"> مشاوره و راهنمایی در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی - مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

مشاوره و راهنمایی در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی

مهکام-مشاوره-و-راهنمایی-در-دانشگاه-ها-و-مؤسسات-آموزش-عالی

مهکام-مشاوره-و-راهنمایی-در-دانشگاه-ها-و-مؤسسات-آموزش-عالی

ب- مشاوره و راهنمایی در دانشگاه

 بخشی از فعالیت هایی که در زمینه  مشاوره و راهنمایی در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی انجام می گیرد، مشابه فعالیت های راهنمایی در دبیرستان ها است، ولی این فعالیت ها در موارد زیادی، از ویژگی های دیگری برخوردار است.

هدف تحصیلات دانشگاهی، تربیت اشخاص متخصص برای رفع نیازهای تخصصی، وارتقاء سطح فرهنگی جامعه است. چون پایان تحصیلات دانشگاهی ،آغاز ورود به بازار کار است، بنابراین راهنمایی شغلی در دانشگاه اهمیت خاصی پیدا می کند. انتخاب واحدهای درسی اجباری و دروس اختیاری وسایر مقررات آموزشی، ایجاب می کند که در دانشگاه به راهنمایی تحصیلی نیز توجه ویژه ای مبذول شود. خصوصیات ویژه جوانان، مسائل مربوط به ازدواج و روابط دختر و پسران، از دیگر اموری است که از ویژگی های تحصیلات دانشگاهی به شمار می رود. وانگهی به علت آن که درکلیه نقاط کشور، دانشگاه وجود ندارد، تعدادی از دانشجویان به ناچار از خانواده خود دور می شوند. این مساله وسایر گرفتاری ها، بخصوص در سال های اول ورود به دانشگاه، مشکلاتی روحی روانی را برای دانشجویان ایجاد می کنند که رسیدگی به آنها، از اهم ضروریات است. از این مقدمه می توان دریافت که در دانشگاه، همه ٔ انواع راهنمایی و مشاوره اهمّ از شغلی، تحصیلی، سازشی، شخصی مورد نیاز است و به همین دلیل، ضرورت دارد مراکز مشاوره مجهز به متخصصان و وسائل مورد نیاز، در تمامی دانشگاه ها وجود داشته باشند.

فعالیت های مشاوره و راهنمایی در دانشگاه ها

 در دانشگاه ها، فعالیت های راهنمایی در زمینه های مختلفی انجام می گیرد که به ذکر مواردی از آنها مبادرت می شود:

1-فارغ التحصیلان دبیرستان که برای ورود به دانشگاه، مراحل مخالفی را طی کرده اند و حال، وارد مؤسسه ای شده اند که مقررات حاکم برآن، با دبیرستان متفاوت است و آنها کاملاً با آن ناآشنا هستند، به اطلاعاتی کلی و آنی نیاز دارند تا بتوانند خود را به سرعت با محیط جدید سازش دهند. این دانشجویان، از مدارس کوچک و گاه از شهرهای دیگر به موسسه ای بزرگتر و معمولاً مختلط، و احتمالاً در شهر بزرگتر وارد می شوند که امکانات و برنامه های آن با دبیرستان متفاوت است. دادن یک راهنمای مکتوب و تشکیل جلسات توجیهی به منظور طرح اطلاعات کلی در زمینهٔ امکانات ساختمانی، کتابخانه، آزمایشگاه، کارگاه، مقررات آموزشی، مسئولان واستادان، و نحوه ٔ استفاده از امکانات، از مهم ترین اقداماتی است که در همان روزهای نخست ورود دانشجویان جدید به دانشگاه، باید انجام شود.

پیشنهاد مطالعه:  روابط دوگانه در مشاوره چیست ؟

2-فارغ التحصیلان دبیرستان که وارد دانشگاه می شوند، در یک رشته تحصیلی مشخص به ادامه ٔ تحصیل می پردازند. عده ای از آنان در سال های اول و دوم، تمایل پیدا می کنند که تغییر رشته بدهند و اگر این تغییر رشته با توجه به مقررات دانشگاه امکان نداشته باشد، در دانشکده های دیگر، یا با شرکت مجدد درامتحانات ورودی در رشته ٔ تحصیلی مورد علاقه ٔ خود در همان دانشکده، ثبت نام می کنند. در تمامی این تغییرات و فعالیت های مذکور، دانشجو به راهنمایی نیاز دارد تا بتواند مناسب ترین راه را انتخاب کند. کمک به این گونه دانشجویان، یکی از مهم ترین برنامه های راهنمایی تحصیلی در دانشگاه است.

3-در بعضی دانشکده ها، مواد درسی انتخاب وجود دارد. دراین قبیل موارد، مشاوران راهنمایی باید با توجه به طرح ریزی شغلی و تحصیلی، و با در نظر گرفتن علایق، توانایی ها و خصوصیات شخصی دانشجویان، آنان را در انتخاب مواد درسی مناسب راهنمایی کنند.

4-در دانشگاه هایی مانند دانشگاه های ایران که در آنها نظام واحدی اجرا می‌شود، کمک به دانشجویان برای انتخاب واحدهای درسی بر اساس مقررات آموزشی، یکی دیگر از مواردی است که مشاوران باید به آن توجه کنند.

