"> حوادث و سوانح مهمترین علت مرگ کودکان - مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

حوادث و سوانح مهمترین علت مرگ کودکان

مهمترین علت مرگ کودکان حوادث و سوانح است

حوادث و سوانح مهمترین علت مرگ کودکان-www.mehcom.com

حوادث و سوانح مهمترین علت مرگ کودکان-www.mehcom.com

کودکان بزرگترین سرمایه ملی هر جامعه ­ای هستند امروزه با توجه به رشد جمعیت کودکان مشکلات آنان نیز افزایش یافته است از جمله این مشکلات، مرگ کودکان به دلیل سوانح و حوادث است که به سرعت در حال گسترش می­باشد و این پدیده سلامت کودکان را به مخاطره انداخته است.

از آنجایی که مهمترین و اولین علت مرگ کودکان به ویژه کودکان زیر پنج سال کشورمان حوادث و سوانح اعلام گردیده و با توجه به این که کودکان هیچ نقشی در به وجود آوردن آن ندارند و مرگ و معلولیت در این گروه اغلب به علت خطای بزرگسالان است. www.mehcom.com

لذا به منظور مراقبت هرچه بهتر از کودکان تلاش می­شود تا با دادن آگاهی­های لازم و ضروری در این زمینه به والدین و سایر افراد خانواده از آمار حوادث و سوانح کم نموده و والدین را به مراقبت هرچه بهتر از کودکان خود تشویق نماییم.

تردیدی نیست که والدین، مهمترین نقش را در حفظ سلامت کودکان ایفا می ­کنند. زیرا کودکان در دنیایی که برای آنان طراحی شده زندگی می­کنند و نمی­توانند خطرات بالقوه را تجزیه و تحلیل کنند.

یکی از علل شایع مرگ و میر در کودکان 1 – 15 سال، حوادث است ، در صورت رعایت اصول ایمنی، بسیاری از حوادث قابل پیشگیری هستند.

به این منظور باید به کودکان خود بیاموزید که چگونه از خطرات خیابان­ها و زمین بازی دوری کنند. همچنین احتمال بروز سوانح خانگی را تا حد امکان کاهش دهید. تصادفات رانندگی مسئول اکثریت مرگ و میرهاست. استفاده از وسایل حفاظتی داخل اتومبیل برای پیشگیری از مرگ و صدمات شدید در مواقع بروز تصادفات بسیار مؤثرند.

پیشنهاد مطالعه:  بلوغ و احساسات مذهبى نوجوانان دختر و پسر

کودکان ذاتاً کنجکاو هستند. در محیط خانه هم احتمال خطراتی نظیر شوک الکتریکی، سیم­ های برق، تیغ، درهای شیشه­ای، پنجره­ های باز، حمام، وان و استخر، … وجود دارد.

همانطور که کودک بزرگتر می­شود. نوع مراقبت نیز فرق می­کند. به عنوان مثال در یک مورد کودک نوپا باید مواظب پله ­ها و لبه­ های تیز بود ولی در کودکان بزرگتر باید در مورد دوچرخه و خیابان نگران بود و اقدامات حفاظتی را به مورد اجرا گذاشت.

آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت و یونیسف می­گوید روزانه 2000 کودک جان خود را بر اثر حوادث اتفاقی یا غیرعمدی از دست می­دهند که حداقل نیمی از آنها قابل پیشگیری هستند و و سالانه بیش از ده­ها میلیون کودکان در سراسر جهان با جراحاتی که اغلب باعث معلولیت آنها می­شود، به بیمارستان منتقل می­شوند.mehcom.com

حوادثی که برای کودکان اتفاق می­افتد، امری مهم در زمینه سلامت عمومی و توسعه می­باشد. علاوه بر مرگ سالانه 830.000 کودک، میلیون­ها کودک دچار حوادث غیرمرگبار می­شوند که نیازمند بستری شدن طولانی مدت و توانبخشی هستند.

دقت کنیم که هزینه درمان چنین حوادثی می­تواند منجر به فقر خانواده شود. از طرفی کودکان در خانواده و جوامع فقیرتر بیشتر در معرض خطر چنین حوادثی قرار می­گیرند، چون کمتر از برنامه ­های پیشگیرانه و خدمات با کیفیت مطلوب استفاده می­کنند پس بیایید با آموزش نکات پیشگیرانه و رعایت آنها در زندگی، جهت کاهش این نوع از آسیب­ های اجتماعی گام­های بلند برداریم.

آنقدر زمین خورده ­ام که بدانم برای برخاستن نه دستی از برون که همتی از درون لازم است.

مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده – حوادث و سوانح کودکان

پیشنهاد مطالعه:  کتاب مناسب برای کودکم

منبع : مجموعه کتاب های آگاه سازی پیشگیری از حوادث نویسندگان : دکتر مهرداد معمارزاده ، نیره السادات نوری ، دکتر عصمت کریمیان

کلمات سرچ شده : حوادث ,  خانواده ,  سلامت کودکان ,  مرگ کودکان ,  مهمترین علت مرگ کودکان ,  والدین ,  پیشگیری از حوادث ,  کودکان ,  حوادث و سوانح ,  حوادث و سوانح کودکان ,  مراقبت از کودکان ,  حوادث و سوانح در کودکان

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×