"> عواملی که آرامش در خانواده را از بین می برد از نظر اسلام - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

عواملی که آرامش در خانواده را از بین می برد از نظر اسلام

چه عواملی آرامش و آسایش همسران را از بین می برد ؟

همیشه در زندگی مشترک زن و شوهر عواملی می توانند آرامش خاطر همسران را از بین ببرد و یا کمرنگ کند این عوامل و مشکلات ریشه های متفاوتی دارند. اما می توان گفت که از نظر دین اسلام که برنامه کاملی برای زندگی می باشد. این مسائل را می توان به  دو دسته مهم  تقسیم بندی کرد:

 1- مشکلاتی که بخاطر برخی از کارهای قبل از ازدواج می باشد.

این نوع از عوامل از بین برنده آرامش خانوادگی عاملی است که پیش از ازدواج زوجین ایجاد می شود و در حین زندگی دو طرف چه در دوران عقد و چه در دوران عروسی مشکلاتی را برای هریک از طرفین ایجاد می کند یعنی وقتی ازدواج صورت گرفت مشکلاتی یا در دوران عقد و یا پس از آن بوجود می آید که پس از بررسی این نوع مشکلات عامل وسبب آن به قبل از ازدواج بر می گردد. که می توان این عوامل را به موارد زیر تقسیم نمود:

الف ـ عدم انتخاب همسر مناسب
ب ـ مهریه سنگین دختر خانم
ج ـ پنهان سازی ازدواج
د ـ سالم بودن روابط زن  و شوهر قبل از ازدواج
ه –  مخفی کاری در ازدواج

2- مشکلاتی که بخاطر برخی از کارهای بعد از ازدواج می باشد .

الف – مشکلاتی که سبب وجود آن درون خانواده و اعضای خانواده هستند .

ب – مشکلاتی که سبب وجود آن بیرون از خانواده می باشد .

پیشنهاد مطالعه:  مخفی کاری در ازدواج

-دخالتهای بی مورد  و خطرناک اطرافیان در زندگی زوجین

گرچه حمایتهای مالی ومعنوی اطرافیان مورد قبول و پسندیده است اما این حمایتها نباید خود موجب دخالت در زندگی خانواده ها ویا تحمیل نظریات خود به آنها شود .لذا در روایات معصومین است که بالاترین صله رحم آزار نرساندن به خویشان است.(کافی: 3/222)
-چشم و هم چشمی

شاید بتوان گفت درصد بسیاری از اختلافات خانوادگی همین چشم وهم چشمی هایی است که اعضای خانواده در امور مادی نسبت به همدیگر دارند ..اسلام همگان را به دوری از تجمل گرایی و اسراف دعوت می کند (حدید :20)
-بروز گناهان در مجامع خانوادگی

در مجالس خانوادگی که شاید در برخی از آنها گناهانی وجود داشته باشد خود ممکن است خانواده ها را درگیر در گناه کند ومشکلاتی را برای آنها فراهم کند وآرامش را از خانواده و اعضای آن سلب نماید. لذا قرآن دستور می دهد که باید دوستی خدا ووظایف الهی مقدم بر روابط خانوادگی باشد (توبه: 24)
-تمسخر و عیب جویی نمودن از یکدیگر

در مجالس خانوادگی ممکن است افراد به غیبت یا عیب جویی از یکدیگر بپردازند که این رفتارها خود آرامش را از خانواده ها سلب می کند . همه این رفتارها در اسلام به شدت مذمت شده و عواقب اخروی ودنیوی در پی دارد.(حجرات: 11)
-اتفاقات ناگواری که برای اطرافیان بوجود می آید

ممکن است اتفاقی یا حادثه ای برای پدر، مادر ،خواهر و برادر و یا هر یک از زوجین بوجود آید که آرامش خانواده را ازبین ببرد که در این صورت توصیه اسلام در هنگام بلا و مشکلات دعوت به صبر و بردباری می باشد  و یا می توانند از تغافل ونادیده انگاری استفاده کنند.(نهج البلاغه حکمت:414)

پیشنهاد مطالعه:  چند قانون ساده در مورد رابطه بهتر با خانواده شوهر
about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×