"> حوادث و سوانح در کودکان - مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

حوادث و سوانح در کودکان

حوادث و سوانح در کودکان

حوادث و سوانح در کودکان-www.mehcom.com

حوادث و سوانح در کودکان-www.mehcom.com

در طول تاریخ، سوانح و حوادث به عنوان یکی از عوامل تهدیدکننده زندگی انسان­ها بوده که به علت وجود بیماریهای واگیردار در اولویت قرار نداشت با پیدایش انقلاب صنعتی و ورود صنعت و تکنولوژی به زندگی انسان، گسترش ارتباطات، توسعه شهرنشینی ، پیشرفت علوم بهداشتی و پزشکی، الگوها و شیوه ­های زیستی انسان دچار تحول و دگرگونی عظیمی شده است.

این پدیده از یک سو موجب کنترل بیماریهای واگیردار و بالا رفتن سطح امید به زندگی شده و از سوی دیگر باعث شیوع و افزایش بیماری­های غیرواگیردار که نتیجه غیرمستقیم این تحولات می­باشد، گشته است. در این گروه بیماری­ها یکی از مهمترین معضلات بهداشتی اجتماعی، سوانح و حوادث است.

سوانح و حوادث یکی از بزرگترین مشکلات دنیای امروز به شمار می ­آید که عمدتاً سومین علت مرگ میر در تمامی سنین و اولین مرگ و میر در سنین زیر 40 سال در جهان می­باشند و به عنوان یکی از مهمترین علل مرگ و میر و معلولیت به حساب می­آید که هزینه­ های زیادی را برای جامعه در بر دارد.

براساس گزارشی از سازمان بهداشت جهانی بیش از نیمی از مرگ­ های سنین جوانی به علت صدمات ناشی از حوادث بوده که باعث از دست رفتن سال­های فعال زندگی می­گردد.

حوادث، امروزه یکی از چالش­ های سلامتی کودکان می­باشد به گونه­ای که سالانه بیش از 9.500.000 کودک زیر 18 سال به علت حوادث می­ میرند که اغلب به علت تصادفات ترافیکی، غرق شدگی، سوختگی یا سقوط یا مسمومیت است.

سوانح و حوادث در کشور ما نیز یکی از مسائل بهداشتی اجتماعی می­باشد، به طوری که طی تحقیقی که در سال 1369 صورت گرفته دومین علت مرگ و میر که 13/5 درصد از کل علل مرگ میر را به خود اختصاص می­دهد.

پیشنهاد مطالعه:  معجزه جمله دوستت دارم بر فرزندان

در اکثر تحقیقات صورت گرفته در کشورمان حوادث ترافیکی از نظر فراوانی در صدر قرار دارند. در صورتی که وقتی به گروه­های سنی و محل زندگی توجه شود، اولویت پیشگیری تفاوت خواهد کرد. به طور مثال مهمترین سانحه در جمعیت روستایی در کشور در گروه سنی زیر 5 سال است، سوختگی می­باشد.www.mehcom.com

حادثه چیست ؟

حادثه عبارت است از واقعه یا رویداد برنامه­ ریزی نشده که می­تواند منجر به آسیب شود، پیشرفت یا روند طبیعی یک فعالیت را مختل کند و همواره در اثر یک اقدام غیرایمن و یا در شرایط غیر ایمن و یا در اثر ترکیبی از این دو به وقوع می­پیوندد.

حادثه یک رویداد پیش ­بینی نشده است که منجر به ایجاد وقفه در انجام فعالیت­های معمول می­شود و ممکن است همراه با آسیبهای جسمی و روانی و یا خسارت مالی باشد.

براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، نرخ مجروحیت­ها و معلولیت­ های حوادث ترافیکی، 10 تا 20 برابر نرخ کشته شده هاست. بدین معنی است که 10 تا 20 برابر نرخ گزارش شده از کودکان کشته شده در حوادث ترافیکی، کودکانی هستند که بر اثر حادثه حداقل برای مدت کوتاهی از مدرسه رفتن باز می­مانند، یا تا آخر عمر با معلولیتی زندگی خود را سپری خواهند کرد.

آسیب­ های مغزی و صدمات چندگانه از شایع­ترین پیامدهای حوادث ترافیکی گزارش شده است. با توجه به اینکه نرخ رشد جمعیت و میزان استفاده از وسایل نقلیه در ایران به سرعت رو به افزایش است، به کارگیری راهبردهای مؤثر پیشگیری ضروری است.

مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده

منبع : مجموعه کتاب های آگاه سازی پیشگیری از حوادث نویسندگان : دکتر مهرداد معمارزاده ، نیره السادات نوری ، دکتر عصمت کریمیان

پیشنهاد مطالعه:  خشم و پرخاشگری در کودکان و نوجوانان دختر و پسر

کلمات کلیدی : بیماری­های غیرواگیردار ,  بیماریهای واگیردار ,  حوادث ,  حوادث و سوانح کودکان ,  سوانح و حوادث ,  حوادث ترافیکی ,  سوانح ,  حادثه چیست ,  حوادث و سوانح در کودکان

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×