"> نقش دین در همسرداری - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

نقش دین در همسرداری

نقش دین در همسرداری

یکی از عوامل مهم در تحکیم خانواده و تحکیم روابط زن و مرد، اعتقادات و پای‌بندی هر دو به مسایل دینی، شرعی و احکام مقدس اسلام است. لذا وقتی حضرت زهرا علیها السلام با حضرت علی علیه السلام ازدواج کردند و پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله روز بعد از عروسی به دیدار دخترشان رفتند و سؤال کردند که دخترم همسرت را چگونه یافتی، حضرت فاطمه علیها السلام عرض کردند: «خیر بعل» او بهترین همسر است. همین سؤال را از دامادشان، حضرت علی علیه السلام پرسیدند و پاسخ را شنیدند: «نعم العون علی طاعه الله»(۱) بهترین کمک دهند در اطاعت از خدا.

در خانوده هایی که زن و مرد به فرایض دینی و مسایل شرعی پای‌بندی دارند به خاطر دینداری در هیچ زمانی به یکدیگر ظلم نمی کنند.

امام صادق علیه السلام فرمودند:

«مردی که با زنی به خاطر دینداریش ازدواج کند خدای متعال به او خیر و جمال و کمال عطا خواهد نمود». (۲)

از امام علی علیه السلام نقل شده است: مردی خدمت پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله آمد و سؤال کرد:

«یا رسول الله، نظر شما درباره ی ازدواج چیست؟»

حضرت فرمودند:

«سفارش می کنم همسر دینداری را برگزینی». (۳)

بدون تردید از مهم ترین عوامل پیوند پایدار ازدواج موفق و زندگی آرام، هم سویی بینش ها و باورهای دینی و پای بندی عملی زوجین به ارزش ها و فرایض عرشی است. بر همین اساس مردان و زنان خداباور و پاک اندیش، در آرزوی داشتن همسری مؤمن و نیک سیرت و عامل به ارزش های قرآنی هستند. چنین گرایشی در امر ازدواج، برخاسته از نهاد پاک و فطرت کمال جوی انسان است و از همین روست که خداوند متعال بهترین ازدواج را وصلت پاکان و متقیان با یکدیگر می داند و در سوره ی نور آیه ی ۲۶ می فرماید:

پیشنهاد مطالعه:  دلزدگی زناشویی چیست ؟ چرا دیگر همسرم را دوست ندارم ؟

(وَ الطَّیِّبَاتُ لِلطَّیِّبِینَ وَ الطَّیِّبُونَ لِلطَّیِّبَاتِ).

زنان پاک از آن مردان پاک و مردان پاک از آن زنان پاکند.

خصلت های پاک بشری- این عظیم ترین سرمایه های وجود- ناشی از خداباوری و تقوا پیشگی است و تقوا پیشگی نیز حاصل توحید و معاد اندیشی. به بیان دیگر در نزد زنان و مردان پاکدل، ارزشمندترین معیار برای انتخاب همسری همراه و همدلی نیک سرشت، خداپرستی و معادباوری است، و این خصایص از گران قدرترین و پایدارترین جاذبه ها در زندگی زناشویی است. (۴)

محبت، عشق و علاقه در سایه ی ایمان به خدا حاصل می گردد، زیبایی، پول و امکانات مادی و پست و مقام، محبت ایجاد نمی کند؛ بلکه خداوند برای زنی که عفیف، پاکدامن، متین و تقوا پیشه باشد زمینه ای به وجود می آورد که شوهرش او را دوست بدارد و متقابلاً برای مرد متدین، با تقوا و دین باور، متعهد و پاکدامن که چشم خود را از نامحرم بپوشد، خداوند کاری می کند که همسرش او را دوست داشته باشد. گناه و بی تقوایی عامل تنفر است. خدا می فرماید:

(وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَهً ضَنْکاً . . .)(۵)

دوری از یاد و ذکر خدا زندگی را بر انسان سخت می کند.

در مقابل، ایمان به خدا و تقوای الهی و عمل صالح ایجاد محبت می نماید:

(إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمانُ وُدّاً). (۶)

به درستی که، کسانی که ایمان به خدا می آورند و عمل صالح انجام می دهند، خدا آنان را نزد مردم محبوب قرار می دهد.

زن و مردی که در محیط خانواده به ارزش های اخلاقی و دینی پایبندی دارند و به نماز اول وقت اهمیت داده، و اهل دعا و مناجات با خدا و اهل بیت علیهم السلام هستند و مرتب قرآن قرائت می کنند، حضرت حق نسبت به آن ها عنایت خاصی دارد. اما خانواده هایی که زن و مرد پایبندی به اصول دینی و ارزشهای اخلاقی نداشته و دایم با پخش نوار موسیقی و فیلم های مبتذل احساس سرخوشی کاذب می کنند به هیچ وجه روی خوشی و صحت واقعی را نمی بینند. لذا یکی از عوامل تحکیم خانواده ایمان به خدا و دین داری زن و مرد است:

پیشنهاد مطالعه:  دلایل سرد شدن خانمها در رابطه جنسی

«نوروا بیتکم بتلاوه القرآن». (۷)

خانه هایتان را به تلاوت قرآن نورانی کنید.

پی‌نوشت‌ها:

۱. بحارالانوار، ج ۴۳، ص ۱۱۷.

۲. المقنعه، شیخ مفید، ص ۵۱۳.

۳. کافی، ج ۵، ص ۳۳۶.

۴. غلامعلی افروز، همسران برتر، صص ۶۶-۶۵.

۵. سوره طه، آیه ی ۱۲۴.

۶. سوره مریم، آیه ۹۶.

۷. کافی، ج ۲، ص ۶۱۰.

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×