"> نکات مهم برای پیشگیری از حوادث ترافیکی - مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

نکات مهم برای پیشگیری از حوادث ترافیکی

نکات کلیدی و مهم برای پیشگیری از حوادث ترافیکی:

نکات مهم برای پیشگیری از حوادث ترافیکی-www.mehcom.com

نکات مهم برای پیشگیری از حوادث ترافیکی-www.mehcom.com

توجه کنید که رانندگان بیشترین نقش را در پیشگیری از حوادث ترافیکی دارند؛ به طوری که یک راننده با رانندگی غیرایمن نه تنها جان خود، بلکه جان گروه بسیاری از افراد جامعه از جمله عابرین پیاده، سرنشینان خودرو و دیگر وسایل نقلیه را به خطر می­اندازد.

1- نحوه صحیح عبور از خیابان را به کودکان آموزش دهید.

2- مراقب باشید کودکان در کنار خیابان، بازی (به خصوص توپ بازی) نکنند.

3- هنگام خروج از اتومبیل، ابتدا بزرگسالان، سپس کودکان خارج گردند ولی هنگام سوار شدن حق تقدم با اطفال است.

4- از سوار کردن کودکان پشت راننده موتورسیکلت به خصوص هنگام شب خودداری نمایید.

5- هنگام اسکیت سواری کودکان، استفاده از کلاه ایمنی، زانو بند، دست­بند و رعایت اصول ایمنی ضرورت دارد.

6- صبور بودن و تصمیم ­گیری مناسب در حین رانندگی و رعایت سلامت داخلی و خارجی وسایل نقلیه و رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی و استفاده از کمربندهای ایمنی برای کاهش خطر ضرورت دارد.

7- استفاده از کلاه ایمنی سفید رنگ و لباس­های روشن موجب کاهش 45 درصدی تصادفات می­شود؛ 25 درصد از موارد مرگ و میر حوادث ترافیکی مربوط به راکبان موتورسیکلت است که نیمی از مرگ­ های مریوط به این گروه به علت جراحات ناحیه سر است. استفاده از رنگ­های روشن در چرخ­ها و عقب موتورسیکلت­ها و استفاده از چراغ­های شفاف برای ترمزها در قسمت عقب موتور برای افزایش دید و کاهش 15 تا 50 درصدی تصادفات می­شود.

8- رعایت سرعت مجاز و رعایت فاصله مطمئنه؛ سرعت غیرمجاز به عنوان یک عامل خطر جدی در آسیب­های تصادفات جاده­ای است که هم بر خطر تصادف و هم بر شدت آسیب­های ناشی از آن تأثیر می­گذارد.

پیشنهاد مطالعه:  4 باور اشتباه والدین در تربیت فرزند - والدگری موفق

9- احتمال مرگ سرنشینان خودرو با سرعت 80 کیلومتر در ساعت 20 برابر زمانی است که سرعت خودرو 30 کیلومتر در ساعت است.

در ایران سوانح و حوادث جزء اولین علت­های مرگ میر در کودکان زیر پنج سال به شمار می ­آید

www.mehcom.com

10- استفاده از کمربند ایمنی خطر صدمات جدی و کشنده را از 65 به 43 درصد کاهش می­دهد و استفاده از کمربند ایمنی بیشتر از هر وسیله دیگر از خطر تصادفات رو به رو با یکدیگر می­کاهد. از سن 12 سالگی به بعد، نوجوانان هم می­توانند مانند بزرگترها روی صندلی جلو بنشینند و از کمربند ایمنی خودرو استفاده کنند. اما کودکان کمتر از 12 سال یا نوجوانان با قد کوتاه تر از 130 سانتی­متر باید روی صندلی عقب ماشین بنشینند.

11- رعایت دید مناسب در رانندگی؛ خطر ناشی از تصادفات رانندگی در شب 10 برابر است به طوری که این خطرات در ساعت حدود 2 تا 5 صبح یا غروب آفتاب یا در شب به علت دید ناکافی تقریباً 5 برابر بیشتر از دیگر شبانه روز است. (21 درصد مرگ و میرها ناشی از دید ناکافی است، یکی از راه­های افزایش دید، حرکت با چراغ­های روشن حتی در مدت روز است چرا که باعث کاهش 10 تا 15 درصدی تصادفات می­شود.

صندلی عقب اتومبیل ایمن ­ترین محل برای کودکان در هنگام رانندگی

12- استفاده از صندلی ویژه کودک ، گفته شده است در ایران سوانح و حوادث جزء اولین علت­های مرگ میر در کودکان زیر پنج سال به شمار می ­آید. بر روی زانو نشاندن اطفال در حین سفر در تصادفات رو در رویی که دو اتومبیل از دو جهت مخالف با یکدیگر برخورد می­کنند، بسیار خطرناک است. در صورتی که سرعت 50 کیلومتر در ساعت باشد، نمی­توان کودک را کنترل کرد و کودک صد در صد با داشبورد و شیشه جلو برخورد می­کند و به دنبال آن آسیب­ها و پیامدهای ناشی از دست دادن فرزند برای والدین پیش خواهد آمد. با استفاده از صندلی کودک می­توان مرگ ناشی از سوانح ترافیکی کودکان را تا 51 درصد کاهش داد.

پیشنهاد مطالعه:  علل مشكلات رفتاری كودكان - دکتر فریبا عربگل

13- همواره برای کودکان زیر 10 کیلوگرم از صندلی­ های مخصوص کودک که در صندلی جلو یا عقب نصب می­شوند استفاده کنید؛ در صورتی که اتومبیل شما مجهز به کسیه هوا است، هرگز صندلی کودک را روی صندلی جلو نصب نکنید؛ جای مناسب برای کودکان بزرگتر روی صندلی عقب است و استفاده از کمربند ایمنی برای آنها لازم است. توجه داشته باشید که صندلی عقب اتومبیل ایمن ­ترین محل برای کودکان در هنگام رانندگی است.

مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده –  پیشگیری از حوادث ترافیکی

منبع : مجموعه کتاب های آگاه سازی پیشگیری از حوادث نویسندگان : دکتر مهرداد معمارزاده ، نیره السادات نوری ، دکتر عصمت کریمیان

کلمات کلیدی :   پیشگیری از حوادث ترافیکی ,  حوادث ترافیکی ,  حوادث ,  نحوه صحیح عبور از خیابان ,  آموزش کودکان ,  آموزش خانواده

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×