"> فرزندپروری کودک فرزندخوانده چه زیباست ! - مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

فرزندپروری کودک فرزندخوانده چه زیباست !

فرزندپروری کودک فرزندخوانده

داشتن فرزند برای بسیاری از انسانها لذت بخش و زیبا می باشد به همین خاطر است بسیاری از کسانی که فرزند ندارند و یا حتی خودشان بچه دارند اما به خاطر انسانیت و کمک به یک هم نوع اقدام به گرفتن یک کودک یا نوزاد بی پناه می کنند تا بتوانند برایش مانند سایر کودکانی که از نعمت پدر و مادر برخوردار هستند زندگی طبیعی تری را رقم بزنند. حال روی سخن این مقاله با چنین خانواده هایی است که می خواهند در امر فرزندپروری کودک فرزندخوانده  قدم بردارند.

فرزندپروری کودک فرزندخوانده چه زیباست ! - مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده

فرزندپروری کودک فرزندخوانده چه زیباست ! – مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده

برای پدر و مادرهائی كه كودكی را به فرزندی قبول می كنند فرزندپروری یك وظیفه‌ی لذت بخش و در عین حال مهیج است كه با چالش‌های زیادی همراه است.

والدین در این شرایط توصیه‌های زیادی را از اطرافیان، رسانه‌ها و متخصصین دریافت می كنند و ممكن است دقیقا ندانند كه در مقابله با چالش‌های اساسی فرزند خواندگی چه كاری انجام دهند. در این شرایط یكی از مهمترین توانائی‌ها برای والدین توانائی فكر كردن در مورد شیوه‌های برخورد مناسب، منطقی و خلاقانه با چالش‌ها است.

معمولا در این موارد والدین با دو موضوع اساسی مواجه هستند یكی آنكه دیگران و اطرافیان چه اندازه پذیرای فرزند آن‌ها و نیز خود آن‌ها هستند (در مورد آن‌ها چه می گویند) و چه اندازه نقش والدی آن‌ها را در مورد فرزند خوانده شان  قبول دارند.

در این مورد واضح است كه ما نمی توانیم نظر دیگران را تغییر دهیم ولی روش‌هایی برای پرداختن به این مشكل وجود دارد كه در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم كرد. حالت دوم پذیرفتن نقش خود به عنوان والد است و اینكه آیا شیوه‌های تربیت فرزند آن‌ها صحیح است یا خیر. نكند توصیه‌هایی كه اطرافیان می كنند درست باشد و آن‌ها اشتباه می كنندكه این توصیه‌ها را نادیده می گیرند.

پیشنهاد مطالعه:  خطاهای رایج والدین در فرزندپروری فرزندخوانده

البته ما نمی‌خواهیم بگوئیم كه هرچه دیگران می گویند یا نصحیت می كنند نادرست است ولی در بسیاری از مواقع كاملا درست نیست. مثلا ممكن است به شما گفته شود اگر فرزندتان دل‌درد دارد بخاطر استرس جدائی وی از والدین اصلی است.

هرچند بروز استرس باعث دل‌درد در بچه‌ها می شود ولی باید دانست كه دلَ‌درد در بچه‌ها علل مختلفی دارد و نمی توان آن را صرفا ناشی از یك علت دانست. اگر قرار باشد كه شما فكر كنید تنها علت دل درد جدائی وی از والدین اصلی اش است قائدتا شما بدنبال علل احتمالی دیگر و درمان دل‌درد وی نخواهید بود. ولی اگر فكر كنید شاید علل دیگری داشته باشد می توانید راه درست تری را برای حل مشكل پیدا كنید.

در این نوشتار ما با طرح موضوعات مرتبط با  فرزندخواندگی جوانب مختلف این مسئله را بررسی می كنیم. شما می توانید با مراجعه به هر قسمت از قسمت‌های زیر پاسخ برخی سوالات‌تان را پیدا كنید.

موضوعات تربیتی فرزندخوانده :

شباهت‌ها و تفاوت‌های كودكان فرزند‌خوانده با سایر كودكان

باورهای نادرست در مورد فرزندخواندگی

خطاهای رایج والدین در فرزندپروری فرزندخوانده

توصیه‌های مفید تربیتی

چالش‌های  سن مدرسه فرزندخوانده

چالش‌های نوجوانی فرزندخوانده

تعامل فرزندخوانده با خواهر و برادر

گفتگو با كودك فرزندخوانده و سایرین در مورد فرزندخواندگی

نویسنده :

دكتر جواد محمودی قرائی

فوق تخصص روان‌پزشكی كودك و نوجوان

منبع:iacap.ir

مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده موفق-اصول تربیتی کودکان فرزندخوانده

آموزش تربیت فرزند از دکتر فرهنگ هلاکویی از تولد تا ۱۹ سالگی

مجموعه کامل آموزش تربیت فرزند از دکتر فرهنگ هلاکویی از تولد تا ۱۹ سالگی

آموزش تربیت فرزند از دکتر فرهنگ هلاکویی از تولد تا ۱۹ سالگی آموزش فرزندپروری موفق تربیت صحیح و اصولی کودک و نوجوان تربیت فرزندان از بدو تولد تا سه سالگی دکتر فرهنگ هلاکویی تربیت کودک دکتر فرهنگ هلاکویی تربیت نوجوان ما برای بسیاری از چیزها هزینه می کنیم مثلا برای تفریح برای سرگرمی برای خوردن و … برای یادگیری بسیاری … ادامه مطلب »

پیشنهاد مطالعه:  چالش‌های سن مدرسه فرزندخوانده
about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×