"> نکات مهم در مراجعه به مشاور خانواده و مشاور زناشویی - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

نکات مهم در مراجعه به مشاور خانواده و مشاور زناشویی

نکات مهم در مراجعه به مشاور خانواده و مشاور زناشویی

مواقعی در زندگی پیش می آید که نیاز به یک مشاور خوب پیدا می کنیم . در این مواقع است که باید نهایت دقت را در انتخاب مرکز مشاوره و مخصوصا شخص مشاورتان داشته باشید .  به همین دلیل است که برای شما نکات مهم و کلیدی را در انتخاب و گزینش یک مشاور خوب آورده ایم که امیدواریم از آنها استفاده نمایید.

می توانید مقاله مشاور خوب چه ویژگی هایی دارد ؟ را نیز مطالعه نمایید.

نکات مهم در مراجعه به مشاور خانواده و مشاور زناشویی

نکات مهم در مراجعه به مشاور خانواده و مشاور زناشویی

نکات مهم در مراجعه به مشاور خانواده و مشاور زناشویی

نکته 1 – اطمینان حاصل کنید که درمانگر و مشاور شما آموزش های تخصصی را پشت سر گذاشته است و در زمینه درمان زناشویی تجربه داشته باشد. اکثر اوقات درمانگران می گویند که درمان های مربوط به زوجین را انجام می دهند اما این زوجین حتماً زن و شوهر نیستند، یعنی این درمان ها به واقع درمان های زناشویی نیست.

ممکن است درمان هایی بین دو شریک یا هر دو نفر درگير را انجام داده باشند، نه زن و شوهر ها. البته درمان های آنها متفاوت است. برای درمان زناشویی مهارت های خاصی را طلب می کند. به همین دلیل، خجالت نکشید و حتماً از درمانگرتان در مورد آموزش ها و تجربه هایش سوال کنید.

نکته 2 – اطمینان حاصل کنید که درمانگر شما تمایل دارد که مشکلات زناشویی شما را از بین برده یا برای آنها راه حل هایی پیدا کند تا اینکه شما را به سمت طلاق بکشاند. از او بخواهید که آماری از نتایج کار خود را به شما ارائه دهد، تا ببینید چند درصد از افراد به زندگی خود برگشته اند و چند درصد طلاق گرفته اند.

البته ممکن است درمانگر شما جواب قانع کننده ای ندهد، اما واکنش و عکس العمل او به این مسئله می تواند همه چیز را برایتان بیان کند. باید مطمئن شوید که هدف اول و آخر درمانگرتان کمک به شما برای حل مشکلاتتان است نه رهایی آنها.

نکته 3 – باید بتوانید با درمانگرتان احساس راحتی و اعتماد داشته باشید—و اینکه او دردها و احساسات شما را می فهمد. اگر می بینید که درمانگرتان ازشما یا از همسرتان طرفداری خاص می کند، مطمئناً قابل قبول نیست. یک متخصص درمانی خوب باید هر دو جانب را خوب درک کند و به آنها کمک کند تا برای حل مشکلاتشان با هم مشورت کنند.

اگر می بینید با نظرات درمانگر خود موافق نیستید، حتماً با او در میان بگذارید. اگر درمانگرتان از این مسئله استقبال کرد، نشانه ی خوبی است اما اگر نظرتان را نادیده گرفت، مسلماً اشکالی وجود دارد.

پیشنهاد مطالعه:  آیا رابطه درمانجو و درمانگر باید موازی و مساوی باشد؟

نکته 4- ارزش و عقاید خود درمانگر در مورد ارتباطات زناشویی مطمئناً نقش کلیدی در این مسئله بازی می کند. مطمئناً راه های زیادی برای دوست داشتن و ماندن با همسرتان وجود دارد، پس اگر درمانگرتان اعتقاد دارد که برای این منظور فقط یک راه هست، حتماً سراغ متخصص دیگری بروید.

و اینکه گاهی بعضی افراد تصور می کنند که درمانگرها به قطع می دانند که چه زمانی عمر یک زندگی تمام شده است . باید طرفین از هم جدا شوند، اما اینطور نیست، آنها چنین دانشی ندارند. پس اگر دیدید که درمانگر شما چنین اظهاراتی داشت، باز هم سراغ متخصص دیگری بروید.

نکته 5 – اطمینان یابید که شما، همسرتان و درمانگرتان برای این مسئله هدف تعیین کنید. در غیر اینصورت هر هفته بدون هیچ تغییری خواهد گذشت و هیچ بهبودی حاصل نخواهد شد. و خط درمانی شما هیچ سمت و سویی نخواهد داشت. و زمانی که هدف تعیین می کنید، همه ی تلاشتان باید معطوف به آن باشد و یک لحظه از آن غافل نشوید.

