"> توصیه‌های مفید تربیتی فرزندخوانده - مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

توصیه‌های مفید تربیتی فرزندخوانده

توصیه‌های مفید تربیتی فرزندخوانده ویژه والدین

توصیه‌های مفید تربیتی فرزندخوانده شامل :مسلط بودن بر وضعیت هیجانی خود،شیوه های مقابله کودکان را یاد بگیرید، استفاده از روش‌های تربیتی مثبت، دوست داشتن خود را با ابراز عواطف به آن‌ها نشان دهید و ابراز نمائید ، رفتارهای نامطلوب جزئی را نادیده بگیرید

اصول تربیت فرزند در مورد كودكانی كه به فرزندی پذیرفته می‌شوند با سایر كودكان تفاوتی ندارد و همان روش‌ها اینجا نیز كاربرد دارند. آنچه كه باعث می‌شود فرزندپروری در مورد این كودكان با چالش‌هایی روبرو باشد برخی نگرش‌های والدین در این زمینه است.

مواردی مثل اینكه باید هرآنچه كودک می‌خواهد را برایش فراهم كنند و یا اینكه این كودک در گذشته سختی‌های زیادی متحمل شده‌است و باید شرایطی عاری از هرگونه ناكامی و یا ناملایمات داشته‌باشد. همچنین ممكن است والدین تصور كنند چنانچه برای كودک محدودیت‌هایی وضع نمایند، دیگران از آن‌ها انتقاد خواهند كرد كه در مورد كودک كوتاهی كرده‌اند.

گاهی به دلیل اینكه والدین كودک را از سن خاصی به فرزندی قبول كرده‌اند در جریان تغییرات رشدی قبلی نبوده‌اند لذا ممكن است نیازهای رشدی سن فعلی را ندانند، با وضعیت سرشتی كودک و از مشكلات قبلی احتمالی آگاه نباشند، در نتیجه در خصوص برخی از نیازهای وی غفلت نمایند.

گاهی نیز كودک شان كه می داند فرزند خوانده است به دلایل مختلف از جمله برای رسیدن به خواسته ها، آن‌ها را با والدین اولیه شان مقایسه می‌كند. ممكن است بگویند كه والدین اولیه‌شان مهربان‌تر بوده‌اند و یا اینكه اگر آن‌ها بودند بهتر رفتار می كردند.

این موضوعات و بسیاری از موضوعات دیگر والدین را در شرایط دشواری قرار می‌دهند و می توانند مشكلاتی را بر سر راه بكار گیری مؤثر شیوه‌های فرزندپروری ایجاد نمایند. با اینحال والدین باید توجه داشته باشند كه بكارگیری شیوه‌های صحیح فرزند پروری می‌تواند در دراز مدت به آن‌ها كمک كند تا بر این چالش‌ها غلبه‌نمایند.

توصیه‌های مفید تربیتی فرزندخوانده ویژه والدین-www.mehcom.com

توصیه‌های مفید تربیتی فرزندخوانده ویژه والدین-www.mehcom.com

برای این منظور لازم است به توصیه‌های مفید تربیتی فرزندخوانده زیر توجه نمائید:

در فرزند پروری موفق و درست ، والدین هستند كه باید كنترل شرایط را در دست داشته باشند و این كنترل نباید كاملا به كودک سپرده شود.

پیشنهاد مطالعه:  تکنیک های فرزندپروری مثبت - آموزش خانواده موفق

مسلط بودن بر وضعیت هیجانی خود
مسلط بودن بر وضعیت هیجانی خود و اجتناب از واكنش‌های هیجانی به شما كمک خواهد كرد بهتر شرایط را مدیریت كنید. در برخی شرایط ممكن است هیجانات والدین تابع هیجانات كودک باشد به این معنی كه وقتی كودک شاد است والدین نیز شاد و وقتی عصبی است والدین عصبی می‌شوند در چنین شرایطی والد نقش اندكی در مدیریت بدرفتاری كودک خواهد داشت. لازم است والدین سعی كنند تعدیل كننده هیجان كودک باشند تا اینكه تابع هیجانات او شوند.

شیوه های مقابله کودکان را یاد بگیرید
همیشه كودكان از شیوه‌های مختلفی برای رسیدن به خواسته ها استفاده می‌كنند، برخی قشقرق‌می كنند، برخی نق می زنند، برخی گریه می كنند و برخی نیز از جملات تحریک آمیز مثل اینكه “تو مامان خوبی نیستی”استفاده می‌كنند. بنابراین كودک شما ممكن است به شما بگوید “اگر مامان اولم اینجا بود از تو بهتر بود” چنانچه این گقته بمنظور رسیدن به خواسته ها است آن را نادیده بگیرید ولی اگر كودكی ابراز دلتنگی برای مادر اولیه‌اش می كند با انعكاس احساسش و همدلی می توان از او حمایت نمود. مثلا بگوئیم “من متوجه شدم كه تو دلت برای مادرت تنگ شده و این موضوع باعث ناراحتی تو شده است. من آماده‌ام به تو كمک كنم كه احساس بهتری پیدا كنی”

استفاده از روش‌های تربیتی مثبت
سعی كنید از روش‌های تربیتی مثبت برای تقویت رفتارهای مطلوب آن‌ها استفاده كنید. برای این منظور رفتار مطلوب آن‌ها با یک توجه یا تشویق كلامی و یا عاطفی همراه كنید. مراقب باشید ناخواسته رفتار نامطلوب را مورد توجه یا تشویق قرار ندهید. مثلا به رفتار بد آن‌ها نخندید.
دوست داشتن خود را با ابراز عواطف به آن‌ها نشان دهید و ابراز نمائید.

