"> روروک بچه ممنوع ! حوادث ناشی از روروک کودک - مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

روروک بچه ممنوع ! حوادث ناشی از روروک کودک

روروک بچه ممنوع !

روروک بچه در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا ممنوع شده است . اما در کشور ما هنوز نه تنها تقریبا تمام پدر و مادر ها فکر می کنند که روروک کودک به زودتر راه افتادن بچه ها کمک می کند بلکه حداقل هنوز ممنوعیت و محدودیت قانونی برای استفاده از روروک اعمال نشده است. پس باید با آموزش خانواده ها استفاده از آن را محدود کرد.

روروک بچه ممنوع ! حوادث ناشی از روروک کودک-مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده

روروک بچه ممنوع ! حوادث ناشی از روروک کودک-مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده

طبق توصیه اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت و درمان در هیچ سن و سالی کودک را در روروک نگذارید.

روروک ها چه وسایلی هستند ؟

روروک محصولی است که برای کودکان درسن 6 تا 15 ماهگی ( قبل از راه افتادن ) استفاده می شود.  روروک شامل یک صندلی پارچه ای است با دوسوراخ برای فروکردن پاها که از یک اسکلت سفت و پلاستیکی آویزان می باشد که بدنه آن روی چرخ هایی قرارداده شده است و یک تسمه برای بستن کودک روی صندلی دارد .

  چه زمانی روروک اختراع شده است ؟

روروک در انگلیس بین سالهای 1600-1400 اختراع شد .به هرحال اعتقاد براین است که روروک خیلی پیش تر ازاین ها استفاده می شده است .به هرحال استفاده از روروک در انگلیس بعداز جنگ جهانی دوم گسترده شد ( تاسال 1997 )

روروک از چند ماهگی استفاده می شود ؟

بچه ها معمولا دردوران قبل ازراه رفتن ( 15-6 ماهگی ) در روروک قرارداده می شوند . اکثرا روروک برای زمانی استفاده می شود که نوزاد شیرخوار بتواند به تنهایی و بدون کمک بنشیند و وزنش بیشتراز 12 کیلوگرم نباشد و زمانیکه کودک راه رفتن را شروع می کند دیگر استفاده نمی شود .

بیشتر از 70 % از کودکانیکه دراثر روروک دچار حوادث می شوند کمتر از 12 ماه سن دارند ( 2004 انجمن پیشگیری از حوادث کودکان ) برطبق مطالعات سن معمولی که شیرخوار در معرض حوادث ناشی از روروک قرار می گیرند ، 7/8 ماه می باشد.

 چه تعداد از شیرخواران از روروک استفاده می کنند ؟

تخمین زده می شود بیشتر از 50% والدین در انگلیس که بچه های 3 تا 12 ماه دارند از روروک استفاده می کنند ( 1998 ).

  حوادث ناشی از روروک

1- درسال 1997 ، 5000 حوادث ناشی از روروک گزارش شده است .

2- درسال 2000 ، انجمن فیزیوتراپی انگلیس ممنوعیتی برای فروش روروک قرارداد. ( برطبق گزارشات حاکی از 4000 حوادث ناشی ازروروک درسال )

3- درسال 2002 ، 2350 کودک بعد از صدمات ناشی از روروک به بیمارستان آورده شده اند ( علیرغم ممنوعیت )

تخمین زده می شود روروک ها نسبت به محصولات دیگر مرتبط با کودکان مسبب حوادث بیشتری هستند. ( سازمان پیشگیری از حوادث کودکان 2004 ) .

طبق مطالعه ای که درسال 1991 انجام شد دریافتند که آمار حوادث ناشی از روروک مشا به با حوادث ناشی ازروروک مشابه با حوادث ناشی از جاده ها است.

درسال 1997 یک آکادمی کودکان آمریکا برآورد کرد که 14000حوادث هرسال در اثر استفاده از روروک به وجود آمده است. به هرحال گزارش های دیگرنشان داد که تا بیش از 25000 حوادث نیز گزارش شده است .

