"> مقاله اختلال ارگاسم در مردان - مشکلات جنسی - مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

مقاله اختلال ارگاسم در مردان – مشکلات جنسی

تعریف اختلال ارگاسم در مردان چیست ؟

علی رغم تماس جنسی کافی و معاشقه اتفاق می افتد که ارگاسم در مردان به طور موقت یا دائم انجام نمی شود. این اختلال ارگاسم در مردان حتی می تواند با وجود مقاربت و نزدیکی واژنی هم پیش بیاید و احتمال دارد اصلا در هیچ زمانی ارگاسم در مردان بوجود نیاید و یا خیلی دیر هنگام مرد ارگاسم را تجربه کند.
وقتی مردی نتواند تا 45 دقیقه به انزال برسد دچار اختلال ارگاسم شده و تعریف “inhibited ejaculation” برایش گذاشته میشه ولی اگر انزال دارد ولی خیلی طول میکشد و کمتر از 45 دقیقه زمان نیاز دارد تعریف تاخیر در انزال برایش در نظر گرفته می شود “delayed ejaculation”.

مقاله اختلال ارگاسم در مردان - مشکلات جنسی-www.mehcom.com

مقاله اختلال ارگاسم در مردان – مشکلات جنسی-www.mehcom.com

ارگاسم طبیعی چیست ؟

اگرچه تفاوتهای بسیار زیادی بین مرد و زن وجود دارد ، مراحل رسیدن به تهییج جنسی و ارگاسم بصورت شگفت انگیزی مشابه است. برای اولین بار جانسون و مسترز در کتاب خود تحت عنوان پاسخ جنسی انسان ، چهار مرحله سیکل پاسخ جنسی را مطرح کردند که شامل موارد ذیل می باشد:
1- فاز تهییج (excitement):
این مرحله به وسیله سیستم عصبی پاراسمپاتیک ایجاد می شود و باعث ایجاد احساسات شهوانی و مرطوبی واژن و تحریک شدن و باز شدن مجرای آلتی مرد می شود.
2- فاز ثابت یا کفه ای (Plataeu Phase) :
در این مرحله تنش جنسی و احساس شهوانی شدت گرفته و احتقان عروقی به بیشترین حد خود می رسد.
3- فاز ارگاسم(orgasm Phase):
ارگاسم یک انقباض عضلانی است که به وسیله سیستم عصبی سمپاتیک ایجاد می شود . در این مرحله فرد احساس رهایی ناگهانی از انقباضی را که در طی مراحل قبلی ایجاد شده بود ، می نماید . ارگاسم لذت بخش ترین بخش احساسی جنسی است.
4- فاز تحلیل(resolution Phase) :

در این مرحله فرد احساس آرامش و خوشی می کند و تغییرات فیزیولوژیک دوران تهییج بر عکس شده و بدن به وضعیت استراحت باز می گردد.

مکانیزم فیزیولوژیک ارگاسم طبیعی

سیکل پاسخ جنسی تحت کنترل دو سیستم عصبی سمپاتیک و پاراسمپاتیک است. یعنی بین این دو عامل به اصطلاح در کش و قوس است. بطور کلی وقتی سیستم پاراسمپاتیک در حال سکون است سیستم سمپاتیک فعال است.

برای اینکه آلت حالت نعوظ پیدا کند عضلات صاف آن حالت شل پیدا می کنند و اجازه می دهند خون وارد شبکه خونی آلت شود. این پروسه بوسیله سیستم هورمونی , عصبی و سیستم خونی هدایت می شود که سیستم پاراسمپاتیک رل مهمی در آن دارد.

ولی ارگاسم و انزال و حالت شلی بدن به دنبال آن مربوط به سیستم سمپاتیک است. اگر به هر دلیل اشکالی در مغز ایجاد شود و یا سیستم عصب رسانی و عصب دهی و جریان خون و سیستم هورمونی دچار مشکل شود هر کدام از مراحل نعوظ و ارگاسم دچار مشکل می شود. داروها هم می توانند در این سیستم ها اختلال ایجاد کنند.

