"> خانواده برتر با نگاهی به قرآن کریم - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

خانواده برتر با نگاهی به قرآن کریم

خانواده برتر و خانواده موفق با نگاهی به قرآن کریم

خانواده برتر با نگاهی به قرآن کریم

 داشتن خانواده و زندگی موفق و پر از مهر و صفا برای هر انسانی می تواند دست یافتنی باشد. و برای رسیدن به چنین خانواده موفقی می توان از نظر صاحب نظران و روانشناسان و مشاوران خانواده استفاده کرد . اما یکی دیگر از منابع مهم برای آموزش خانواده می تواند قرآن کریم باشد.  در قسمت های زیادی از کتاب آسمانی ما بحث در رابطه با خانواده  موفق ، خانواده برتر و خانواده خوشبخت به میان می آید که  این مباحث  می تواند نشان از اهمیت دادن  دین مبین اسلام  به این موضوع باشد به گونه ای  که خداوند متعال در  قرآن کریم خانواده را با عنوان سایبان محبت معرفی می کند.در زیر به توصیه هایی در زمینه خانواده برتر از دیدگاه قرآن می پردازیم :

والذين يقولون ربّنا هب لنا من أزواجنا قرّه أعين و اجعلنا للمتقين إماماً؛

و كسانى كه مى گويند:  «خداى ما، ما را از همسرانمان نور چشمان ببخش و ما را رهبر پرهيزكاران گردان. »

اين آيه بر اهميت خانواده و پيش آهنگى آن در تشكيل جامعه نمونه انسانى اشاره دارد، به طوری  كه پيوندهاى سالم و درخشان خانوادگى را ايده آل پرهيزكاران معرفى مى كند.

بنابر وی الهی  كوشش مصلحان جامعه- مخصوصاً پيامبران الهى- اين بوده است كه نظام خانواده، يك نظام مستحكم و پايدار باقى بماند و هيچ عاملى نتواند اين كانون سعادت و اجتماع كوچك را متلاشى كند.

آیه   دیگر در این رابطه عبارت است از :

خداوند در قرآن کریم در زمینه اصلاح بین زن و شوهر می فرماید : و ان خفتم شقاق بینهما فابعثوا حکما من اهله و حکما من اهلهاان یرید اصلاحا یوفق الله بینهنا ان الله کان علیما خبیرا”  و اگر از جدایی و شکاف میان آن دو همسر بیم داشته باشید یک داور از خانواده شوهر و یک داور از خانوده زن انتخاب کنید اگر این دو داور تصمیم به اصلاح داشته باشند خداوند به توافق آنها کمک می کند زیرا خداوند دانا و آگاه است او از نیات همه با خبر است .

پیشنهاد مطالعه:  خصوصیات رفتارى خانواده برتر

وآیات بسیار دیگری که موفقیت و خوشبختی خانواده را اساس زندگی در این جامعه کوچک می داند.

مثال آیه ای که بسیار رایج است وآن آیه ی “خلق لکم من انفسکم ازواجاً لستکنوا الیها و جعل بینکم مودهٔ و رحمهٔ”یعنی کسانی از خودتان را برای آرامش شما و برای ایجادمحبت و رحمت برای شما قرار دادیم.

چگونه خانواده موفق داشته باشیم

 براى داشتن خانواده اى موفق، بايد فصل اول را درست آغاز كرد.یعنی  با انتخاب همسرى شايسته و واجد معيارهاى قرآنى، آنچه در فصلى اتفاق مى افتد بر فصل بعدى اثر مى گذارد، پس بايد تلاش كنيم فصل هاى اوليه را بسازيم تا فصل هاى بعدى تقويت شوند.
داشتن خانواده برتر و صميمى و پر از موفقيت آرزوى تمام انسانها می باشد. بنابراین بايد با تقويت ايمان و احترام به اصل تفاوت زن و مرد، با ايثار و گذشت، همکاری و گذشت را در خانوادهایمان اجرايى كنيم تا به تفاهم و توازن كه اولین مرحله داشتن خانوده موفق است برسيم و با تبادل انديشه و مشورت در حفظ آن کوشا باشیم تا همواره طعم داشتن خانواده ای موفق و برتر را بچشیم.

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×