"> تعریف اهمال کاری چیست؟ بیماری باشه بعد... - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

تعریف اهمال کاری چیست؟ بیماری باشه بعد…

تعریف اهمال کاری چیست؟

تعریف اهمال کاری (Procrastination) را می توان چنین بیان کرد: تاخیر و تعلل ورزیدن در انجام کارهای زندگی، پشت گوش‌اندازی، تنبلی، دفع الوقت.

قبل از این‌که اصطلاح اهمال کاری در ادبیات رفتارشناسی رواج پیدا کند، از اصطلاح به  تأخیر انداختن توجیه‌ناپذیر یا Irrational Delay استفاده می‌شد.

اما امروزه تقریباً همه جا اصطلاح Procrastination یا اهمال کاری یا به  تعویق انداختن به  کار برده می‌شود.

تعریف اهمال کاری چیست؟
تعریف اهمال کاری چیست؟

معنی واژه‌ اهمال چیست؟

واژه اهمال، عربی است و بعداً وارد زبان فارسی شده است. همل به  معنای بی ‌توجهی، سهل‌ نگاری، بی‌ دقتی و بی ‌اعتنایی است. در واقع می‌توانید آن را تقریباً معادل واژه‌های Carelessness و Negligence در زبان انگلیسی در نظر بگیرید.

اهمال کاری به معنای به تعویق‌ انداختن، ترکیب نسبتاً جوانی در زبان فارسی محسوب می‌شود و در متون کهن ما، معمولاً اهمال به  همان معنای بی‌توجهی و بی‌دقتی به ‌کار می‌رفته است (مثلاً سعدی تعبیر به ‌طریق اهمال از موضوعی درگذشتن را به ‌کار می‌برد).

تعریف اهمال کاری به بیانی ساده

یک شکل ساده از تعریف اهمال کاری به صورت زیر است:

اهمال کاری یعنی این‌که کارهای ضروری‌ را عقب بیندازیم و ترجیح دهیم که ابتدا به  سراغ کارهایی با ضرورت کمتر برویم.

به  بیان دیگر، کارهایی که لذت انجام‌شان بیشتر یا رنج انجام‌ دادن‌شان کمتر است را در فهرست فعالیت‌های خود – مستقل از اهمیت و ضرورت واقعی آنها – در اولویت قرار دهیم.

شاید بتواند یکی از ریشه های اهمال کاری را همان چیزی دانست که فروید، اصل لذت یا Pleasure Principle می‌نامد.

اینکه انسانها به  جای اینکه به  اثرات بلندمدت تصمیم‌ها و رفتارهای خود فکر کنند، به  صورت کاملاً غریزی ترجیح می‌دهند رفتارهای لذت آفرین را انجام داده و از رفتارهای رنج آور دوری کنند.

پیشنهاد مطالعه:  آثار مخرب خشونت کلامی روی ذهن

در کنار اصل لذت، این را هم می‌دانیم که بر اساس مطالعات دن گیلبرت، انسان در شبیه سازی و تخمین آینده خطاهای زیادی دارد و نمی‌تواند به  درستی حدس بزند که وقتی کار امروز را به  فردا می‌اندازد، فردا چه احساسی را تجربه  خواهد کرد.

شاید اگر می‌توانست تلخی و سختی احساس فردا را به  درستی پیش بینی کند، کارهایش را در زمان مناسب انجام می‌داد و به  سمت اهمال کاری نمی‌رفت.

تعریف گرگوری شراو (Gregory Shraw)از اهمال کاری

اگر به  دنبال شکل ساده‌ای از  تعریف اهمال کاری هستید، احتمالاً تعریف گرگوری شراو (Gregory Shraw) می‌تواند گزینه‌ی خوبی باشد.

البته او و همکارانش اهمال کاری در محیط دانشگاهی را بررسی کردند؛ اما تعریف‌شان در حوزه‌های دیگر هم قابل استفاده است :

اهمال کاری و به  تعویق انداختن را زمانی می‌توان به  عنوان یک مشکل و اختلال رفتاری مورد توجه جدی قرار داد که سه ویژگی زیر را داشته باشد:

  1. موجب کاهش کارایی شود.
  2. در کارها و فعالیت‌های ضروری هم وجود داشته باشد.
  3. در کل موجب تاخیر در انجام فعالیت‌ها شود.

به  عبارتی اگر شما باید تا فردا یک هدیه برای تولد دوستتان بخرید و امروز هم جمعه هست و کار دیگری ندارید، عقب انداختن خرید هدیه از صبح به  ظهر یا عصر – حتی اگر به  نیت استراحت بیشتر باشد – مصداقی از اهمال کاری نیست.

اما اگر در دانشگاه هستید و برای خودتان می‌چرخید و در و  دیوار را نگاه می‌کنید و در همان حال دوستانتان منتظر هستند که به  سراغشان بروید و انجام پروژه درسی را آغاز کنید، باید بپذیرید که به  صورت جدی گرفتار اهمال کاری هستید.

پیشنهاد مطالعه:  بررسی ویژگیهای پنج سال اول زندگی كودك

تبعات منفی زیادی برای اهمال کاری شمرده شده است که از جمله آنها می‌توان به  استرس، اضطراب، احساس گناه، ایجاد بحران یا تصور وجود بحران، کاهش سلامت و همینطور کاهش خروجی مفید و به ره وری اشاره کرد.

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×