"> در صورت وقوع آزار جنسی چه باید كرد ؟ - مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

در صورت وقوع آزار جنسی چه باید كرد ؟

اقدامات خانواده در صورت وقوع آزار جنسی

دكترجواد محمودی قرائی: فوق تخصص روان پزشكی كودك و نوجوان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران

اگرچه مواجهه با این مسئله براى والدین بسیار مشكل است، ولى چنانچه كودكى مورد آزارجنسى واقع شد و والدین به صورت غیر مستقیم یا از طریق خود كودك از آن مطلع شدند، باید نكات مهمى را در نظر داشته باشند تا بتوانند آسیب وارده را به حداقل رسانده و از كودك خود به شكل مناسبى حمایت و مراقبت نمایند.

در هر صورت به دلیل پیچیدگى هاى زیاد مسئله و اینكه نحوه مداخله و مواجهه با مشكل باید به شكلى باشد كه باعث پیچیدگى بیشتر آن نشود، بهره گیرى از كمك متخصصین در این زمینه لازم است.

معمولاً در كشورهاى مختلف مراكز یا خطوط كمك تلفنى یا حضورى براى ارتباط سریع در موارد فوریت وجود دارند كه والدین و كودكان مى توانند با آنها تماس بگیرند و براى دریافت كمك اقدام كنند.

و در موارد غیر فورى براى كاهش اثرات واقعه و مداخلات درمانى مىتوانند به متخصصان روانپزشكى كودك و یا سایر متخصصان بهداشت روان مراجعه نمایند. با این حال والدین باید براى مواجهه با این مشكل از قبل مهارتهایى نیز داشته باشند تا بتوانند از همان ابتدا اقدامات مناسب را انجام دهند.

در صورت وقوع آزار جنسی چه باید كرد ؟-www.mehcom.com

در صورت وقوع آزار جنسی چه باید كرد ؟-www.mehcom.com

نكته مهمى كه وجود دارد این است كه به دنبال بروز آزار، احساس كنترل در كودك و مراقب نسبت به شرایط محیطى كم شده یا از بین مى رود كه منجر به بروز واكنشهای نامناسب می شود.

پیشنهاد مطالعه:  خانواده برتر | ارتباط صحیح پدر و مادر با دختران

آنچه كه در مورد كودك اتفاق مى افتد، احساسات و هیجانات ناراحت كننده اى است كه در واكنش به آزار ایجاد شده (مثل ترس، نفرت، خشم، ناامنى، وحشت و …) و افكار و باورهایى (مثل احساس بى ارزشى، مستحق مجازات بودن، لزوم انتقام گرفتن و…) است كه به دنبال این احساسات در مورد خود و دیگران پیدا مى كند.

كودك ممكن است توانایى مدیریت این احساسات و افكار را نداشته باشد. كودك ممكن است از ترس عواقب آزار مثل از دست دادن دوستان و اطرافیان، برچسب خوردن و یا مورد تنبیه و مجازات قرار گرفتن تا سالها نتواند افكار و احساساتش را بروز دهد، و شنیدن داستانهاى مختلف به صورت پراكنده در این مورد، دریافت اطلاعات ناقص، قرار گرفتن در معرض باورهاى غلط اجتماعى، ترس از ابتلا به بیمارى هاى خاص و یا از دست دادن برخى توانایىها از جمله احتمال ناتوانى در برقرارى ارتباط جنسى در آینده باعث مى شود كه كودك سالها رنج و ناراحتى و اشتغال ذهنى با این موضوع را متحمل شود كه این مسئله موجب كاهش عملكرد وى در زمینه هاى مختلف فردى ، اجتماعى و تحصیلى مى شود.www.mehcom.com

آنچه كه در مورد والدین اتفاق مى افتد احساس غم و اندوه شدید، احساس بى كفایتى در مورد وظیفه والدى، احساس عدم كنترل و ناامنى، خشم، نفرت و حس انتقام و… است.

والدین ممكن است در مورد كفایت خود یا فرزندشان باورهاى نادرستى داشته باشند. در هر صورت باید دانست كه در مواجهه با آزار، بسیارى از این واكنشها طبیعى قلمداد مى شوند ولى اگر همین واكنشهاى طبیعى به شكل صحیحى مدیریت نشوند، مى توانند آسیبزا باشند.

پیشنهاد مطالعه:  9 راهکار ادب کردن کودکان-بچه بد وجود ندارد

والدین و مراقبین در موارد مواجهه با كودك آزار دیده باید به نحوى برخورد كنند كه كودك بتواند افكار و احساسات خود را به شكل مناسبى بروز دهد. براى این منظور باید نكات زیر را در نظر داشت:
1- خونسردى خود را حفظ كرده، احساسات خود را كنترل كنید و از اقدامات شتابزده اجتناب نمایید و واكنش هاى شدید نشان ندهید.
2- كودك را مورد سرزنش، بازخواست و تنبیه قرار ندهید.
3- در سنین پائینتر ممكن است آزارجنسى براى كودك بیش از آن كه معنى تهدید جنسى داشته باشد به معناى تهدید جسمى باشد، به همین دلیل لازم است از بروز واكنشهایى كه با برداشت ذهنى كودك سازگار نیستند، اجتناب كنید.
4 – از ارائه اطلاعات جنسى بى جا و نامتناسب با سن و یا پرسیدن سؤالاتى در مورد واقعه كه ممكن است اطلاعات جنسى كودك را افزایش دهد خوددارى كنید.
5- از انجام سؤال و جواب مكرر با كودك در مورد واقعه قبل از مشورت با متخصصان اجتناب كنید.
6- از مواجه سازى كودك با جزئیات واقعه بدون نظر متخصصان خوددارى كنید.
7 – اجازه دهید كودك در مورد احساساتش با شما صحبت كند و به شكلى كه آسیبزا نباشد آنها را بروز دهد.
8- كودك خود را مثل گذشته بپذیرید و او را از خود نرانید و از نظر عاطفى طردش نكنید.
9- احتمال تكرار واقعه را بررسى نمایید و در صورت لزوم از افراد مورد اعتماد یا مراكز حمایتى جهت ایجاد امنیت لازم براى كودك استفاده كنید.
10- در صورت وجود علائم و شواهد آزارجنسى روى لباس و یا بدن كودك یا آثار جراحت و… آنها را از بین نبرید و به سرعت كودك را به مراكز درمانى تخصصى انتقال دهید.
11- در هر شرایطى سریعاً با مراكز تخصصى تماس بگیرید و در مورد اقدامات بعدى مشورت كنید.
12- از آنجا كه ممكن است مهاجم كودكان دیگرى را مورد آزار قرار دهد، لازم است مسئله را به مراكز پلیس اطلاع دهید.
13- در مواردى كه مهاجم از افراد خانواده است قبل از هر اقدامى با مراكز تخصصى مشورت كنید و اقدامات لازم را براى جلوگیرى از تكرار آزار انجام دهید.
14- از خودتان نیز مراقبت كنید و در صورتى كه قادر به كنترل هیجانات تان نیستید، براى بهره گیرى از كمكهاى تخصصى اقدام كنید.
15- پس از طى شدن مراحل اولیه براى پیشگیرى از پیامدهاى آزار مداخلات لازم را تحت نظر متخصصان پىگیرى كنید.

پیشنهاد مطالعه:  وظایف پدر در تربیت فرزند - فرزندپروری موفق

منبع:

  • كتاب “ سوء استفاده جنسی از كودكان” . تألیف دكتر جواد محمودی قرائی. انتشارات قطره
  • iacap.ir

مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده موفق-فرزندپروری موفق

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×