"> راز خوب سخنرانی کردن - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

راز خوب سخنرانی کردن

راز خوب سخنرانی کردن

یکی از دغدغه های مهمی که همه ما با آن روبرو هستیم خوب سخنرانی کردن میباشد . چگونه خوب صحبت کنیم تا دیگران را مسحور خود کنیم ؟

در این نوشته 6 راه ساده برای خوب صحبت کردن ارائه خواهیم داد که با تمرین و تکرار این 6 راه میتوانید برای همیشه خوب صحبت کردن را فرا بگیرید و همیشه بدون تپق زدن در جمع  صحبت کردن خود را تقویت کنید.

1-شمرده صحبت کنید

به گفته «کیت شوارتز» کارشناس در این زمینه، یکی از مهمترین مواردی که توسط آن می توانید وضوح پیام خود را بالاتر ببرید، شمرده صحبت کردن است. هنگامی که اشخاص در مورد آنچه می گویند نامطمئن و عصبی هستند، تمایل به سریع صحبت کردن دارند. شمرده تر صحبت کردن نه تنها باعث می شود که شنوندگان درک بهتری از گفته های شما داشته باشند، بلکه علائم اعتماد به نفس و خویشتن داری نیز در لحن شما نمود پیدا خواهد کرد.
معیارخوبی که برای شمرده صحبت کردن در نظر می گیرند: اگر یک شماره تلفن را قرائت کنید فرد شنونده شما قادر خواهد بود آن را بنویسد. سرعت صحبت کردن خود را با خواندن رشته طولانی از اعداد و نوشتن شان در هوا بسنجید. هرگاه توانستید تمام اعدادی که می خوانید را بنویسید، سرعتتان در حد مطلوبی قرار دارد. او اضافه می کند که این کار ریتم و آهنگ مناسبی به صحبت های شما می دهد.

  2-تنفس عمیق

اگر در هنگام صحبت به جای تنفس عمیق از ناحیه شکم، تنفس سطحی در قفسه سینه داشته باشید، صدای شما ضعیف تر و احتمالا وحشت زده و عصبی به نظر خواهد رسید. کار سختی است که هنگام حالت های عصبی و استرسی یادمان باشد که نفس های عمیق بکشیم، در این مواقع یک نفس عمیق آرامش بخش می تواند عمق صدای شما را بهبود بخشیده و کمک کند که اعتماد به نفس بیشتری از خود در لحن تان بروز دهید. این ها را «کیت دووره» موسس شرکت مربیگری بیان در شیکاگو می گوید.

پیشنهاد مطالعه:  چرا از ترسیدن لذت می بریم

  3-مراقب ژست تان باشید

دووره می گوید: اینکه نشسته اید یا ایستاده، می تواند روی صحبت شما تاثیر بگذارد. ایستادن یا صاف نشستن نه تنها به شما اجازه می دهد که بهتر تنفس کنید، بلکه در این حالت ها صدای شما قدرت و وضوح عالی تری خواهد داشت.
حرکت دادن سر نیز می توانند تغییراتی ایجاد کند. با کمی بالاتر بردن چانه، می توانید از پژواک ها کم کرده بنابراین صدای شما واضح تر به گوش خواهد رسید. او می گوید اگر شانه هاتان افتاده و به هم نزدیک باشند، یا به اصطلاح قوز کنید، “مقدار زیادی از قدرت بالقوه صداتان بریده خواهد شد.”

4-آب

پر آب نگاه داشتن سلول های بدن نیز می تواند به کیفیت صدای شما کمک کند. دووره می گوید اگر که شما در طول روز به جای آب، چای و قهوه و نوشابه می نوشید، احتمالا تارهای صوتی تان رطوبت لازم برای ایجاد بهترین صدایی که می توانید داشته باشد را ندارد.
او می گوید: “به دلیل ارتعاشات سریعی که تارهای صوتی دارند، انعطاف پذیری در آن ها بسیار مهم است. تارهای صوتی در زنان ارتعاشی در سطح متوسط 200 بار در ثانیه و برای مردان حدودا 120 بار در ثانیه دارند.”

5-به تن صدا دقت کنید

شوارتز می گوید صداهای با فرکانس بالا و تودماغی ممکن است دلیل بر عصبی یا نامطمئن بودن سخنران باشد. استفاده از فرکانس درست صدا به شما کمک می کند ارتباطات موثرتری برقرار کنید. برای یافتن فرکانس مناسب خود ببینید هنگام گفتن “آها” به دوست تان هنگامی که می خواهید به سوال او “بله” بگویید، با چه فرکانسی صحبت می کنید. شوارتز می گوید فرکانس صدای شما باید با بخش اول کلمه “آها” یکی باشد.

پیشنهاد مطالعه:  فرآیند یادگیری در مغز را بهتر بفهمیم

6-از فریاد کشیدن اجتناب کنید

دوست دارید تیم مورد علاقه تان را با استفاده از کل سلول های ریه تشویق کنید؟! شوارتز می گوید که این کار برای تارهای صوتی شما خیلی هم جالب نیست.  فریاد کشیدن فشار زیادی به ان ها وارد می کند و صحبت کردن را برای شما سخت خواهد کرد. در موارد شدید، فریاد زدن می تواند منجر به ایجاد گره های صوتی یا ناهمواری در تارهای صوتی تان شود.

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×