اختلالاتی که در مسیر ارگاسم طبیعی ایجاد اختلال می کنند

این اختلالات ممکن است حالت اولیه داشته باشند یا ثانویه . اولیه یعنی از همان ابتدائی که شخص خودش را شناخته این مشکل وجود داشته… ثانویه یعنی مدتی بدون مشکل بوده بعدا دچار مشکل شده است . اگر این مشکل تخت شرایط خاص و با شریک های جنسی خاصی رخ دهد باید تحت عنوان “شرایط خاص” طبقه بندی شود. ممکنه تمام مراحل جنسی دچار مشکل باشد یا قسمتی از آن .

پیشنهاد مطالعه:  چند حکم شرعی درباره رابطه جنسی همسران

ارگاسم ، حسی هست که بیشتر مسئولیت آن با مغز است و احساسی هست و کمترجنبه فیزیکی دارد . تحریک الکتریکی بخش های خاصی از مغز باعث دقیقا همان احساس ارگاسم می شود و اینکه گاهی اوقات میشنویم که ارگاسم در طی خواب رخ می دهد به همین دلیل است.

علت بروز مشکل در ارگاسم مردان

ممکنه علت جسمی داشته باشد ولی بیشتر جنبه روانی دارد. تشخیص درست اهمیت زیادی دارد و پزشک کارشناس نهایت تلاش خود را بعمل می آورد تا به تشخیص دقیق برسد چون درمان بستگی به علت دارد. شرح حال کامل ، معاینه و گاهی انجام آزمایش از جمله کارهائی هستند که پزشک انجام می دهد.

علل جسمی اختلال ارگاسم در مردان :

– کم کاری غدد : تستتوسترون به قدر کافی تولید نمی شود
– بد کار کردن تیروئید : هم پر کاری و هم کم کاری می تواند علت باشد
– اختلالات غده هیپوفیز:مثل بیماری کوشینگ و افزایش تولید هورمون پرولاکتین
– بیماریهائی که روی دستگاه مغز و اعصاب تاثیر می گذارند مثل سکته مغزی , بیماری ام اس , نروپاتی دیابتی , و اختلالات و آسیبهای ستون نخاع
– جراحی هائی که در لگن انجام می شود مثل پروستات
– بیماریهای آلت تناسلی
– سوء مصرف مواد و الکل
– مصرف دارو: مثل بعضی از داروهای ضد جنون – داروهای ضد فشار خون – مدر ها – ضد افسردگی ها

مهمترین علت  مشکلات ارگاسم در مردان

مهمترین علت مشکلات ارگاسمی مردان مسائل روانی است. ممکنه به علت اختلالات بیو شیمیایی باشد که در بدن رخ می دهد و یا ممکن است علل محیطی باشند که در سلامت روان افراد تاثیر منفی می گذارند.

علل داخلی مسائل روانی:
– افسردگی
– احساس گناه ، ترس ، عصبانی بودن ، عدم اعتماد به نفس واضطراب
– ترس از باردار کردن شریک جنسی و مواجه شدن با بیماریهای مقاربتی

علل محیطی که سلامت روان را مورد تهدید قرار می دهند:

– زندگی پر از استرس و اضطراب فرد
– عدم رضایت از نوع رابطه ای که با شریک جنسی دارد
– سابقه بد از آزار های جنسی و وجود خاطرات آنها مثل تجاوز ، سوء استفاده در کودکی ، تجاوز از طرف نزدیکان…
– زندگی در شرایطی که تابوهای زیادی از سکس وجود دارد

شرایط محیطی ممکنه باعث دخالت بیجا در روابط جنسی بشود. ممکنه امنیت کافی در برقراری روابط جنسی اش نداشته باشد یا اینکه در فعالیت های روزمره اش آنقدر خسته و بی رمق شده که توانی برای مقاربت نداشته باشد.تلاش و تقلا برای داشتن روابط جنسی سالم و مسائل روانی متعاقب آن و استرس و اضطرابی که ممکنه ناشی از روابط همجنس گرایانه وجود داشته باشه از مسائلی هستند که در روابط با شریک جنسی زن اهمیت دارد و دخیل هست.

