"> غلبه بر افسردگی - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

غلبه بر افسردگی

مهکام زنان افسرده غلبه بر افسردگی

مهکام زنان افسرده غلبه بر افسردگی

باتوجه به پیچیدگی جامعه امروزی یکی از مشکلات دامنگیر بعضی از افراد افسردگی است برای درمان افسردگی راههای زیادی پیشنهاد میشود اما تا زمانی که فرد نخواهد از این بیماری رهایی نیست برای درمان  افسردگی ما به شما راههایی پیشنهاد میدهیم:

1- بازی کردن و سرگرم شدن باحیوانات خانگی : مانند جوجه  مرغ بزغاله یا پرورش دادن گل وگیاه
2- تغذیه مناسب: ارتباط ظریف و اساسی بین جسم و روح وجود دارد. تغذیه مناسب نه تنها به بهبود کیفیت جسم کمک می کند بلکه روح را نیز ارتقا می بخشد. اختصاص بخش اعظمی از تغذیه به میوه ها و سبزیجات تازه و غلات بسیار مفید است. بهتراست مصرف چربی و شیرینی جات را محدود کنید. بعضی مطالعات حاکی از این حقیقت است که اسید چرب امگا 3 و ویتامین B12 به تغییر خلق و خو و رفع افسردگی کمک می کند. ماهی های چربی مثل سالمون، تونا و ماکرل سرشار از اسید چرب امگا 3 می باشد. روغن بزرک(روغن کتان)، آجیل و سبزیجات تیره رنگ نیز منابع غذایی بسیار مفیدی می باشد. غذاهای دریایی و لبنیات کم چرب نیز سرشار از ویتامین B12 می باشد.سروتونین نوعی ماده شیمیایی در مغز است که به ایجاد احساس خوب کمک می کند . کربوهیدارتها(زمانی که به تنهایی و بدون پروتئین مصرف می شوند) سطح سروتونین مغز را افزایش می دهند.
یکی از نکاتی که برای بهبود خلق و خو لازم است رعایت کنید ، محدود کردن میزان مصرف نوشیدنی های کافئین دار می باشد. یکی از بارزترین علائم افسردگی، اضطراب می باشد و مصرف بیش از اندازه کافئین باعث بروز عصبیت، دلهره و اضطراب می شود. محدود کردن موادی مثل قهوه، چای، شکلات و … می تواند تغییر به سزایی در بهبود خلق و خو داشته باشد.
3- درمان دردها: درد های مزمن ایجاد افسردگی می کند و افسردگی باعث بدتر شدن درد می شود. بنابر این برای درمان هر دو بهتر است هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.
4- انجام تمرینات بدنی منظم: در مورد بعضی افراد انجام ورزش و تمرینات بدنی منظم حتی بهتر از مصرف داروهای ضد افسردگی عمل می کند. لازم نیست که دو ماراتون را برای ورزش انتخاب کنید. تنها کافی است چند دقیقه با دوست خود پیاده روی کنید و بعد به مرور زمان میزان فعالیت بدنی خود را افزایش دهید. با این کار از نظر فیزیکی بهبود یافته و خواب شبتان نیز کیفیت بهتری خواهد یافت.
5- ورزشی را انتخاب کنید که از انجام آن لذت می برید: اگر علاقه ای به دویدن ندارید بهتر است آن را رها کنید. ورزشی را انتخاب کنید که واقعا از انجام آن لذت می برید. برای مثال بازی گلف، دوچرخه سواری، تنیس و شنا از گزینه هایی است که هرکس بنا به تمایل خود می تواند یکی از آنها را انتخاب کند.
6– ورزش کردن با دیگران تاثیر بهتری خواهد داشت: ارتباط با دیگران باعث می شود که بهتر بتوانید به بی حالی، خستگی، احساس تنهایی و افسردگی خود غلبه کنید. بنابر این به گروه های ورزشی بپیوندید و یا لااقل با دوستان خود ورزش کنید.
7– نور خورشید به اندازه کافی دریافت کنید: آیا در فضای تاریک و یا ماه های سرد بیشتر احساس افسردگی می کنید؟ دراین شرایط ممکن است دچار اختلال تاثیر فصلی باشید که یکی از شایع ترین اختلالات خلقی در زمستان(به دلیل محدود شدن نور خورشید) می باشد. برای درمان بهتر است از نور خورشید بیشتر بهره برید .
8- اکتشاف خلاقیت و استعدادها: آشپزی عکاسی، بافندگی و یا نویسندگی فعالیت هایی هستند که فرد با انجام آن می تواند احساس درونی خود را بهتر بیان کند. خلاقیت احساس خوبی در فرد ایجاد می کند. هدف خلق شاهکار نیست ، بلکه انجام کاری است که ایجاد لذت می کند و رضایت خاطر بیشتری به همراه دارد.
9- اختصاص زمانی برای استراحت فکر: استرس و اضطراب علائم افسردگی را تشدید می کند و درمان را به سختی میسر می کند. آموزش شیوه استراحت روحی و روانی مثل یوگا و مدیتیشن و یا گوش دادن به موزیک های آرام می تواند روش مفیدی باشد.
10- مشارکت در فعالیت های اجتماعی: همکاری با دیگران ، گفتگو با آنها و حضور در گروه های مختلف می تواند تاثیر معجزه آسایی داشته باشد.
11- حفظ ارتباط با دوستان و اقوام: افرادی که شما را دوست دارند می توانند شما را بهتر مورد حمایت عاطفی قرار دهند. اگر آنها را دفع کنید، شانس مورد حمایت واقع شدن را نیز از دست خواهید داد. برعکس حفظ ارتباط و صمیمیت با آنها می تواند بسیار مفید باشد.
12- خواب و استراحت کافی: افسردگی با خواب راحت در ارتباط و تداخل می باشد. بعضی افراد مبتلا به افسردگی بیش از اندازه می خوابند و بعضی نیز از بی خوابی رنج می برند. جهت درمان افسردگی بهتر است الگوی خواب رانیز اصلاح کنید. در ساعت مشخصی به بستر رفته و در ساعت ثابتی نیز از خواب بیدار شوید. خواب راحت می تواند توان فیزیکی و روحی شما را ارتقا بخشد.
13- اجتناب از مصرف الکل و دارو: الکل و اعتیاد به دارو مانع از بهبود و درمان افسردگی می شود. اما ممکن است علائم افسردگی را بدتر نیز کند و با داروهای ضد افسردگی تداخل یابد. بنابر این اگر دچار اعتیاد به هر نوع دارویی هستید بهتر است برای ترک آن اقدام کنید.

پیشنهاد مطالعه:  بنیاد ژنتیک استان تهران- مشاوره ژنتیک
about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×