"> خانواده شاد ، خانواده امیدوار است-مجله اینترنتی مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

خانواده شاد ، خانواده امیدوار است

مهکام-خانواده-شاد-،-خانواده-امیدوار-است

خانواده شاد ، خانواده امیدوار است

در بخشهای پیشین به بررسی خانواده شاد ایرانی   از نگاه آقای  دکتر نعمت الله فاضلی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی پراختیم حال به قسمتی دیگر از گفتگوی ایشان با فراکاو می پردازیم:

خانواده شاد ، خانواده امیدوار

اگر چه همه اشکال شادی همواره نوعی لذت را در خود دارند، اما لذت تنها رکن شادی نیست بلکه امید نیز با شادی درهم آمیخته است. شاید اهمیت یافتن مفهوم امید و امید اجتماعی در اندیشه فلسفی امروز، اندیشه‌ای که ریچارد رورتی و بسیاری از نظریه پردازان از آن سخن می‌گویند، به دلیل اهمیتی است که شادی در زندگی ما دارد.

برای داشتن انسان، جامعه و خانواده شاد، باید انسان، جامعه و خانواده‌ای امیداور داشت. امید یعنی ارزیابی شناختی از جایگاه خود در روند تحولات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی  و جایگاهی که فرد در این روند دارد. امید به معنای توهم پیشگویانه یا نوعی تفکر فال‌بینانه در باره زندگی و آینده نیست.

امید به معنای امکان بازیگری فعال هر فرد در زندگی فردی و اجتماعی است. شادی نیز وقتی تحقق پیدا می‌کند که ما بتوانیم فعالانه‌تر بازیگر عرصه های گوناگون باشیم. انسان‌هایی که بتوانند مشارکت گسترده‌تری در زندگی اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی داشته باشند، انسان‌های امیدوار‌تری هستند و امید اجتماعی در این جوامع بیشتر است.

بنابراین وقتی از شادی و خانواده صحبت می‌کنیم، باید به مقوله مهمی به نام امید و خانواده نیز بپردازیم، ما باید از طریق خانواده به فرزندان خود کمک کنیم تا خوشبینانه‌تر و امیدوارانه‌تر به تاریخ، فرهنگ، جامعه، سرزمین و خانواده خود نگاه کنند. خانواده امیدوار خانواده‌ای است که به فرزندان خود اجازه می‌دهد تا مشارکت بیشتری در امور خانواده داشته باشند.

پیشنهاد مطالعه:  شادی عنصر جدایی‌ناپذیر برای انسان امروزی

چنین خانواده‌ای که تمام اعضای آن بتوانند به نحو عادلانه و همه جانبه مشارکت بیشتری در امور خانواده  داشته باشند، خانواده امیدوار است. در عین حال این وظیفه پدر و مادر است که بتوانند قرائت یا خوانشی مثبت نه تنها از خانواده‌ی خود بلکه از تاریخ، سرزمین و فرهنگ خود ارائه کنند تا فرزندان بتوانند در یک چشم‌انداز فرهنگی سازنده و مثبت ایفای نقش کنند.

شادی در خانواده از راه امید خانوادگی تحقق پیدا می‌کند. خانواده تنها از طریق تهیه اسباب بازی‌ها، تفریحات رستوران رفتن و یا برگزاری جشن‌ها نیست که باید و می‌تواند شادی را تولید کند. خانواده باید بینشی امید بخش از زندگی نسبت به آینده برای فرزندانش تولید کند، آموزش دهد و امید را در خود درونی سازد.

مساله این نیست که در شرایط تلخ یا دشوار چگونه می‌توان امیدوار بود، مساله این است که چگونه می‌توان به کمک امید شرایط دشوار و تلخ را تغییر داد. مسلما همواره و امروز بیش از هر زمان دیگری مشکلات زیادی گریبان‌گیر خانواده ایرانی است، اما خانواده‌ای که می‌خواهد شاد باشد، باید بیاموزد که به کمک امید شرایط را دگرگون سازد.

مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده شاد و خوشبخت ایرانی

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×