"> نحوه رفتار درست با کنجکاوی جنسی کودکان - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

نحوه رفتار درست با کنجکاوی جنسی کودکان

نحوه رفتار درست با کنجکاوی جنسی کودکان

نحوه رفتار درست با کنجکاوی جنسی کودکان

نحوه رفتار درست با کنجکاوی جنسی کودکان چگونه است ؟ برای بسیاری از والدین واقعا یکی از کارهای بسیار سخت تربیتی زمانی است که باید درباره روابط جنسی با فرزندشان صحبت کنند . خب این مساله پرواضح است که در بیشتر فرهنگ های بشری روابط جنسی و مسائل و مشکلات مربوط به آن همیشه در پرده ای از حیا و ابهام بوده است . پس گفتگو در این باره برای هر کسی تا حد زیادی متاثر از فرهنگ می باشد.

mehcom.com

نحوه رفتار درست با کنجکاوی جنسی کودکان چگونه است ؟

در مواجه با این که چگونه می توان در مورد مسایل جنسی با کودکان صحبت کرد نخستین پیشنهاد این است که موضوع مسایل جنسی را امری عادی یعنی بدون بار منفی یا مثبت قلمداد کرده، بدون خجالت کشیدن درباره اش بحث کرد. والدین باید توجه کنند که به عنوان پدر و مادر می توانند سوالات فرزند را در این زمینه پاسخ بدهند.

در مواجه با سوالات جنسی سعی کنید اعتماد به نفس داشته باشید و خجالت را کنار بگذارید. به خود اعتماد داشته باشید و خود را باور کنید. نه آنچه می گوئید ، بلکه طرز صحبت شما بیش از هر عاملی روی فرزند شما اثر می گذارد.

دوم آنکه بگذارید تا سوالات خود کودک راهنمای صحبت شما باشد. احتمالا قانونی از این امن تر وجود ندارد.

ممکن است کودک سوالی را در مواقع مختلف بارها و بارها تکرار کند. به مرور با بالغ شدن و فهیم تر شدن کودک باید به جزئیات بیشتری پاسخ بگویید.

اطلاعاتی که کودک در 4 سالگی از شما می گیرد ممکن است در پنج سالگی برایش قابل درک باشد. با این حساب صرفا به این دلیل که قبلا به سوالی پاسخ داده اید از جواب دادن مجدد به آن طفره نروید.

پیشنهاد مطالعه:  حریم روابط زناشویی را نزد بچه ها رعایت کنیم - همسرداری موفق

اگر ما بزرگترها بتوانیم بدون احساس خجالت به سوالات فرزند خود درباره مسایل جنسی پاسخ دهیم به راحتی می توانیم به آنها جواب دهیم و احتمالا کار خود را بهتر انجام دهیم.mehcom.com

وقتی کودک در مورد مسایل جنسی سوال می پرسد مهم این است که وقتی به او اطلاعات می دهید او را گیج و سر درگم نکنید. اغلب اوقات وقتی ما با فرزندان خود درباره امور جنسی حرف می زنیم از روی خجالت به قدری مغشوش هستیم که او را از آنچه بوده گیج تر می کنیم.

مامان بچه از کجا میاد ؟

وقتی کودک 5 ساله می پرسد بچه از کجا می آید. کافی است به او بگویید بچه در شکم مادر رشد می کند. در این توضیح خیلی وارد جزئیات نشوید تا کودک دچار سردرگرمی نشود.

بعضی بچه ها مترصد پاسخ های ساده و مستقیم هستند اما برای بعضی از والدین دادن جواب مستقیم ساده نیست. بعضی از بچه ها هم نمی توانند سوالات خود را با صراحت بپرسند. اگر برای شما گفت و گوی صریح درباره امور جنسی با فرزندتان دشوار است، بهرین کار این است که به او کتابی برای مطالعه بدهید.

بعضی والدین معقدند که خود به کودک پاسخ دهند بجای اینکه کتابی را به او معرفی کنند. با این حال بهتر است کتابی معرفی شود تا کودک سوالات خود را از دوستان بی تجربه خود نپرسند.

به احتمال زیاد اگر به سوالاتی که بچه شما درباره سایر امور از شما می پرسد جواب کافی داده باشید و جواب کودک را با این جمله که ساکت باش و ازین حرفا نزن نداده باشید کودک حتما در مورد مسائل جنسی از شما سوال خواهد کرد.

