"> برگرفته از کتاب کلیدهای پرورش هوش عاطفی کودکان دکتر جان گاتمن(۱) - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

برگرفته از کتاب کلیدهای پرورش هوش عاطفی کودکان دکتر جان گاتمن(۱)

برگرفته از کتاب کلیدهای پرورش هوش عاطفی کودکان دکتر جان گاتمن(۱)

طی چند دهه اخیر طبیعت کودکان به شدت دگرگون شده است. و این دگرگونی بیش از پیش می طلبد که والدین با کسب آگاهی بیشتر بتوانند فرزندانی خوب و شایسته تربیت نمایند. در همین راستا کلیدهای تربیتی را که در کتاب کلیدهای پرورش هوش عاطفی کودکان نوشته یکی از برجسته ترین روانشاناسان دکتر جان گاتمن به اختصار بیان می کنیم.


برگرفته از کتاب کلیدهای پرورش هوش عاطفی کودکان دکتر جان گاتمن(۱)

پدر و مادر به دلیل تامین نیازهای اقتصادی نسبت به گذشتگان فرصت کمتری برای رسیدگی به فرزندانشان دارند و در بیشتر محله ها والدین کودکان خردسال میترسند به فرزندانشان اجازه دهند خارج از خانه بازی کنند چه رسد به اینکه به خانه همسایه بروند لذا کودکان ساعتهای بیشتری را به تماشای تلویزیون و بازیهای کامپیوتری میپردازند و کمتر در فضای آزاد باهمسالان خود ارتباط دارند.

**** کلید تربیت موفق در فرضیه های پیچیده ،قوانین مفصل خانواده یا فرمولهای بغرنج رفتاری نیست ،بلکه در عمیق ترین احساس عشق و محبت شما به فرزنداتان نهفته است و بسادگی از طریق درک و همدلی شما نشان داده میشود.

چند نکته از کتاب کلیدهای پرورش هوش عاطفی کودکان:

  • اصل پدر و مادری در اینه که وقتی فرزند ما درگیر طغیان احساسی و عاطفی مثل غم یا خشم یا ترس یا آشفتگی شد ما بتونیم راهنمایی و برخورد درست و مناسبی با او داشته باشیم.
  • پدر و مادری خوب فقط با عقل ممکن نیست بلکه پدری و مادری خوب با عاطفه سرو کار دارد.
  • هوشیاری عاطفی شامل کنترل کردن امیال ،به تاخیر انداختن کامجویی ،تشخیص حالات اشخاص دیگر و از عهده بالا و پایین های زندگی برآمدن است.
  • خوب یک چیز دیگه رو میدونیم من اگر فیزیک بلد باشم میتونم فیزیک یاد بدم ،حالا اگر قرار باشه من به فرزندانم کنترل و شناخت حالات و احساساتشونو یاد بدم، باید اول بتونم خودمو بشناسم و خودمو کنترل کنم.
  • پدر و مادر عصبی نمیتونن به فرزندشون آرامش یاد بدن ،پدر و مادر عصبانی نمیتونن مدیریت خشم رو به فرزندشون یاد بدن ،پدر و مادر مضطرب نمیتونن به فرزندانشون امنیت بدهند.
  • پدر و مادر باید دقیقا حالات و احساسات و ریشه های رفتار فرزندانشون رو بشناسند و بتونند اونها رو تسکین بدن یا راهنمایی درست بکنن.انها به احساسات منفی فرزندانشان مثل غم یا خشم یا ترس اعتراضی نمیکنند ؛ اما انها را نادیده نیز نمیگیرند و از لحظات احساسی به عنوان فرصتهایی برای آموزش درسهای مهم زندگی به فرزندان و ایجاد روابط صمیمانه تر با آنها استفاده میکنند.
پیشنهاد مطالعه:  قلدری در کودکان و راه‌های مقابله با آن

ادامه مطلب در کلیدهای پرورش هوش عاطفی کودکان از نظر جان گاتمن(۲)

کلمات کلیدی :

فنون افزایش هوش هیجانی کودکان – کتاب تقویت هوش هیجانی – دانلود رایگان هوش هیجانی گلمن – پی دی اف هوش هیجانی

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×