"> مسمومیت شیمیایی و مسمومیت گازهای سمی - مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

مسمومیت شیمیایی و مسمومیت گازهای سمی

مسمومیت شیمیایی

برخی از مواد شیمیایی سبب آزردگی، سوختگی یا سوراخ­ شدن پوست می ­شوند و از این طریق، صدمات گسترده و گاه کشنده ایجاد می­ کنند.

نشانه­ های سوختگی ناشی از حرارت ، به آرامی بروز می­ کنند اما نحوه ارائه کمک­های اولیه مشابه است. بسیاری از مواد شیمیایی قوی و خورنده در صنعت یافت می­شوند اما سوختگی­ های شیمیایی در منازل هم می­توانند روی دهند به ویژه در اثر موادی مثل محصولات ظرف­شویی (شایع­ترین علت سوختگی قلیائی در کودکان)، پاک کننده ­های فر و رنگ­ برها. سوختگی­های شیمیایی همیشه جدی هستند و ممکن است مصدوم به درمان بیمارستانی فوری نیاز داشته باشد.

در صورت امکان، نام و علامت تجاری ماده سوزاننده را یادداشت کنید. قبل از پرداختن به درمان مصدوم، مطمئن شوید که محل برای شما و سایرین بی­خطر است زیرا از برخی مواد شیمیایی، گازهای سمی متصاعد می­شود.

مسمومیت شیمیایی و مسمومیت گازهای سمی-مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده

مسمومیت شیمیایی و مسمومیت گازهای سمی-مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده

الف) اقدامات پیشگیرانه از مسمومیت شیمیایی :

  • مواد پاک کننده، حشره ­کش ­ها و سایر مواد مشابه در بسته­ بندی­ های اصلی نگهداری کنید، برچسپ آنها را جدا نکنید و دور از دسترس کودکان قرار دهید.
  • اگر مجبور به تغییر ظرف نگهداری سموم شیمیایی مانند حشره ­کش­ها، مرگ موش، مواد گندزدا، اسیدها، پاکننده ­ها و داروها شدید، آنها را در جعبه قفل ­دار نگهدارید و نام هر یک از مواد شیمیایی و سمی را روی آنها بچسپانید.
  • مواد غذایی و سموم را در ظروف شبیه هم نگذارید. مثلاً نگهداری بنزین در شیشه نوشابه یا سم مایع در شیشه شربت، ممکن است منجر به اشتباه و مسمومیت شود.
پیشنهاد مطالعه:  سقوط ، زمین خوردن و شکستگی

ب) اقدامات لازم در زمان وقوع مسمومیت شیمیایی :

  • از انجام درمان­ های خودسرانه بپرهیزید و بیمار را سریعاً به مرکز درمانی برسانید.
  • نمونه ­ای از قرص یا ماده شیمیایی مصرف شده را با خود به بیمارستان ببرید.
  • اگر فرد مسموم بیهوش است در طول راه او را به پهلو بخوابانید.

مسمومیت گازهای سمی :

گازهای سمی نظیر مونواکسید کربن در اثر آتش و دود حاصل از آن در محیط بسته، دودکش نامناسب بخاری و مواد شیمیایی معمول برای نظافت خانگی ایجاد می­شوند. www.mehcom.com

الف) اقدامات پیشگیرانه مسمومیت گازهای سمی :

  • هر وسیله گازسوز باید مجهز به دودکش سالم و مجزا باشد و به طرز صحیح نصب شود.
  • شعله وسایل گازسوز کنترل گردد که به صورت یکنواخت و با رنگ آبی بسوزد، در غیر این صورت به سرویس ­کار مجرب مراجعه نمایید تا شعله را تنظیم و سایر عیوب احتمالی را نیز رفع نماید.
  • هوای مورد نیاز برای سوختن هر وسیله گازسوز باید به حد کافی تأمین گردد. در نزدیکی آبگرمکن و بخاری­ های گازسوز باید روزنه یا پنجره­ای باز باشد تا از طریق درها جریان هوای لازم تأمین گردد.
  • در صورتی که در خانه و در محل استفاده از وسیله گازسوز دچار سوزش چشم، سردرد یا سرگیجه می­شوید، نسبت به آن بی­ تفاوت نباشید و حتماً درصدد رفع فوری مشکل پیشامده باشید.
  • به تهویه مناسب منزل، خصوصاً اتاق خواب دقت کنید. در منزل آژیر خطر مونواکسید کربن نصب کنید.

ب) اقدامات لازم در هنگام مسمومیت با گازهای سمی:

قبل از ورود به محیط سمی، چند نفس عمیق بکشید و در محیط سمی نفستان را حبس کنید. مصدوم را هرچه سریع­تر از محل مسمومیت خارج کنید. سپس از قرار گرفتن مصدوم در محیط امن، فوراً آمبولانس را خبر کنید

پیشنهاد مطالعه:  مهمترین عوامل ایجاد حوادث رانندگی

مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده – مسمومیت شیمیایی و مسمومیت گازهای سمی

منبع : مجموعه کتاب های آگاه سازی پیشگیری از حوادث نویسندگان : دکتر مهرداد معمارزاده ، نیره السادات نوری ، دکتر عصمت کریمیان

کلمات کلیدی :  سوختگی­ های شیمیایی ,  مسمومیت شیمیایی ,  مسمومیت گازهای سمی ,  مسمومیت ,  مراقبت از کودکان ,  ایمنی کودکان

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×