پیشنهاد مطالعه:  مهکام مسافرت در دوران بارداري برای زنان حامله

در ایالات متحده آمریکا درسال 2001 ، 6000کودک در اثر روروک حادثه دیده اند. 34 کودک در کشور امریکا در سال 1973 دراثر حادثه ناشی از روروک فوت نمودند.( آکادمی اطفال آمریکا 1997) در استرالیا روروک دومین علت شایع مسمومیت شیرخواران زیر 12 ماه بوده است ( 1996 )

3/1 ازشیرخوارانی که از روروک استفاده می کنند دچار مصدومیت شده اند . در کانادا 1000 شیر خوار هر سال دچار حوادث ناشی از روروک می شوند .

علیرغم ممنوعیت 10 ساله ی فروش روروک ( 2003 ) در آمریکا برآورده می شود 30-40% ازشیرخوارانیکه از روروک استفاده می کنند حداقل دچار یک حادثه شده اند( 1991) .

در یونان در مطالعه ای که انجام شد ( درپتریدو1996 ) ، 49 حادثه ناشی از روروک دریک سال دریک بیمارستا ن در آتن گزارش شده است . نفر ازاین شیرخواران دچار شکستگی شده اند .یک مورد دچار سوختگی درجه 2 صورت شده است و 6 مورد احتیاج به بستری پیدا کرده اند.

یک مطالعه در سنگاپور نشان داد که 5/12% ازشیرخوارانیکه ازروروک استفاده می کردند ( 21 مورد از 167 شیرخوار) دچار یک صدمه یا بیشتر در اثر استفاده از آن شده اند. به یاد داشته باشید این فقط صدماتی است که گزارش شده است ممکن است بیشتر صدمات گزارش نشده باشد.

 حوادث مرتبط با روروک بچه

  1. جابجایی روی همان سطح

2. افتادن

3. صدمات سر

4. وارونه شدن

5. سوختگی

6. مسمومیت

7. مرگ

موضوع اصلی دررابطه با ایمنی روروک این است که به شیرخوار این اجازه را می دهد که سریعتر و دورتر از میزان طبیعی برای شیرخواران در همین سن حرکت کنند.

بچه هایی که از روروک استفاده می کنند خودشان را به چیزها و جاهای خطرناک می رسانند مانند اتاق های دیگر ، طبقات پایین ، بخاری ، شومینه ، دسترسی به سیم کتری برقی ، دستگیره قابلمه و چاقوها و چیزهای خطرناک دیگروچون شیرخوار 6 تا 15 ماهه ازخطرات آگاهی ندارد بوسیله روروک در معرض خطر قرار می گیرد.

  جابجایی روی همان سطح

تخمین زده می شودیک کودک در داخل روروک می توا ند 4 پا در هرثانیه برروی یک سطح فرش نشده( از جنس لینو، چوب و… ) جابجا شود ( اسمیت 2004 )

افتادن نوزاد در هنگام استفاده از روروئک

یک نوزاد شیرخوار داخل روروک عرض یک اتاق نشیمن با سایز متوسط را با سرعت 12 پادر سه ثانیه طی می کند . افتادن علت اصلی صدمه با روروک است . دو حالت اتفاق می افتد :

  •     کودک ازروروک بیرون می افتد .
  •     شیرخوار با روروک هر دو می افتند.

آکادمی اطفال آمریکا درسال 2001 بر اساس تحقیقات در یافته است . 96-75% صدمات دراثر افتادن درارتباط با پله ها بوده است و تقریبا” درتما می حالات افتادن ازپله ، صدمات فوق العاده شدید بوده است .

چیاویلو ( درسال1994 ) دریافت که افتادن ازپله هادر 71 % از صدمات ناشی از افتادن وجود داشته است . درسال 1997 دریک مطالعه که 271 شیرخوار دچار صدمه ناشی از افتادن ازروروک شده بودند .

96% ناشی از افتادن از پله هابوده است . در سال 1996 طبق تحقیقی که از13 بیمارستان درطول 5/3 سال درکانادا انجام شده بود دریافتند که 36 صدمه در شیر خواران به روروک ارتباط داشته است .