پیشنهاد مطالعه:  كاهش رفتارهای جنسی نوجوان با مراقبت والدین

mehcom.com

اما اگر فرزند شما به سنی رسیده است که باید از این گونه سوالات بپرسد اما حرفی نمی زند به احتمال زیاد به این نتیجه می رسید که او به جواب مورد علاقه خود رسیده است و احتمالا اطلاعات مورد نیاز خود را از دوستانش گرفته است. در این زمان باید از درستی اطلاعات او مطمئن شوید.

خواندن مقاله سن بیداری جنسی در بچه ها – مشاوره آنلاین مهکام را به شما پیشنهاد می کنم.

چه موقع درباره مسائل جنسی با بچه ها حرف بزنیم ؟

مسلما هرچه در این زمینه صراحت بیشتری به خرج دهید و کمتر خجالت بکشید بهتر است. اما باید زمان مناسب آن را یافت. بچه ها در مراحل خاصی از رشد خود به دانستن اطلاعاتی در این زمینه علاقمندند. توجه به مراحل زیر اطلاعاتی دراین زمینه فراهم می آورد.

کودکان سه ساله :

شروع علاقمندی به بچه ها: کودک در این سن و سال از شنیدن جواب مادر که نوزاد در شکم مادر رشد می کند از موضوع سر در نمی آورد. اما همین قدر می فهمد که بچه ها از بیمارستان یا زایشگاه به منزل می آیند.

کودکان 4 ساله :

می پرسند که بچه از کجا می آید: ممکن است جواب مادر که کودک داخل شکم مادر رشد می کند را بپذیرد. اما امکان پذیرفتن اینکه کودک را می توان خرید را هم قبول می کنند.

ممکن است فرزند چهار ساله شما بپرسد که نوزاد چگونه از شکم مادر خارج می شود. ممکن است کودک گمان کند که نوزاد از ناف مادر زائیده می شود.

کودکان 5 ساله :

کودکان 5 ساله به نوزادها علاقمندند و دوست دارند که خود صاحب فرزند شوند و بسیاری در بازی های خود این را به نمایش می گذارند. کودکان پنج ساله هم سوال بچه از کجا می اید را می پرسند. حالا اغلب آنها بچه از شکم مادر زائیده می شود را می پذیرند.

پیشنهاد مطالعه:  چگونه از كودكانمان در برابر كودك آزار جنسی مراقبت كنیم ؟

می توانید مطلب دختری 7 ساله دارم که دیروز با دوست دخترش عریان-تربیت جنسی – مهکام را نیز مطالعه نمایید.

نکات کلیدی و کاربردی در ارتباط با کنجکاوی جنسی کودکان

در مواجه با سوالات جنسی کودکان بویژه سوالاتی که مرتبط با تولد فرزند است پاسخ ها و برخوردهای زیر توصیه می شود:

با کودک برخورد قهری و تند نکنید، به او نگویید ” ازین حرفا نزن” و یا “به این مسائل دخالت نکن”.
برخوردهای قهری علاوه بر سرخورده کردن کودک بدتر آنها را کنج کاو می کند.
با ندادن پاسخی درست و قانع نکردن کودک موجب گرایش او برای یافتن پاسخ سوالش از دوستانش و دیگران می شود.
کودکان را با موضوعات جزئی مسائل جنسی و رابطه جنسی که متناسب با سنش نیست آشنا نکنید.
به کودک دروغ نگویید زیرا در آینده با شناخت دقیق موضوع ممکن است به شما بدبین شود.

سعی کنید تا جایی که به رابطه جنسی اشاره نکنید به کودک اطلاعات درست بدهید مانند اینکه کودک در داخل شکم مادر رشد می کند.

اگر کودک پرسید که چرا مجردها و بچه ها نمی توانند بچه دار شوند به او بگویید که بچه دار شدن در بزرگسالی و آن هم بعد از ازدواج و خواست خداوند امکانپذیر است.

 

منابع مورد استفاده در مطلب نحوه رفتار درست با کنجکاوی جنسی کودکان:

ایلگ، فرانسس، باتس آمس، لوئیز، بیکر، سیدنی، (1387). رفتار کودک از تولد تا 9 سالگی، (ترجمه مهدی قراچه داغی). انتشارات شباهنگ، تهران.

کجباف محمد باقر. روانشناسی رفتار جنسی. تهران: روان، 1381.

bamom.net

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×