"> روانشناس خوب چه خصوصیاتی دارد ؟ - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

روانشناس خوب چه خصوصیاتی دارد ؟

روانشناس خوب چه ویژگی ها و خصوصیاتی دارد ؟ چطور بفهمیم که با یک روانشناس خوب و حرفه ای طرف هستیم ؟

روانشناس خوب چه خصوصیاتی دارند ؟

روانشناس خوب چه خصوصیاتی دارند ؟

روانشناس خوب

خصوصیات روانشناس خوب :

یک روان‌شناس خوب و یک مشاور خوب علاوه بر دانش کافی در زمینه روان‌شناسی، می‌بایست دیدی خالی از قضاوت و سرشار از درک و هم‌دلی داشته باشد.

این درک و هم‌دلی باید به گونه‌ای باشد که فرد مراجعه‌کننده به راحتی حرف‌ها و مشکلات خود را بیان کند و از مقاومت برای ابراز مشکلات خود بپرهیزد.

در واقع یک متخصص مشاور و روان‌شناس خوب و ماهر می‌بایست رابطه‌ای عمیق با افراد برقرار کند؛ تا آنها بستری مناسب برای بیان مشکلات‌شان فراهم ببینند.

یک روانشناس خوب در هر جامعه‌ای که مشغول به ارائه خدمت به افراد جامعه است، نمی‌بایست اعتقاداتش با اعتقادات مورد قبول در جامعه‌اش بسیار فاصله داشته و کاملاً متفاوت باشد؛

چون ممکن است به جای این‌که کمک حال جامعه باشد، خود ایجادکننده اختلال و مشکل در جامعه باشد.

همچنین می‌بایست از لحاظ فرهنگی، مذهبی و تربیتی جامعه خود را شناسایی کرده و به آیین و رسوم حاکم بر جامعه اشراف کامل داشته باشد.

طبعاً در این حالت اگر روان‌شناس از فردی ایراد و یا اشکالی بگیرد، به غرض‌ورزی و تعصب تعبیر نخواهد شد . این موضوع خود یکی از خصایص روان‌شناس خوب است.

سایر ویژگی های روانشناس خوب :

• بیمار یا مراجع انگیزه کافی برای ادامه درمان و مشاوره را در خلال امر مشاوره حاصل کند. باید توجه داشت که ادامه درمان رابطه مستقیم با انگیزه فرد دارد.

پیشنهاد مطالعه:  بی حوصلگی در کودکان

یعنی فرد مراجعه‌کننده بنا به خواست خود و نه با اجبار دیگران اقدام به استمداد از متخصص کرده باشد.

همچنین وقتی فردی به متخصص اطمینان می‌کند، این موضوع خود زمینه ایجاد انگیزه برای مراجعه بعدی را فراهم می‌کند و فرد مراجعه‌کننده به این اعتقاد می‌رسد که روان‌شناس قادر به حل مشکل وی است.

• یک متخصص باید کاردان و آگاه بر بسیاری از معیار‌های رفتاری، اعتقادی و تربیتی جامعه باشد. به همین دلیل متخصصی که این معیارها را نمی‌شناسد ، نمی‌تواند متخصصی خوب و کارآمد برای جامعه خود باشد .

البته گفتنی‌ست که این متخصص می‌تواند به برخی از رفتارهای جامعه اشکال و ایراد بگیرد. اما در مجموع می‌بایست تفکرات حاکم بر جامعه خود را قبول داشته‌ باشد و بپذیرد.

• رازدار باشند .

• زمانی‌که در حال حل مشکلات افراد مراجعه‌کننده هستند، درگیر حل مشکلات شخصی خود نباشند.

• نباید به افراد مراجعه‌کننده این نگرش را داشته باشد که آنها افرادی فاقد شعور و درک هستند، بلکه با این دید به آنها بنگرند که بیمارند.

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×