری که معمولاً در میان پسر بچه‌ها بیشتر است با رفتار صحیح والدین یا فردی که مسئولیت نگهداری از کودک را برعهده دارد، به فراموشی سپرده می‌شود.

WWW.MEHCOM.COM
کوبیدن سر به زمین یا دیوار به دلایل مختلف روی می‌دهد که از میان آنها می‌توان به نیاز جلب توجه اشاره کرد. برخی کودکان از این شیوه برای جلب توجه اطرافیان بخصوص پدر و مادرشان استفاده می‌کنند.

هر پدر و مادری با مشاهده چنین رفتاری دچار اضطراب و نگرانی شده و سعی می‌کند به هر طریق مانع رفتار کودک و آسیب دیدگی او شود و البته این همان پاسخی است که کودک منتظر آن است.

WWW.MEHCOM.COM
عصبانیت در خردسالان هم می‌تواند عامل دیگری برای سر کوبیدن او باشد. در برخی موارد مشاهده می‌شود کودکی که هنوز ابراز احساسات را نیاموخته با قرار گرفتن در موقعیتی ناخوشایند، خشم و ناراحتی خود را با سر کوبیدن و رفتارهای دیگری از این دست نشان می‌دهد.

پیشنهاد مطالعه:  مهمانی رفتن کودکان و شیطنت آنها - دکتر هلاکویی

  گاهی هم کودکان برای کسب آرامش این کار را انجام می‌دهند. برای مثال هنگامی که کودک می‌خواهد بخوابد سرش را به زمین می‌کوبد. کوبیدن سر در این حالت معمولاً به شکلی موزون و پشت سر هم صورت می‌گیرد.

در هر حال، موضوع مهم این است که نوع رفتار والدین می‌تواند منجر به ترک این عادت شود یا برعکس آن را در کودک تشدید کند و زمینه رفتارهای اشتباه دیگر در کودک باشد.

در چنین مواقعی پدر و مادر چه واکنشی از خود نشان دهند ؟

WWW.MEHCOM.COM
در نخستین گام، به اندازه کافی به کودک توجه نشان دهید، به طوری که او نیاز به جلب توجه نداشته باشد. هنگامی که او سرش را به جایی می‌کوبد نسبت به رفتار وی بی‌توجه باشید زیرا هرگونه توجهی باعث تقویت این رفتار در کودک می‌شود.

معمولاً مادران با ترس از آسیب دیدگی فرزندشان سعی می‌ کنند با امتیاز دادن او را از این کار منصرف کنند یا با تنبیه، او را مجبور به ترک رفتار می‌کنند.

این عکس العمل‌ها از سوی والدین اشتباه است، زیرا کودکان بخوبی متوجه دستپاچه شدن والدینشان می‌شوند.

نکته مهم و قابل توجه این است که خردسالان بخوبی درک می‌کنند که کوبیدن سرشان دردناک است، بنابراین همیشه سعی می‌کنند شدت ضربه را کنترل کنند که کمتر با درد مواجه شوند.

پس جای نگرانی نیست. اگر کودک هنگام کوبیدن سرش با بی‌توجهی اطرافیان مواجه شود به مرور این عادت را ترک خواهد کرد.

در گام بعدی سعی کنید در طول روز، او را به انجام فعالیت‌های فیزیکی و بازی تشویق کنید. در چنین شرایطی او با صرف انرژی در بازی، هنگام عصبانیت کمتر به فکر سر کوبیدن می‌افتد.

پیشنهاد مطالعه:  آیا خرید اسباب بازی های جنگی ، کودکان را خشن می کند ؟

WWW.MEHCOM.COM
اما اگر کودک همیشه هنگام خوابیدن این رفتار را تکرار می‌کند یا سرش را به گونه‌ای به زمین می‌کوبد که باعث آسیب دیدگی‌اش می‌شود، او را نزد پزشک ببرید.

در چنین مواردی ممکن است این رفتار ناشی از وجود برخی اختلالات رشد مانند اوتیسم باشد.

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×