پیشنهاد مطالعه:  مهمترین دانستنی­ های دوران بارداری را بدانید

همه ی 36 شیرخوار افتاده بودند . 35 مورد از پله ها افتاده بودند وی کی از ارتفاع 3 پایی به زمین افتاده بود.27 مورد دچار صدمات خفیف در صورت یاسر شده بودند . 3 مورد دچار شکستگی گردنی شده بودند. شایان ذکر است افتادن ازپله درحالتیکه بچه در داخل روروک قرار دارد نسبت به حالتیکه درروروک نیست بسیار جدی تر است .

اولا ” سرعت اولیه بیشتر است .

ثانیا ” انرژی جنبشی به خاطر وزن روروک وشیرخوار روی هم بیشتر است و صدمات جدی به جا می گذارد.

  ضربه به سر نوزاد شیرخوار

غالبا مرتبط با افتادن است و اغلب باعث شکستگی جمجمه می شود درسال 1997 ضربه به سر 10% از صدمات ناشی از افتادن را شامل شده است .

درسال 1994 چیاویلو دریافت که 97 % صدمات سرو گردن ناشی ازروروک عوارض ماندگاری به جاخواهند گذاشت . ( البته سرو گردن مناطق بی دفاع بدن در بچه ها هستند.)

یک مطالعه درآمریکا نشان دادکه تقریبا 15% صدمات سر درکودکان زیر 2 سال به دلیل استفاده ازروروک است . از 129 مورد ضربه به سر، 19 مورد ناشی ازاستفاده از روروک بوده است . از این 19 مورد ، 18 مورد ان درنتیجه افتادن ازپله ها بوده است و9 مورد از 19 نفر دچار شکستگی جمجمه شده اند.

  وارونه شدن نوزاد

روروک تمایل دارد به اینکه عدم تعادل داشته باشد . زیرا توزیع وزن در قسمت بالای آن بیشتر است . سر کودک سنگین ترین و بزرگترین قسمت بدنش است . چیاویلو درمطالعاتش دریافت که 21 % ازکودکانیکه دراثرروروک دچار صدمه شده بودند به علت وارونه شدن بود. جدی ترین حالت وقتی است که از پله ها وارونه شوند.

  سوختگی نوزاد

2-5% از کودکان صدمه دیده با روروک دچار سوختگی شده بودند . یک مطالعه در سوان سی نشان داد که 4/1 قربانیان دچار سوختگی در شیرخواران زیر یک سال ، کسانی بودند که در روروک قرار داشتند .

سن متوسط این شیرخواران 9/8 ماه بوده است . 3 موردازاین 8 شیرخوار برای بهبودی نیازبه جراحی داشتند و یک نفر احتیاج به احیا پیدا کرده بود .اما درمقابل بچه های دیگری که از روروک استفاده نمی کردند و دچار سوختگی در همین سن شدند فقط یک نفر احتیاج به جراحی پیداکرده است و هیچ کس نیز نیاز به احیا نداشت .

مطالعات حاکی ازآن است که بچه هایی که در روروک قرار دارند با سرعت بیشتری از والدین و پرستار به سمت خطرحرکت می کنند . سوختگی ممکن است دراثر تماس با شومینه ( وارونه شدن ) ، تماس با موانع فلزی جلوی بخاری ، دسترسی به سیم کتری برقی ویا یک فنجان چای داغ اتفاق بیفتد.

مرگ نوزاد و شیرخوار

مطالعاتی که درسالهای 1989-1993انجام شده است 11 مورد به علت حوادث ناشی از روروک فوت شده اند . 4 مورد در اثر غرق شدن در استخر یا توالت فرنگی ، 4مورد دیگر در اثرخفگی به علت تحت فشار قرار گرفتن گردن و 3 نفر دراثرافتادن بوده است.

در کانادا ازسال 1982تا 1997 ، 4 مرگ ناشی از استفاده ازروروک اتفاق افتاده است .درآمریکا ازسال 1989تا 1991،  8 مرگ ناشی از روروک گزارش شده است.

