"> صحبت كردن با كودكان در مورد مسائل جنسی - مهکام دات کام
مشاوره آنلاین مهکام

صحبت كردن با كودكان در مورد مسائل جنسی

گفتگو با فرزندان درباره مسائل جنسی

صحبت كردن با كودكان در مورد مسائل جنسی شاید یکی از سخت ترین و مهمترین موضوعاتی باشد که لازم است در مورد آن بین والدین و فرزندان گفتگوی ساده و شفاف انجام گیرد. پدر و مادر در جهت ایجاد جو فرزندپروری سالم در محیط امن خانواده چاره ای ندارند جز اینکه درباره مسائل جنسی نیز وارد گفتگو و مباحثه با بچه هایشان شوند.

دكتر فریبا عربگل، فوق تخصص روان پزشكی كودك و نوجوان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در زمینه گفتگو راجع به مسائل جنسی با فرزندان نظراتی دارند که می تواند برای ما والدین ، راه گشا باشد.

صحبت كردن با كودكان در مورد مسائل جنسی-www.mehcom.com

صحبت كردن با كودكان در مورد مسائل جنسی-www.mehcom.com

والدین می‌توانند با ایجاد یك محیط راحت و آرام برای گفتگو درمورد مسائل فوق خیلی مفید و مؤثر باشند ولی با وجود این خیلی از والدین از گفتگوی فوق یا اجتناب می‌كنند و یا به نوعی آن را به تعویق می‌اندازند. برای تصمیم گیری مناسب و سالم راجع به رفتار جنسی لازم است كودكان و نوجوانان از والدین اطلاعات بگیرند و راهنمایی شوند چرا كه ممكن است توسط چیزهای كه می‌بیند یا می‌شنوند دچار سردرگمی یا تحریك شوند.

صحبت كردن راجع به رفتار و روابط جنسی ممكن است هم برای والدین و هم برای فرزندان مشكل باشد. والدین باید براساس سطح كنجكاوی و نیازهای فردی كودكشان پاسخ دهند و اطلاعاتی فراتر و یا كمتر از آنچه كودك به دنبال آن هست و یا برایش قابل فهم نیست، ندهند.

كودكان براساس سن و سطح رشدی درجات متفاوتی از كنجكاوی و درك را نشان می‌دهند و وقتی بزرگتر می‌شوند، به دنبال جزئیات بیشتری راجع به مسائل جنسی هستند خیلی از بچه ها اصطلاحات و كلمات خاص خود را برای قسمت های مختلف بدن دارند، مهم است كه هنگام صحبت كردن با آنها از كلماتی استفاده كنیم كه برایشان قابل فهم تر است و با آن راحت هستند.

پیشنهاد مطالعه:  افزایش هوش کودکان با ورزش شنا

وقتی كودكی 5 ساله در مورد چگونگی و بوجود آمدن بچه می‌پرسد ممكن است این پاسخ خوشحال كننده باشد كه بچه ها از تخم و دانه ای كه در جای خاصی درون شكم مادر رشد می‌كند و بزرگ می‌شود، بوجود می‌آیند. پدر به این موضوع كمك می‌كند وقتی بذر و دانه او با بذر و دانه مادر تركیب می‌شود باعث می‌شود كه بچه رشد خود را شروع كند.

یك كودك 8 ساله ممكن است بخواهد بداند كه چگونه بذر پدر داخل بذر مادر می‌شود ؟

والدین ممكن است توضیح دهند كه چگونه تخم و بذر پدر (یا اسپرم) از دستگاه تناسلی او می‌آید و با بذر و دانه مادر (یا تخمك) در رحم مادر تركیب شده و سپس بچه در یك مكان امن در داخل رحم مادر به مدت 9 ماه رشد كرده و بزرگ می‌شود تا این كه به اندازه كافی قوی می‌شود تا متولد شود.

یك كودك 11 ساله ممكن است بخواهد حتی بیشتر از این بداند و والدین با گفتن این كه چگونه یك مرد و زن به یكدیگر علاقمند می‌شوند و تصمیم می‌گیرند با هم رابطه جنسی داشته باشند، می‌توانند به وی كمك كنند.

لازم است درمورد مسئولیت ها و پیامدهای ناشی از فعالیت جنسی صحبت شود. حاملگی، بیماری های مقاربتی جنسی، احساسات ما راجع به ارتباط جنسی مسائل مهمی هستند كه باید بحث شوند.

صحبت كردن با كودكان به آنها كمك می‌كند تا بهترین تصمیم خود را بگیرند. اگر به آنها كمك كنیم تا بفهمند كه تصمیمات فوق نیاز به مسئولیت پذیری و بلوغ فكری دارد، شانس این كه آنها بهترین انتخاب خود را انجام دهند، افزایش می‌یابد.

پیشنهاد مطالعه:  چرا وزن کودکم کمه؟

نوجوانان مجبورند با شدت احساسات جنسی خود، استمنا، قاعدگی، سردرگمی راجع به هویت جنسی و چگونگی رفتار جنسی در یك ارتباط، مدارا كنند و نیازها و احساسات و رفتار خود را با خانواده، مذهب و فرهنگ خود هماهنگ كنند.

ارتباط باز و آشكار و اطلاعات صحیح از سوی والدین این شانس را افزایش می‌دهد تا نوجوانان رابطه جنسی را به تعویق بیندازند.

*درك فرزندتان را مشخص كنید تا بتوانید متناسب با آن به وی اطلاعات دهید.

*حس شوخی داشته باشید و نترسید كه راجع به احساس ناراحتی خود صحبت كنید.

*رابطه جنسی را به ازدواج ،عشق ، علاقه ، محبت ، توجه و احترام به خود و طرف مقابل ارتباط دهید.

*درمورد ارزش ها، علایق درگفتگو با كودك و نوجوان درمورد رفتار و روابط جنسی مفید است كه او را تشویق به حرف زدن و پرسیدن سوالاتش كنید.

* محیطی آرام و فارغ از قضاوت را برای بحث حفظ كنید.

* از كلماتی راحت و قابل فهم استفاده كنید.

* سعی كنید سطح دانش، آگاهی و نگرانی های خود به طور باز و آشكار با او صحبت كنید

* راجع به اهمیت مسئولیت پذیری برای انتخاب ها و تصمیمات بحث كنید.

* كمك كنید تا فرزندتان نقاط ضعف و قدرت انتخابش را بفهمد.

*با دادن اطلاعات باز و درست درمورد ارتباط و رفتار جنسی ،مسئولیت پذیری و انتخاب می‌توانید به نوجوانتان كمك كنید تا ارتباط جنسی را به روشی سالم و مثبت بیاموزد.

منبع:

  • دكتر فریبا عربگل: فوق تخصص روان پزشكی كودك و نوجوان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی
  • iacap.ir

مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده موفق-فرزندپروری موفق

پیشنهاد مطالعه:  شیوه های فرزند پروری والدین قسمت اول | مهکام
about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×