"> تعریف کمال گرایی چیست؟ - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

تعریف کمال گرایی چیست؟

تعریف کمال گرایی چیست؟


تعریف کمال گرایی چیست؟

تعریف کمال گرایی (پرفکشنیسم یا Perfectionism صفت و ویژگی شخصیتی می باشد که باعث می شود افراد کمالگرا دائما به این فکر غیر منطقی باشند که بهترین عملکرد را همیشه و همه جا داشته باشند.

 انسانهای کمال طلب هیچگاه فکری آسوده و خیالی راحت ندارند چرا که دائم در استرس بدست آوردن بهترین موقعیت و عملکرد هستند و یا اگر در جایگاه بهترین هستند به طور دائم استرس و فشار از دست دادن موقعیت بهتر را دارند.


افرادی که کمال گرا هستند، معتقدند که خود و محیط اطرافشان باید کامل بوده و هرگونه تلاشی در زندگی باید بدون اشتباه و خطا باشد.

تعریف کمال گرایی از دیدگاه اندیشمندان

تعریف کمال گرایی در دیکشنری آکسفورد

کمال طلبی(کمالگرایی) یعنی این‌که فرد، استانداردی را که حتی یک پله‌ پایین‌تر از کامل و ایده‌آل است، نمی‌پذیرد.

تعریف کمالگرایی توسط هالندر

کمال طلبی یعنی این‌که از خودمان و دیگران انتظار داشته باشیم کیفیت عملکردشان، فراتر از چیزی باشد که واقعاً به اقتضای شرایط، لازم و ضروری است.

تعریف کمال گرایی دیوید برنز

کمال طلبی ویژگی کسانی است که استانداردها و هدف‌هایی را انتخاب می‌کنند که قابل دستیابی نیست و منطقی هم برای تعریف آن سطح بالا از استانداردها و اهداف وجود ندارد.

این نوع مجبور کردنِ خود به پیگیری اهدافِ غیرقابل دستیابی، اگر با این دیدگاه همراه شود می‌تواند مخرب و آسیب‌زننده باشد:

«ارزش من به این است که بتوانم به عملکرد و موفقیت‌هایی که برای خود تعیین کرده‌ام برسم.»

تعریف کمال طلبی توسط کارگروه شناخت‌های وسواسی اجباری (به نقل از کتاب درمان کمال گرایی با CBT)

میل به پذیرفتن این باور که برای هر مسئله‌ای یک راهکار کامل و بی‌عیب و نقص وجود دارد.

پیشنهاد مطالعه:  افکار منفی و خودگویی های ناجور را همین الان متوقف کن

و نیز این‌که انجام بی‌عیب و خطای هر کاری، نه‌تنها ممکن است، بلکه ضروری نیز هست؛ و حتی اشتباهات بسیار کوچک، می‌توانند نتایج نامطلوب بسیار جدی داشته باشند.

تعریف DSM از کمال طلبی (با عنوان Rigid Perfectionism)

تلاش پیوسته و انعطاف‌ناپذیر برای این‌که همه چیز بدون ایراد بوده و هیچ مشکل و خطایی وجود نداشته باشد؛ و به‌کارگیری این قضاوت سخت‌گیرانه در مورد خود و دیگران.

قربانی کردن به موقع بودن به نفع کامل و بی نقص بودن.

باور به اینکه فقط یک راه درست برای انجام هر کاری وجود دارد.

سرسختی تغییر دیدگاه های خود و توجه افراطی به جزییات و نظم و ساختار.

تعریف کمال گرایی از دید برنز

برنز (۱۹۸۰)، کمالگرایی – Perfectionism – را تمایل پایدار فرد به وضع استانداردهای کامل و دست‌نیافتنی و تلاش برای تحقق آنها می‌داند.

تعریف کمال گرایی از نظر هورنای

هورنای (۱۹۳۴)، کمالگرایی را گرایش روان رنجورانه به بی‌عیب و نقص بودن، کوچک‌ترین اشتباه خود را گناه نابخشودنی پنداشتن و مضطربانه انتظار شوم آن را کشیدن، تعریف می‌کند.

تعریف کمال گرایی توسط بارکر

بارکر، محقق دانشگاه هاپکینز، تعریف کمالطلبی را به زبانی ساده بیان می کند. او می‌‏گوید انسان‌‏های کمال گرا ، فشار دائمی برای حرکت به سمت هدف‌‏های غیر قابل دست‌‏یابی در درون خود احساس می‌‏کنند. آنها ارزش‌‏های خود را با کارایی خودشان و دستاوردهایشان می‌‏سنجند.

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×