5- عده ای از دانشجویان به علل مختلف نظیر سنگینی برنامه های درسی، گرفتاری های مالی، یا نواع گرفتاری های شخصی و خانوادگی، قبل از فراغت از تحصیل، تصمیم به ترک تحصیل می گیرند. کمک به این گونه دانشجویان و بررسی علل ترک تحصیل آنان که غالباً رفع آنها در زمانی اندک و یا پس از مدتی امکان پذیر است، از وظایف مشاوران به شمار می رود. در این گونه موارد، غالباًدادن اطلاعات لازم در مورد استفاده از کلیه فرصت های موجود، دانشجو را به ادامه ٔ تحصیل راغب می سازد. از جمله اطلاعاتی که در این زمینه می توان به دانشجویان ارائه داد، موارد زیر است:

پیشنهاد مطالعه:  مقیاس درجه بندی چیست ؟ - شکل های مختلف مقیاس درجه بندی

تغییر رشته بر اساس دانشگاه.

-انتخاب مواد و واحدهای درسی که گذراندن آنها، با پایه ٔ تحصیلی، تطابق بیشتری دارد.

-انتقال از یک دانشکده به دانشکده ٔ دیگری که فارغ التحصیل شدن ازآن ساده تر است.

-استفاده از امکانات حرفه ای حین تحصیل در داخل یا خارج از دانشکده، یا استفاده از بورس های تحصیلی در موارد گرفتاری های مالی.

-ترک تحصیل موقت تا رفع مشکلات شخصی و خانوادگی.

-شرکت در کلاس های تقویتی در خارج از دانشکده یا در همان دانشکده، در مواقعی که عدم پیشرفت دانشجو، به ضعف پایه تحصیلی او ارتباط دارد.

-آشنان ساختن دانشجویان با مقررات، امتحانی و استفاده از فرصت هایی که در این مقررات، برای جبران کمبود نمره ها یا گذراندن امتحانات مجدد، پیش بینی شده است.

-دانشجویان غالباً در مورد چگونگی ثبت نام و نحوه ٔ انتخاب واحدهای درسی، گذراندن امتحانات، شرایط فارغ التحصیل شدن، وسایر مقررات و فرصت های آموزشی، آگاهی کافی ندارند. به همین دلیل، لازم است از طریق نشریات و آگهی های ضروری ،اطلاعات لازم در این زمینه ها در اختیار آنان قرار گیرد تا طرح ریزی تحصیلی آنان، آگاهانه وبااستفاده از فرصت های موجود در دانشکده انجام گیرد. ممکن است تعدادی از دانشجویان به علت پایین بودن نمره ها و میانگین نمره هایشان در ترم های متوالی، بر اساس مقررات دانشگاه اخراج شوند. کمک به این گونه دانشجویان به لحاظ آشنا کردن آنها با فرصتهایی که در زمینه ٔ ادامه ٔ تحصیل برای آنان وجود دارد، اعم از شرکت مجدد درآزمون های ورودی یا اخذ مدرک مقاطع تحصیلی پایین تر از وظایف مشاور است.

پیشنهاد مطالعه:  چگونه یک جلسه مشاوره را شروع و اداره کنیم ؟ (قسمت سوم)

6-موضوع اشتغال و کاریابی، بخصوص در مورد دانشجویان ترم های آخر، از اهمیت خاصی برخوردار است. در این مورد، باید اطلاعات لازم در اختیار آنان گذاشته شود.

7-بسیاری از دانشجویان در بدو ورود، به اطلاعاتی در زمینه ٔ رشته ٔ تحصیلی خود، نیاز دارند. از جمله، سؤال می کنند که رشته تحصیلی آنان به چه مشاغلی منتهی می شود؟ دادن این گونه اطلاعات در همان روزهای اول ورود، ضروری است.

8-مراکز مشاوره در دانشگاه ها باید با مؤسسات حرفه ای مختلف از جمله وزارت کار و امور اجتماعی و مراکز کاریابی و مانند اینها در تماس باشند و اطلاعات شغلی لازم را برای ارائه به دانشجویان، کسب کنند. در این مورد، با تهیه ٔ نرم افزار های لازم می توان اطلاعات مورد نیاز دانشجویان را ذخیره، و به موقع ارائه کرد.

9- دانشجویانی هستند که به علل مختلف، به مشکلات متفاوتی گرفتارند. مشکلات مالی، دوری از خانواده، مشکلات مربوط به ازدواج، و مشکلات روحی روانی دیگر، از جمله مشکلاتی هستند که بسیاری از دانشجویان را رنج می دهند. رسیدگی به همه ٔ امور از ضروریاتی است که دانشگاه باید امکانات لازم را برای آنها فراهم سازد.

10-یکی از وسائلی که می تواند در دادن اطلاعات شغلی و تحصیلی به دانشجویان، به مشاور  کمک کند، استفاده از کامپیوتر است. سایت های کامپیوتری که به نرم افزارهای شغلی و تحصیلی با تازه ترین اطلاعات مجهز باشند، در این زمینه مفیدند.

بازگشت به فهرست کلی اصول و فنون راهنمایی و مشاوره

مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده سبز ایرانی

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×