پیشنهاد مطالعه:  دردهای دوره قاعدگی زنان را با زنجبیل گیاهی آرام کنید

درسال 2000 انجمن فیزیوتراپی تخمین زد که 4000 شیرخوار متعاقب حوادث ناشی ازروروک نیاز به فیزیوتراپی داشته اند . در سال 2002 ، 2350 شیرخوار بعداز حوادث ناشی از روروک به بیمارستان منتقل شده اند.تخمین زده شده است که روروک نسبت  به بقیه ی  محصولات مربوط به کودکان بیشتر  موجب حوادث می شود.

آیا روروک به راه رفتن زودتر کودک کمک می کند ؟

 

50-30% از والدینی که کودکشان از روروک استفاده می کنند اعتقاد دارند که به راه رفتن کودک کمک می کند .   هیچ مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهد روروک به تکامل کودک کمک می کند .

در حقیقت بالعکس آن ثابت  شده است . حداقل بین سالهای 1977-1999، 6 مطالعه انجام شد که نشان داد روروک باعث دیر راه افتادن شیرخوار  می شود .

شیرخواری که از روروک استفاده نمی کند گر چه ممکن است حرکاتش برای راه رفتن درابتدا ناصحیح باشد ولی چون حرکاتش را می بیند سعی در اصلاح آن می کند .

اما در روروک گرچه حرکات صحیح و به سمت جلو است ولی چون از دید کودک پنهان است در میدان بینایی او ثبت نمی شود بنابر این نمی تواند راه رفتنش را تقویت کند .

یک مطالعه وسیعتر درسال 2000 انجام شد که نزدیک 2000 شیرخوار مورد بررسی قرارگرفتند . گروههای استفاده کننده از روروک با آنهایی که از روروک استفاده نمی کردند با هم مقایسه شدند .

انهایی که از روروک استفاده می کردند دیرتر موفق به سینه خیز رفتن و ایستادن به تنهایی می شدند نسبت به آنهایی که از روروک استفاده نمی کردند.  در حقیقت تحقیقات پزشکی ثابت کرده است که نگه داشتن وزن بیشتر روی مفاصل هیپ زودتر از موعد ممکن است  به آن صدمه بزند .
منبع : children inwales.org.u.k/8547.file.dld

مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده – روروک بچه ممنوع !

کلمات کلیدی : روروک از چند ماهگی ,  روروک بچه ,  روروک به انگلیسی ,  روروک ,  روروئک دلیجان ,  روروک کودک ,  روروئک نوزاد ,  روروئک bebeconfort ,  کودک ,  حوادث ناشی از روروک ,  نوزاد ,  شیرخوار ,  کودکان , حوادث ,  آموزش خانواده

منبع : marve.sums.ac.ir

آموزش تربیت فرزند دکتر فرهنگ هلاکویی از تولد تا 20 سالگی

مجموعه کامل آموزش تربیت فرزند از دکتر فرهنگ هلاکویی از تولد تا ۱۹ سالگی

آموزش کامل تربیت فرزند از پروفسور دکتر فرهنگ هلاکویی از تولد تا 20 سالگی – با داشتن این مجموعه کامل می توانید هر جایی که هستید حتی در حین رانندگی ، آشپزی و … اصول تربیت فرزند و نکات مهم تربیتی را از دکتر فرهنگ هلاکویی بیاموزید  ادامه مطلب »

خرید آموزش خیاطی خانم عمرانی جدید-18 دی وی دی

خرید آموزش خیاطی خانم عمرانی جدید-18 دی وی دی-www.mehcom.com

خرید آموزش خیاطی خانم سیما عمرانی کارشناس برنامه خانواده – می توانید فنون و روشهای ، طراحی برش و دوخت را یاد بگیرید و با کمترین هزینه به یک خیاط ماهر تبدیل شوید  ادامه مطلب »

راهنمای کامل دوران بارداری و نگهداری نوزاد تا 2 سالگی کودک

راهنمای کامل دوران بارداری و نگهداری نوزاد تا 2 سالگی کودک

راهنمای کامل دوران بارداری و بچه داری و نگهداری نوزاد از بدو تولد و حتی حاملگی تا 2 سالگی کودک- اگر قرار است که ما فرزندی داشته باشیم چه خوب است که بهترین بچه دنیا مال ما باشد … ادامه مطلب »

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×