علائم و تشخیص اختلال ارگاسم در مردان ( معیارهای DSM-IVTR )

– باید بطور دائمی این مشکل وجود داشته باشد که علی رغم معاشقه و آمادگی قبلی مرد نتواند به ارگاسم برسد یا دیر به ارگاسم میرسد. سن مرد هم باید در نظر گرفته شود

پیشنهاد مطالعه:  عواملی که باعث از بین رفتن میل جنسی در همسران می شود

– این مشکل باید طوری باشد که در روند روابط زناشوئی ایجاد اختلال کرده باشد. این مسئله نباید به همراه بیماری طبی دیگر باشد (بجز مسائل جنسی) و سوء مصرف مواد ؛ داروها و به علت بیماری طبی دیگری نباشد. طبیعتا وقتی این تعریف گذاشته می شود در باره تمام جنبه های آن صحبت خواهد شد و تمام علل آن بررسی خواهد منجمله علل روانی.

به جز خود مشکل که عدم توانائی ارگاسم یا دیر ارگاسم شدن هست… بعضی بیماران شکایت می کنند که دچار اضطراب ، عدم اعتماد به نفس ، احساس گناه و خجالت هستند . به نظر میرسه علل روانی این مشکل کم نباشه . یعنی مثلا این اضطراب هست که باعث بروز این مشکل شده و اگر اضطرابش برطرف شود این مشکل جسمی هم وجود نخواهد داشت. گرچه این مسئله بیشتر با شریک جنسی وجود دارد ولی باید مشخص بشه که در هنگام استمنا هم این مشکل هست یا نه..

درمانگر جنسی باید بتواند بین این مشکل و سایر مشکلات افتراق قائل شود. مثل عدم توانائی در انزال یا دیر انزال شدن . در این دو حالت اخیر ارگاسم اتفاق می افتد ولی یا خیلی با تاخیر هست و یا اینکه ممکنه انزال برگشتی به مثانه وجود داشته باشد .

این مشکل در همه نژاد ها وجود داره. معمولا بیشتر در سن بلوغ این مشکل وجود داره. گاهی این مشکل در بعضی از بیماریهای طبی وجود دارد مثل بیماری کلاین فلتر که علائم بالینی خاص خودش را دارد . ممکنه مشکلات تیروئید ، بیضه و غده هیپوفیز عامل این مشکل باشد. ولی گاهی اکتسابی هست یعنی قبلا خوب بوده جدیدا دچار این مشکل شده .

تشخیص اختلال ارگاسم در مردان

تشخیص بر مبنای شرح حالی هست که گرفته میشه و در نظر گرفتن چهار چوب های تشخیصی هست که معیار DSM-IVTR
برای این مورد در نظر گرفته است. این اختلال ممکنه جزئی از اختلالات نعوظ ،جزئی از اختلالات انزال( مثل انزال زودرس و انزال برگشتی ) , و اختلالات کم بودن میل جنسی باشد.

برای ارزیابی وجود بیماریهای دیگر و ارزیابی دقیق تر این مشکل پزشک ممکن است آزمایشاتی انجام دهد. با سنجش هورمون تستوسترون می تواند کم کاری سیستم غدد را ارزیابی کرد( هیپو گنادیسم). ارزیابی تیروئید ، غده هیپوفیز و آدرنال هم باید انجام شود . تست نعوظ شبانه برای ارزیابی وجود اختلال نعوظ باید انجام شود.

درمان اختلال ارگاسم در مردان

اگر یک علت خارجی باعث بروز این مشکل هست طبیعتا باید آن عامل را برطرف کرد.برای مثال مصرف الکل و سوء مصرف داروها باید کنترل شود. یا مثلا اگر دیابت باعث این مشکل هست … باید مشکل دیابت کنترل شود.

در اغلب موارد روان درمانی موفقیت آمیز است حتی اگر علل روانی عامل این مشکل نبوده . این مسئله باید بوسیله کسی که تبحر در روان درمانی مشکلات جنسی دارد باید انجام شود. هم باید با مرد صحبت شود و هم با شریکش. بهبود مسائل روانی باید در کنار ارزیابی و درمان مسائل طبی انجام شود.زن باید تلاش کند باعث انزال مرد در خارج واژن شود بعد تلاش کند مرد در کنار لب های مهبل انزال کند و بعد داخل واژن.