اگر باز هم متوجه هیچ تغییری نشدید و هیچ بهبودی در طی یک یا دو جلسه مشاوره انجام نگرفت، باید حتماً این را با مشاور خود در میان بگذارید.

نکته 6- عقیده ی من این است که زوج هایی که زندگیشان دچار بحران شده است از نعمت این که بتوانند به گذشته و روزهای خوش فکر کنند و از آن برای حل مشکلات خود کمک بگیرند محروم هستند. اگر مشاور شما روی گذشته تکیه دارد، از او بخواهید که رویکردی نیز به آینده داشته باشد.

نکته 7 – مطمئن باشید که برای همه ی مشکلات زناشویی حتما درمانی هست. نگذارید که مشاورتان به شما بقبولاند که تغییر غیر ممکن است. انسانها هیچ گاه قابل پیش بینی نیستند و هر آن ممکن است کاری غیر منتظره به خصوص برای کسانی که دوستشان دارند انجام دهند.

به شما پیشنهاد می کنیم که مطلب شناخت اختلالات جنسی در زندگی زناشویی را نیز مطالعه نمایید.

نکته 8- بیشتر از هر چیز به درون و شهود خود اعتماد کنید. اگر مشاور درمانی شما قصد کمک داشته باشد، شما حتماً احساس خواهید کرد و همینطور برعکس این مسئله.

نکته 9 – یکی دیگر از بهترین راهها برای پیدا کردن یک مشاور خانواده یا ازدواج خوب، استفاده از تجربیات دیگران است. اگر یک درمانگری واقعاً خوب باشد، افراد از او راضی خواهند بود و این مسئله دهان به دهان خواهد گشت. در این مورد می توانید از تجربیات افرادی که قبلاً با آن مشاور کار کرده اند استفاده کنید.

نکته 10 – برای یافتن یک مشاور و روانشناس خوب دنبال مشاور ارزان قیمت نباشید. مشاوره و روانشناسی مثل رشته پزشکی و مشکلات آن نیز مثل سرماخوردگی نیست . زیرا تنوع تواناییها در بین روانشناسان و مشاوران بسیار زیاد است و این تنوع در تواناییهای علمی، به مراتب از پزشکان هم بیشتر است.

پیشنهاد مطالعه:  مراجع وقتی به مشاوره می آید که ...

شما می خواهید در مورد زندگی و سرنوشت خود تصمیم بگیرید و نباید در این تصمیم با هر روانشناس و مشاوری که در دسترس و ارزان بود کمک بگیرید و برای پنج یا ده هزار تومان و یاحتی بیشتر از این اختلاف، خود را از چاله توی چاه بیندازید!.

متاسفانه مراجعانم مطالبی را برایم نقل می کنند که از تعجب و تاسف ساعتها در فکر فرو می روم که ذکر آن در این مقال نمی گنجد.الان سازمانهایی مثل بهزیستی و شهرداریها و برخی دیگر از سازمانهای دولتی ، با بکار گیری روانشناسان و مشاوران با تحصیلات لیسانس هم، خدمات مشاوره ای ارائه میدهند بدون اینکه حتی یک ساعت اموزش کارگاهی دیده باشند.

و یا حتی افرادی که تحصیلات فوق لیسانس دارند ولی در گرایشهای نامرتبط مثل تربیتی یا روانسنجی و غیره تحصیل کرده اند ولی شما هیچ اطلاعی از انها ندارید؟!

نکته 11 – برای یافتن یک مشاور خوب عجله نکنید که من همین امروز یا این هفته باید کسی را برای مشاوره پیدا کنم. برای این هدف شاید لازم باشد هفته ها یا ماهها در لیست انتظار باقی بمانید .

نکته 12 – برای رسیدن به مشاور خوب فاصله مکانی برایتان مهم نباشد که چون این مشاور به محل زندگی یا کار من نزدیک است پس به او مراجعه کنم . اگر مشاور خوب را یافته اید شاید لازم باشد به شهر دوری مسافرت کنید ،همانطور که برای درمان جسمی خود این کار را می کنید.

تذکر تکمیلی :

مطالب بندهای ده تا دوازده به این معنا نیست که مشاور گران و مشاور نزدیکتر به ما لزوما خوب یا بد هستند.ابدا این برداشت را نکنید.هدف یافتن مشاور خوب است، حال ویزیت او ارزان است یا گران، نزدیک است یا دور و…اینها مهم نیست شرط اول تجربه و کارایی اوست.

