"> تعریف اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) چیست ؟ - مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

تعریف اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) چیست ؟

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) چیست ؟

در مقاله زیر به بحث تعریف اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) چیست ؟خواهیم پرداخت شایان ذکر است که این مقاله کاریست از خانم آرزو نیک که در سایت ذهن روشن منتشر شده است و ما آنرا عینا نقل می کنیم :
تعریف اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) چیست ؟

تعریف اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) چیست ؟

 اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) چیست ؟
اختلال استرس پس از سانحه (حادثه) ،یک اختلال جدی روانپزشکی است که سالانه هزاران نفر را متاثر می کند . در واقع،ممکن است سالانه0.05 جمعیت از این بیماری رنج ببرند . سابقا تصور می شد که کهنه سربازان جنگ به این اختلال مبتلا می شوند،اما اکنون مشخص شده است که تجربه یک رویداد آسیب زا یا شاهد آن بودن (مثلا ،سانحه رانندگی)می تواند به این اختلال منجر شود . از هر دو نفر یک نفر حداقل یک رویداد آسیب زا را در طول زندگی تجربه می کند.

نحوه رویا رویی همه ی ما با رویداد آسیب زا متفاوت است . بعضی ها از هیچیک از آثار زیانبار آن رنج نمی برند اما بعضی دیگر بعد از تجربه کردن  یا شاهد یک رویداد آسیب زا ،آن را با بازگشت به گذشته یا از طریق کابوس های تکراری شبانه ،بارها و بارها و گاهی ماه ها و سال ها مجددا تجربه ی می کنند . این افراد ممکن است از موقعیت ها یا مکالماتی خود داری کنند که یادآور آن رویداد است . ممکن است در به خواب رفتن و ادامه آن مشکل داشته باشند. آنها به راحتی از جا می پرند  و گوش به زنگ اند، گویی که رویداد آسیب زای دیگری در راه است . برای این افراد ،آسیب روحی پایان ناپذیر است – آنها به اختلال استرس پس از سانحه مبتلا هستند .

پیشنهاد مطالعه:  خود آزمون استرس - چقدر استرس دارید ؟

حقایقی درباره ی اختلال استرس پس از سانحه(PTSD)

اختلال استرس پس از سانحه یک بیماری پزشکی است.

گناه شما نیست که چنین احساسی دارید.

چیزی نیست که بتوانید شخصا آن را کنترل کنید.

اختلال استرس پس از سانحه قابل درمان است.

علت اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) چیست ؟

بر خلاف دیگر اختلالات روانپزشکی، اختلال استرس پس از سانحه یک دلیل قابل پیگیری دارد . اختلال استرس پس از سانحه با تجربه یا مشاهده یک رویداد آسیب زا بوجود می آید و واکنش فرد به این رویداد ترس ، درماندگی یا خوف و وحشت است .

رویداد های شایعی که ممکن است به اختلال استرس پس از سانحه منجر شود-www.mehcom.com

رویداد های شایعی که ممکن است به اختلال استرس پس از سانحه منجر شود-www.mehcom.com

رویداد های شایعی که ممکن است به اختلال استرس پس از سانحه منجر شود عبارت از:

یک بلای طبیعی(سیل،طوفان،زلزله).

یک سانحه(سانحه اتومبیل،قطار،هواپیما و کشتی).

حمله فیزیکی(تجاوز و صدمه دیدن).

جنگ و درگیری.

هر کسی که یک رویداد آسیب زا را تجربه می کند . یا شاهد آن است به اختلال استرس پس از سانحه مبتلا نمی شود. مشخص نیست که چرا یکی به این بیماری مبتلا می شود و دیگری نه،اما یافته ها اذعان می دارند که ممکن است عدم تعادل شیمیایی در مغز عامل ایجاد این اختلال باشد. مطالعات همچنین نشان می دهند که بعد از مواجه با یک رویداد آسیب زا، احتمال  ابتلا زنان و کسانی که سابقه افسردگی یا اضطراب دارند، به این اختلال بیشتر است.

چگونه بفهمیم که به اختلال استرس پس از سانحه مبتلا هستیم ؟

از آنجا که همه ما با رویداد آسیب زا متفاوت برخورد می کنیم، به راحتی نمی توان گفت که چه کسی به اختلال استرس پس از سانحه مبتلا است.خود-آزمون یا تست زیر به منظور غربال گری این اختلال طراحی شده است.

