"> راهنمایی و مشاوره در دوره راهنمایی تحصیلی یا مقطع سه ساله متوسطه
مشاوره آنلاین مهکام

راهنمایی و مشاوره در دوره راهنمایی تحصیلی یا مقطع سه ساله متوسطه اول

مهکام-وظایف راهنمایی و مشاوره در دبستان برای دانش آموزان

مهکام-وظایف راهنمایی و مشاوره در دبستان برای دانش آموزان

راهنمایی و مشاوره در دوره راهنمایی تحصیلی یا مقطع متوسطه اول

دوره راهنمایی تحصیلی به علت مسائل دوران بلوغ و انتقال دانش آموزان از یک مقطع آموزشی که اغلب به وسیله ٔ یک معلم اداره می شود به مقطعی که تنوع دروس بیشتر است و معلمان هر کلاس متعدّدند، از ویژگی های خاصی برخوردار است. یکی از هدف های دوره راهنمایی تحصیلی، ادامه ٔ شناخت دانش آموزان و کمک به وی برای انتخاب رشته تحصیلی در دبیرستان است. در این دوره، اهم برنامه های راهنمایی به شرح زیر است:

دانش آموزان دوره راهنمایی تحصیلیبه علت آن که در آستانه دوران بلوغ قرار دارندو با تغییرات جسمانی و روانی مواجه می شوند، به اطلاعاتی در این زمینه نیاز دارند که معمولاً از سوی پدر و مادر به آنان داده نمی شود. مشاوران باید در اجرای برنامه های راهنمایی و مشاوره های فردی، به این موارد توجه خاص مبذول دارند.

-از آن جهت که تحصیلات و شغل آینده ٔ دانش آموزان دوره ٔ راهنمایی تحصیلی، تحت تاثیر تصمیمی است که در پایان این دوره برای انتخاب رشته خواهد گرفت، در این دوره، راهنمایی تحصیلی و دادن اطلاعات شغلی از اهمیت خاصی برخوردار است. راهنمایی شغلی باید قبل از زمانی که احتمال دارد دانش آموز مدرسه را ترک کند، آغاز شود و طی آن، در مورد حرفه ها و مشاغل مختلف اطلاعات جامع و دقیقی به وی داده شود.

-توجه به رشد و تکامل شخصیت دانش آموز یکی دیگر از برنامه هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد. دانش آموزان در این سن، حساسیت به خصوص به وضع ظاهر و محبوبیت خود دارند و به علت تحوّلات جسمی خود، دستخوش اضطراب و نگرانی هایی هستند.مشاور باید با روان شناسی نوجوانی آشنایی کامل داشته باشد و در مشاوره از آن استفاده کند.

پیشنهاد مطالعه:  راهنمایی از دیدگاه اسلامی و بهداشت روانی در اسلام

-برای هدایت دانش آموزان در انتخاب رشته ٔ تحصیلی یا کمک به آنان در سازگاری های محیطی و شخصی، اجرای آزمون ها ضروری است. لازم است آزمون های فردی و گروهی هوش و استعداد و در مواردی شخصیت، جزء برنامه های این دوره قرار گیرد تا مشاور بتواند از نتایج آنها در مشاوره استفاده کند.

-از آنجا که انجام راهنمایی تحصیلی بدون توجه به راهنمایی شخصی و شغلی، نتایج خوبی به دست نمی دهد و اصولاً تفکیک انواع راهنمایی امکان پذیر نیست، ضمن انجام راهنمایی تحصیلی، لازم است، مسائل شخصی وشغلی نیز مورد توجه قرار گیرند که از آن جمله است: مشکلات عاطفی نوجوان، ارتباط برقرار کردن با دیگران، سازگاری با تغییرات بدنی، به دست آورد استقلال، فهم رفتارهای نابهنجار، مواجه شدن با احساس گناه، دریافت اطلاعاتی درباره ٔ مشاغل و رفتارهای اجتماعی، وبسیاری مشکلات دیگر.

-باید به دانش آموزان کمک شود تا درباره ٔ محیط و کارکنان مدرسه، آگاهی کامل به دست آورند. دختر و پسری که از روستاها وارد دوره ٔ راهنمایی می شوند، ممکن است از ساختمان و محیط مدرسه حیرت زده شوند. آنان را باید با آداب و رسوم کتابخانه، زمین ورزش، مواد درسی، مقررات مدرسه و همکلاسی ها آشنا کرد. یکی از شیوه های آشنا کردن آنان با همشاگردی ها، ترتبیت دادن گردش علمی و تشکیل گروه های تربیتی و اردو های تابستانی است. این برنامه موجب می شود که دانش آموز متوجه شود که هدف از آموزش و پرورش ،تنها من و کتاب نیست، بلکه برقرار کردن روابط هم مهم است.

-عده ای از دانش آموزان نمی دانند چگونه مطالعه کنند. گاهی اوقات، عادات مطالعه، به تمرکز فکری و حواس دانش آموزان مربوط می شود شود. برای ایجاد عادت های صحیح مطالعه در دانش آموزان، باید آنان را راهنمایی کرد.

پیشنهاد مطالعه:  خدمات راهنمایی از دیدگاه اسلام (قرآن و حدیث)

-یکی دیگر از مواردی که از اهمیت برخورداراست، همکاری کلیه ٔ کارکنان در امورراهنمایی است. در برنامه های راهنمایی باید مدیر مدرسه، معاونان و معلمان و متخصصان راهنمایی شرکت کنند. و در پایان دوره ٔ راهنمایی تحصیلی، در زمینه ٔ پیشنهاد رشته ٔ تحصیلی، از اطلاعات به دست آمده از کلیه ٔ منابع و افراد مذکور ،استفاده شود.

-ادامه یافتن تغییرات تکاملی مهمّی که دانش آموزان مدارس راهنمایی از لحاظ بدنی، عاطفی و شناختی در اوائل بلوغ پیدا می کنند، شکوفا شدن استعدادها و توانایی های آنان، و تغییر محیط آموزشی از لحاظ برنامه های درسی و محیط آنان ایجاب می کند که در هر مدرسه راهنمایی، حداقل یک مشاور وجود داشته باشد تا بتواند به سؤال های دانش آموزان در مسائل مذکور پاسخ دهد.

بازگشت به فهرست کلی اصول و فنون راهنمایی و مشاوره

مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده سبز ایرانی

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×