مشاور ارزان باشد ولی کارایی نداشته باشد و نتواند در حل مشکلاتتان به شما کمکی بکند چه ارزشی دارد، جز اتلاف وقت و پول و مشکلات دیگر؟! { البته ناگفته نماند مشاوران و روانشناسان گرانقیمتی هم هستند که بازهم کارایی لازم را برای شما ندارند! }

با همه این واقعیات باید اعتراف کنم گاهی مشاوره هم قادر به حل مشکلات زوجین نیست و زوجین آنقدر پل های پشت سر خود را خراب کردند که راهی برای بازگشت باقی نگذاشته اند. به این دلیل یکی از مشاوران بزرگ زناشویی می گوید که هدف مشاوره نجات زندگی نیست، بلکه رسیدن به یک تصمیم درست است و متاسفانه گاهی این تصمیم درست” طلاق” است.

پیشنهاد مطالعه:  درمان شناختی رفتاری - cbt - Cognitive behaviour therapy

به این دلیل پیشنهاد من به زوجها این است که مسائل زناشویی را جدی بگیرند و به جایی نرسند که راهی جز طلاق باقی نماند.بر اساس تحقیقات علمی انجام شده در داخل و خارج از کشور ، آموزش و مشاوره قبل از ازدواج و حتی بعد از ازدواج میزان نارضایتیهای زناشویی را به میزان بالایی کاهش می دهد.

انواع تست و خودآزمون های روابط زناشويی

. در پایان این مقاله را با شعر حضرت حافظ به پایان می بریم:

نه هر که چهره بر افروخت دلبری داند نه هر که آینه سازد ،سکندری داند

نه هر که طرف کله کج نهاد و تند بنشست کلاهداری و آیین سروری داند

هزار نکته باریکتر از مو اینجاست نه هر که سر بتراشد قلندری داند

من آنچه را لازم بود بیان کردم ولی تصمیم با شماست.

برگ سبزی بود تحفه درویش، چه کند بینوا که ندارد بیش.

شاد باشید(دکتر دارابی روانشناس-روان درمانگر و مشاور در امور خانواده و ازدواج).

کلمات کلیدی نکات مهم در مراجعه به مشاور خانواده :

مشاوره در ازدواج-مشاور در خانواده-رامشینی-مشاوره قبل از ازدواج-دکتر متخصص در ازدواج-دکترای روانشناس در ازدواج-رواندرمان در تهران -مشاور ازدواج در تهران-مشاور خوب را چگونه بشناسیم-مشاوره زناشویی-مشاوره خانواده-مشاوره قبل از ازدواج-خانواده درمانی-زوج درمانی-حل مسائل و مشکلات خانوادگی-ازدواج-مشاوره قبل از ازدواج-مشاوره پیش از ازدواج-معیارهای صحیح در ازدواج و مشاوره زوجی -زوج درمانی-دکتر مشاوره در امور ازدواج و زوج درمانی-مشاوره درمانی-دکتر روانشناس برای مشاوره در تهران-دکتر روان درمانی و مشاوره -مراکز خدمات مشاوره ای در تهران.-دکتر روانشناس و متخصص در امور خانواده و خانواده درمانی در تهران.-دکتر مشاور در امور خانواده و ازدواج در تهران.-دفتر مشاوره خانواده و ازدواج-مرکز مشاوره خانواده و مشاوره قبل از ازدواج.-بهترین روانشناس و مشاور را چگونه بشناسیم-ویزگیهای یک مشاور خانواده و ازدواج خوب چیست؟-بهترین روانشناس و مشاور چه ویژگیهایی دارد؟-مشاور در امور زناشویی-مشاوره زناشویی-مرکز مشاوره زناشویی-زوج درمانی-ادرس مشاور زناشویی-تلفن و آدرس مشاور زناشویی.-مبهترین مرکز مشاوره خانواده در تهران-بهترین مطب مشاوره خانواده و ازدواج در تهران-بهترین مشاور حال حاضر در ایران کیه؟-بهترین روانشناس حال حاضر در ایران و تهران کیه و چه کسی هست؟-روانشناس خوب در تهران چه کسی هست-مشاور خوب و با تجربه بالا در مشاوره در تهران بزرگ-بهترین مشاوران تهران-بهترین مرکز مشاوره در تهران.یک مشاور خوب و باتربه در تهران کی میشناسه؟-یک مشاور کارکشته در تهران کی میشناسه؟-معرفی یک مرکز مشاوره خوب در تهران-معرفی یک مشاور خوب و با تجربه بالا در تهران-معرفی دکتر روانشناس و مشاور مرکز مشاوره خوب در تهران..دکترهای برجسته رواندرمانگر در تهران-بهترین دکتر های مشاور و روانشناس در تهران-ایران-حسن رامشینی-برجسته ترین دکتر رواندرمان در تهران و ایران-دکترهای رواندرمانگر و مشاور خانواده و هیژنوتراژیست در تهران.

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×