پیشنهاد مطالعه:  تفاوت اضطراب و استرس چیست ؟

خود آزمون اختلال استرس پس از سانحه

آسیب روحی در گذشته را مشخص کنید که در حال حاضر بیش از همه مزاحم شماست. آیا در هفته ی گذشته هیچیک از علائم زیر را تجربه کرده اید:

1- ایا هیچوقت احساس کرده اید که رویداد آسیب زا را با بازگشت به گذشته یا کابوس های شبانه مجددا تجربه می کنید؟

بله……                                خیر…….

2-آیا به راحتی از جا می پرید یا گوش به زنگ هستید؟

بله…….                               خیر…….

3-آیا از انجام دادن کارها یا رفتن به موقعیت هایی که یادآور آن رویداد آسیب زاست ، خودداری می کنید؟

بله………..                                خیر………

اگر به هر یک از سئوالات بالا پاسخ مثبت داده اید، به همراه آزمون به یک پزشک مراجعه کنید،چرا که ممکن است به اختلال استرس پس از سانحه مبتلا باشید . با دریافت درمان های مناسب می توانید، این اختلال را مدیریت کنید.

در صورت ابتلا به اختلال استرس پس از سانحه چکار کنیم ؟

مردم اغلب تمایلی به صحبت درباره تجارب آسیب زای خود ندارند، چرا که یاداور خاطرات بسیار بدی برای آنهاست. بنابراین،مبتلایان به اختلال استرس پس از سانحه ،گاهی سالها،در سکوت رنج می برند. ابتلا به اختلال استرس پس از حادثه به معنای ضعف نیست، بلکه نشان دهنده بیماریست.

نکته مهم اینکه،بدانید این بیماری قابل درمان است و پزشک می تواند به شما کمک کند. پزشک با معاینات لازم، احتمال بیماری های دیگر را نیز مورد بررسی قرار می دهد.او همچنین درباره داروهایی که احتمالا در حال حاضر مصرف می کنید،سئوال می کند.

آیا ممکن است همزمان با این اختلال به بیماری دیگر نیز مبتلا باشیم ؟

مبتلایان به اختلال استرس پس از سانحه معمولا از بیمارهای دیگر نیز رنج می برند. بیماری های شایع مرتبط با این اختلال،عبارت است از :

پیشنهاد مطالعه:  درجه بندی پر استرس ترین رویدادهای زندگی

افسردگی،اختلال حمله وحشت(پانیک)،اختلال اضطراب اجتماعی(فوبی اجتماعی)،اختلال اضطراب فراگیر و سوء مواد.هر چه فرد از اختلالات بیشتری در رنج باشد،درمان دشوارتر است اما دلسرد نشوید،با گزینه های درمانی موجود می توان اختلال های مرتبط با اختلال استرس پس از سانحه را همزمان درمان کرد.

در درمان اختلال استرس پس از سانحه از چه روش هایی می توان استفاده کرد ؟

برای درمان اختلال استرس پس از سانحه دو روش وجود دارد:

  1. دارو درمانی 
  2. درمان روانشناختی

هر وقت پزشک اطلاعات دقیقی درباره علائم ،سابقه دارویی و سلامت عمومی شما بدست بیاورد،درباره گزینه های درمان با شما صحبت خواهد کرد. مهم است که پزشک درباره همه علائم و احساسات شما در بازه های زمانی اطلاعات داشته باشد. درمان های روانشناختی به این منظور طراحی شده اند که به بیمار کمک کنند تا با بکارگیری مهارت های مقابله ای،علائم مرتبط با احساس اضطراب و افسردگی را مدیریت کنند.

رایج ترین روش درمانی برای درمان بیماران مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه عبارت اند از:

  1. رفتار درمانی
  2. روان درمانی تحلیلی
  3. خانواده درمانی
  4. گروه های مباحثه ای یا مشاوره همتا

نویسنده : آرزو نیک

منبع: آشنایی با اختلالات اضطرابی

مرکز مشاوره دانشجویی دانشگاه تهران

مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده -روانشناسی

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×