پیشنهاد مطالعه:  بهترین راهکار آموزش حجاب به دختران - تربیت دینی کودک

رفتارهای نامطلوب جزئی را نادیده بگیرید.
برخی رفتارهای نامطلوب را از طریق محروم سازی خفیف و كوتاه مدت اصلاح كنید.

بسیاری از نكاتی كه ذكر شد همان نكاتی هستند كه در فرزندپروری همه‌ی كودكان لازم است به آن‌ها پرداخته شود. شما می‌توانید برای دستیابی به نكات بیشتری در مورد فرزند پروری، به قسمت‌های دیگر این سایت مراجعه نمائید.

نویسنده :

دكتر جواد محمودی قرائی

فوق تخصص روان‌پزشكی كودک و نوجوان

منبع:iacap.ir

مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده موفق-اصول تربیتی کودکان فرزندخوانده

تربیت فرزند و نیازهای روانی، عاطفی – خانواده آسمانی

تربیت فرزند و نیازهای روانی، عاطفی - خانواده خوشبخت-www.mehcom.com

تربیت فرزند و نیازهای روانی، عاطفی – خانواده آسمانی تربیت کودک ،تربیت فرزند ،چگونه بچه هایمان را تربیت کنیم،تربیت فرزند پسر، تربیت فرزند دختر ،تربیت فرزند در اسلام ،تربیت بچه ها، تربیت بچه ،چگونه فرزند تربیت کنیم ،چگونه فرزند خوب تربیت کنیم ،چگونه فرزند خود را خوب تربیت کنیم ،چگونه یک فرزند خوب تربیت کنیم ،چگونه بچه خوب تربیت کنیم … ادامه مطلب »

*********************************************

چگونه والدین خوبی باشیم ؟ روش های ارتباط با نوجوان و جوان

چگونه والدین بهتری باشیم ؟ روش های ارتباط با نوجوان و جوان-www.mehcom.com

چگونه والدین خوبی باشیم ؟ راه های برقراری ارتباط با کودکان نوجوانان و جوانان (خانم دکتر فردوسی پور)اورجینال چگونه والدین بهتری باشیم (خانم دکتر فردوسی پور)اورجینال چگونه والدین خوبی باشیم ؟ چگونه پدر و مادر خوبی باشیم ؟ چگونه پدر و مادر بهتری باشیم ؟ چگونه با نوجوانان رفتار کنیم ؟ چگونه با نوجوانان ارتباط برقرار کنیم؟ روش های ارتباط … ادامه مطلب »

*********************************************

مجموعه پزشک کودک – پزشک فرزند خود باشید

مجموعه پزشک کودک - اورجینال-www.mehcom.com

مجموعه پزشک کودک- آیا شما هم دنبال پزشک کودکان خوب می گردید ؟ آیا شما دوست دارید که یک پزشک کودک همیشه به شما جواب بگوید ؟ تا به حال به این موضوع فکر کرده اید اگر خدای ناکرده در انتهای شب روزهای خاص تعطیل بچه ای علائمی از بیماری بروز داد باید چه کاری انجام دهید ؟ ما به … ادامه مطلب »

پیشنهاد مطالعه:  هماهنگی والدین در شیوه تربیت کودک

*********************************************

آموزش تربیت فرزند از دکتر فرهنگ هلاکویی از تولد تا ۱۹ سالگی

مجموعه کامل آموزش تربیت فرزند از دکتر فرهنگ هلاکویی از تولد تا ۱۹ سالگی

آموزش تربیت فرزند از دکتر فرهنگ هلاکویی از تولد تا ۱۹ سالگی آموزش فرزندپروری موفق تربیت صحیح و اصولی کودک و نوجوان تربیت فرزندان از بدو تولد تا سه سالگی دکتر فرهنگ هلاکویی تربیت کودک دکتر فرهنگ هلاکویی تربیت نوجوان ما برای بسیاری از چیزها هزینه می کنیم مثلا برای تفریح برای سرگرمی برای خوردن و … برای یادگیری بسیاری … ادامه مطلب »

*********************************************

خرید آموزش خیاطی خانم عمرانی جدید-18 دی وی دی

خرید آموزش خیاطی خانم عمرانی جدید-18 دی وی دی-www.mehcom.com

خرید آموزش خیاطی خانم عمرانی خرید آموزش خیاطی عمرانی ،خیاطی خانم عمرانی برنامه خانواده، خیاطی خانم عمرانی خانه ی مهر،خیاطی خانم عمرانی در شبکه جام جم ،خیاطی خانم عمرانی سیمای خانواده،خیاطی خانم سیما عمرانی،آموزش خیاطی خانم عمرانی جدید،آموزش خیاطی تصویری خانم عمرانی،آموزش خیاطی خانم عمرانی با  نمایش فیلم،آموزش خیاطی مبتدی،خرید سی دی آموزش خیاطی،خرید آموزش خیاطی،خرید آموزش خیاطی خانم سیما … ادامه مطلب »

*********************************************

خرید اینترنتی آموزش بافتنی – زیبا بپوشید

خرید اینترنتی آموزش بافتنی

خرید اینترنتی آموزش بافتنی مزیت خرید اینترنتی آموزش بافتنی این است که با توجه به قیمت بالای پوشاک بافتنی با کمی هزینه برای خرید آموزش بافتنی براحتی می توانید با کمترین هزینه زیباترین ، قشنگ ترین لباس های بافتنی را برای خودتان و کسانی که دوستشان دارید ببافید . در ضمن حتی می توانید با بافتن و فروختن تولیدات خودتان … ادامه مطلب »

 

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×