"> سه بعد کمال گرایی چیست؟ - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

سه بعد کمال گرایی چیست؟

سه بعد کمال گرایی چیست؟

سه بعد کمال گرایی چیست؟

همانگونه که در مطالب قبلی ذکر شد کمال گرایی یا کمال ‏‌‏طلبی، یکی از ویژگی های شخصیتی است که می‌‏توانید در اطرافیان خودتان و یا دیگران مشاهده کنید.

کمال گرایی به معنای رشد، پیشرفت، تعالی و کامل‌‏ شدن، مهمترین ویژگی انسانهاست و از جمله معدود ویژگی هایی است که انسان را از حیوان متمایز می‌‏کند. این نوع کمال ‌‏گرایی سالم و بهنجار است.

 اگر کمال گرایی و میل به استانداردهای بالا نبود بسیاری از حرکت‌‏هایی که رشد و پیشرفت نسل بشر را طی سالها و قرنهای گذشته رقم زده است، هرگز روی نمی‌‏داد.

چیزی که به عنوان کمال گرایی ناسالم و نابهنجار شناخته می‌‏شود، رعایت استانداردهای بالا در شرایطی که هزینه رعایت آن استانداردها بیشتر از منافعشان است و ضرورتی برای آن نیست.

بارکر، محقق دانشگاه هاپکینز، تعریف ساده‌‏ای از کمال‌‏‌‏طلبی دارد. او می‌‏گوید انسان‌‏های کمال گرا ، فشار دائمی برای حرکت به سمت هدف‌‏های غیر قابل دست‌‏یابی در درون خود احساس می‌‏کنند.

آنها ارزش‌‏های خود را با کارایی خودشان و دستاوردهایشان می‌‏سنجند.

سه بعد کمال گرایی

هویت و فلت (۱۹۹۱)، نشان دادند که کمال گرایی از سه بعد مجزا تشکیل شده است :

  1. کمال گرایی خود مدار : یک مؤلفه انگیزشی است که شامل کوشش‌‏های فرد برای دستیابی به خویشتن کامل می‌‏باشد. در این بعد کمال گرایی افراد دارای انگیزه قوی برای کمال، معیارهای بالای غیر واقعی، کوشش اجباری و دارای تفکر همه یا هیچ در رابطه با نتایج به صورت موفقیت‌‏های تام یا شکست‌‏های تام می‌‏باشند. این افراد به حد کافی موشکاف و انتقادگر هستند، بطوری که نمی‌‏توانند عیوب، اشتباهات و شکست‌‏های خود را در جنبه‌‏های مختلف زندگی بپذیرند.
  • کمال گرایی دیگرمدار : یک بعد میان فردی است که شامل گرایش به داشتن معیارهای بالا برای اطرافیان بویژه کسانی است که در زندگی فرد نقش مهمی دارند. از این رو این نوع کمال گرایی ممکن است به روابط بین فردی دشوار منجر شود.
  • کمال گرایی جامعه ‌‏گرا : دیگران انتظارات غیر واقعی و اغراق آمیز از فرد دارند، اگرچه برآورده کردن این انتظارات مشکل است ولی شخص باید به این استانداردها نائل شود تا مورد تایید و پذیرش دیگران قرار گیرد. این معیارهای افراطی معمولا منجر به شکست، اضطراب، خشم، درماندگی و ناامیدی می‌‏شود.
پیشنهاد مطالعه:  دکتر فرهنگ هلاکویی - چهار شرط اصلی عشق ورزی و عشق پذیری

پیشنهاد مهکام: تست کمال گرایی – آیا شما هم شخصیت کمال گرا دارید؟

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×