پیشنهاد مطالعه:  ریز بینی های نزدیکی با همسر در اسلام
پیش آگهی

پیش آگهی بستگی به علت بیماری ، اولیه بودن و اکتسابی بودن آن دارد. بهترین پیش آگهی مربوط به حالتی هست که یک عامل خارجی و عامل دیگری باعث بروز مشکل شده چون به راحتی می توان با کنترل آن این مشکل را هم برطرف کرد. اگر مسائل طبی هم باشد… مثلا مشکل تیروئید عامل این مشکل باشد باز هم پیش آگهی خوب خواهد بود. اگر مشکلات عمیق روانی مزمنی وجود دارد پیش آگهی خوب نخواهد بود.

پیشگیری از بروز مشکل اختلال ارگاسم در مردان

راهی برای پیشگیری این مشکل وجود ندارد. تشخیص سریع و دقیق آن اهمیت دارد چون هر چه سریعتر می توان به درمان مناسب اختلال ارگاسم در مردان رسید. مثل سایر بیماریهای مزمن طبی ، هر چه این مشکل ، سابقه طولانی تری داشته باشد درمان آنهم سخت تر است و زمان بیشتری نیاز دارد.

توسط عضو تحریریه علمی ایران سلامت ترجمه شده از :
minddisorders.com

 مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده موفق – مسائل زناشوییارگاسم

خرید اینترنتی آموزش روابط زناشویی برای همسران موفق

خرید اینترنتی آموزش روابط زناشویی برای همسران موفق-www.mehcom.com

خرید اینترنتی آموزش روابط زناشویی برای همسران موفق خرید اینترنتی اموزش مسائل زناشویی ،خرید پستی آموزش روابط زناشویی ، آموزش رفتارهای زناشویی، خرید اینترنتی دی وی دی آموزش روابط زناشویی آموزش خانواده : آموزش رفتارهای زناشویی آموزش تحکیم پیوند زناشویی آیا شما هم بدنبال داشتن یک خانواده موفق هستید ؟ آیا شما می خواهید که بهترین همسر دنیا باشید ؟ … ادامه مطلب »

******************************************************************************

1523 روش برای بهبود کیفیت زندگی برای خانواده موفق داشتن

1523 روش برای بهبود کیفیت زندگی برای خانواده موفق داشتن

 1523 روش برای بهبود کیفیت زندگی – اورجینال چگونه خانواده ای موفق داشته باشیم ؟ راز و رمز زندگی خوب چیست ؟ روش های موفقیت در زندگی مشترک را بیاموزیم ؟ دسته نرم افزار کاربردی زیردسته روانشناسی و متافیزیک آموزش بهبود کیفیت زندگی- اورجینال آموزش داشتن زندگی آرام- اورجینال کلیدهای بهبود زندگی- اورجینال به یکدیگر مهر بورزید اما از مهربند … ادامه مطلب »

******************************************************************************

نرم افزار فوق العاده برای تناسب اندام-چاق شدن-لاغر شدن

نرم افزار رژیم غذایی و تناسب اندام

تناسب اندام – چاق شدن – لاغر شدن مجموعه رژیم غذایی و تناسب اندام صدف چگونه تناسب اندام داشته باشیم ؟ چگونه لاغر شویم ؟ چگونه چاق شویم ؟ چگونه بدون رژیم لاغر شویم ؟ چگونه بدنی زیبا داشته باشیم ؟ چگونه بدون ورزش لاغر شویم ؟ چگونه رژیم لاغری بگیریم ؟ چگونه رژیم غذایی بگیریم ؟ چگونه مراقب اضافه … ادامه مطلب »

******************************************************************************

خرید آموزش خیاطی خانم عمرانی جدید-18 دی وی دی

خرید آموزش خیاطی خانم عمرانی جدید-18 دی وی دی-www.mehcom.com

خرید دی وی دی آموزش خیاطی خانم عمرانی خرید آموزش خیاطی عمرانی ،خیاطی خانم عمرانی برنامه خانواده، خیاطی خانم عمرانی خانه ی مهر،خیاطی خانم عمرانی در شبکه جام جم ،خیاطی خانم عمرانی سیمای خانواده،خیاطی خانم سیما عمرانی،آموزش خیاطی خانم عمرانی جدید،آموزش خیاطی تصویری خانم عمرانی،آموزش خیاطی خانم عمرانی با  نمایش فیلم،آموزش خیاطی مبتدی،خرید سی دی آموزش خیاطی،خرید آموزش خیاطی،خرید آموزش خیاطی خانم سیما … ادامه مطلب »

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×