"> رایج ترین اشتباهات دوران خواستگاری و نامزدی - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

رایج ترین اشتباهات دوران خواستگاری و نامزدی

رایج ترین اشتباهات دوران خواستگاری ، رایج ترین اشتباهات دوران نامزدی ، فاکتورهای مهم ازدواج موفق ،نشانه های هشداردهنده ازدواج ناموفق و …

رایج ترین اشتباهات دوران خواستگاری و نامزدی

رایج ترین اشتباهات دوران خواستگاری و نامزدی

آشنایی با رایج ترین اشتباهات دوران خواستگاری

همه جوانها دوست دارند که ازدواج موفقی داشته باشند . اما فقط دوست داشتن ما ضامن موفقیت یک ازدواج نیست . برای داشتن یک ازدواج موفق و یک زندگی زناشویی ایده آل لازم است که بعد از توکل به خدا چند فاکتور مهم کنار هم لحاظ شوند تا بتوان به تشکیل یک خانواده خوشبخت و یک زندگی شیرین زناشویی امید داشت .

اما فاکتورهای مهم ازدواج موفق :

  • علاقه و رضایت خودمان
  • استفاده از تجربه والدین و بزرگترهای فامیل
  • بالا بردن اطلاعات و آگاهی در زمینه ازدواج و زندگی مشترک

با مطالعه کتاب و شرکت در کلاس ها و دوره های ازدواج و روابط همسران می توان بینش خود را تا حد زیادی درباره ازدواج تقویت کرد .

حال این سوال پیش می آید چرا بازهم شاهد هستیم که هر ساله درصد زیادی از ازدواج ها متاسفانه به شکست و طلاق ختم می شود ؟ www.mehcom.com

متاسفانه دختران و پسران جوان که در موقعیت انتخاب همسر قرار می گیرند دچار یک سری از اشتباه های رایج در مرحله آشنایی و خواستگاری می شوند که لازم است این اشتباهات رایج در دوران نامزدی و خواستگاری را با هم مرور کنیم.

رایج ترین اشتباهات دوران خواستگاری

همه سوالات شان را از یکدیگر نمی پرسند

در مرحله خواستگاری و آشنایی، بعضی دختر و پسرها به دلایل مختلفی از پرسیدن سوالات لازم اجتناب می کنند. افراد به 4 دلیل در این مرحله سوال نمی پرسند:

پیشنهاد مطالعه:  تشابه فرهنگی در ازدواج دختر و پسر

1- نمی خواهند صفات منفی از طرف مقابل شان بشنوند که به تبع آن، این فرصت ازدواج را از دست بدهند.

2- می ترسند از آن ها همین سوالات پرسیده شود.

3-به دلیل علاقه مند شدن به یکدیگر نمی خواهند جنبه عاشقانه رابطه شان از بین برود.

4- اصلا نمی دانند دقیقا باید چه سوالاتی بپرسند؟

این در حالی است که کلید شناخت خواستگار و یا نامزدتان ، پرسیدن سوال از اوست. چرا که هرچه افراد شناخت کمتری از خصوصیات و رفتار یکدیگر کسب کنند، در رابطه شان بیشتر دچار خشم و ناامیدی خواهند شد.

برای ازدواج و متاهل شدن عجله دارند !

افراد گاهی پیش از آن که به دقت بررسی کنند که طرف مقابل، آیا همسر مناسبی برای آن هاست یا نه؟ عجولانه به وی قول ازدواج می دهند یا فقط به ازدواج فکر می کنند یعنی تعهد را بر کفویت مقدم می دارند.

بیشتر افرادی که دچار این اشتباه می شوند دوست دارند خیلی زود متاهل شوند و مجرد نمانند، از خواستگاری رفتن خسته شده اند یا از طرف والدین شان برای ازدواج تحت فشار هستند.

زمانی یک ازدواج ، به یک زندگی موفق منجر خواهد شد که هر 3 عنصر (علاقه، تفاهم و تعهد) را با هم و به همین ترتیب دارا باشد.

آیا دو نفر قبل از ازدواج به هم علاقه نداشته باشند بعد از ازدواج به هم علاقمند می شوند ؟

اگر دو نفر پیش از ازدواج هیچ علاقه ای به هم نداشته باشند و نسبت به هم هیچ حسی نداشته باشند پس از ازدواج هم بین آن ها علاقه ایجاد نمی شود.

پیشنهاد مطالعه:  مهمترین پیش شرطهای ازدواج موفق

نشانه های مهم و جدی را کم اهمیت جلوه دادن

خطرناک ترین اشتباه در دوران آشنایی و جلسات خواستگاری، این است که چشم مان را به دلایل گوناگون بر نشانه هایی که در این مرحله از فرد و خانواده اش می بینیم، ببندیم.

افراد نشانه ها را از طریق کم اهمیت و بی اهمیت نشان دادن، توجیه کردن و منطقی جلوه دادن و گاهی انکار کردن نادیده می گیرند؛

برای مثال گفتن این که «چون درس هایش سخت است، عصبانی مزاج است» یا گاهی مشاهده می کنیم که فرد، والدینش را علت مشکلات خود معرفی می کند.

از این نشانه ها بدون تامل عبور می کنیم در حالی که احتمال دارد این فرد کلا مسئولیت پذیر نباشد و در این صورت نفر بعدی که انگشت اتهام شکست ها را سمت وی نشانه خواهد رفت، شما باشید.

معمولا در بیشتر ازدواج های ناموفق، نشانه های هشداردهنده از همان ابتدا قابل مشاهده هستند؛ اما مورد توجه واقع نمی شوند.

بنابراین هر گونه تردید در مورد ازدواج با فرد مقابل، به منزله تابلوی ایست است و لازم است تا زمانی که تردیدهایتان را حل نکرده اید، ازدواج نکنید.

تردیدها هم از طریق گفت و گوی بیشتر، تحقیق و مشاوره گرفتن از بزرگ ترها و مشاوران متخصص قابل برطرف شدن است.

به سرعت از باورها دست برمی دارند

در فرآیند آشنایی گاهی افراد به دلیل این که می خواهند نشان دهند کاملا با یکدیگر هم کفو هستند، به سرعت از باورها و ارزش هایشان دست می کشند تا ارتباط را حفظ کنند.

درست است که سازش و کنار آمدن در زندگی لازم است؛ اما این مسئله مربوط به این مرحله نمی شود چرا که پیش از ازدواج شما به تنها فردی که تعهد دارید خودتان هستید. پس در این مرحله باید اگر نظرات متفاوتی با طرف مقابل تان دارید، به طور واضح و روشن بیان کنید.

پیشنهاد مطالعه:  عدم انتخاب همسر مناسب برای زندگی زناشویی

مطمئن هستند که می توانند طرف مقابل را تغییر دهند

یکی از باورهای رایج اما کاملا غلط که در میان دخترها شایع تر است، این است که با عشق و توجه می شود طرف مقابل را تغییر داد.

دختران و پسران جوان تصور می کنند که بعد از ازدواج مشکلات کم می شود چراکه عشق و علاقه، طرف مقابل را قابل انعطاف خواهد کرد؛

اما شروع زندگی مشترک آغاز استقلال افراد از خانواده هایشان و به دوش کشیدن مسئولیت های زندگی مشترک است و همین مسئولیت ها به طور طبیعی، دختر و پسر را با مشکلاتی مواجه می کند.

مقاله از : فاطمه شیبک، روانشناس عمومی
منبع :روزنامه خراسان

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×