"> با کودک آب زیرکاه چکار کنیم؟ - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

با کودک آب زیرکاه چکار کنیم؟

با کودک آب زیرکاه چکار کنیم؟ دید بچه ای رو که در ظاهر با کسی مشکل ندارد اما در پشت سر دوست یا حتی خواهر و برادر خود با چنان مهارتی شرایط را فراهم می آورد که منجر به بدبینی یا تنبیه آنها شود.

اگر شما هم کودک آب زیرکاهی رو میشناسید پس مطلب زیر را بخوانید:

با کودک آب زیرکاه چکار کنیم؟

با کودک آب زیرکاه چکار کنیم؟

کودک آب زیرکاه

در کشور ما در حال حاضر هنوز والدین اطلاعات درست روانشناسانه درباره والدگری یا فرزندپروری ندارند حتی کسانی که تحصیلات دانشگاهی نیز دارند مانند سایرین از آموزش های علمی و عملی صحیحی برخوردار نیستند.

پس در بسیاری از مواقع پدر و مادر و یا کسانی که کودکان و نوجوانان سروکار دارند نمی توانند با ناهنجاری رفتاری کودکان اعم از: پرخاشگری، بی قراری، تنبلی، کمرویی، دزدی و… به نحو مطلوبی مقابله کنند.

تردیدی نیست( بر اساس مشاهدات تجربی در مراکز مشاوره و مدارس) که والدین نقش مهمی در ایجاد و حتی حفظ و تداوم مشکلات کودکشان دارند.

در واقع غالبا تعاملات عاطفی و نزدیک بین والدین و کودکان به عنوان مانع اصلی در شیوه های تغییر و اصلاح رفتار ظاهر می شود.

پیشنهاد مطالعه:محیط ، زمینه ساز بروز انحرافات جنسی در کودکان و نوجوانان

ضمن اینکه عمده والدینی که به لحاظ مشکلات خاص رفتاری فرزندشان به مراکزمشاوره و روان شناختی مراجعه می کنند به طور تلویحی دیدگاه فوق را پذیرفته و اقدام به کمک گرفتن از افراد متخصص در روان شناسی و مشاوره کودک می نماید.

نکته جالب و درخور توجه این است که درحال حاضر در جامعه ما نیز بحث روان شناسی کودک و شیوه های علمی تعلیم و تربیت و چگونگی بهره مندی از اصول و مبانی علوم رفتاری جزء دغدغه های اصلی خانواده ها محسوب شده و بسیار جدی تلقی می شود.

پیشنهاد مطالعه:  چرا بعضی از بچه ها پرحرف هستند ؟

با این وجود گسترش روز به روز آمار و ارقام بزهکاری ها، سرقت، پرخاشگری و سایر رفتارهای نامتعارف درکودکان ونوجوانان بیانگر روند روبه رشد این معضلات رفتاریست.

این امر باعث شده تا بسیاری از والدین با هیجانات و دلهره های خاص( اضطراب) با وسواس به کنترل تعاملات فرزندشان با محیط اجتماعی اقدام نموده که اساس تعالیم رفتاری که توام با استرس و فشارهای روانی باشد.

یکی از این عوامل مهم ایجاد تعارض و ناکامی در کودکان و تخریب روانی خانواده ها محسوب می شود و در واقع بنیان خانواده را سست و نابسامان می کند.

کودکان آب زیرکاه

خصوصیات با ویژگیهای شخصیتی کودکان آب زیرکاه:

1. بدگویی از دیگران ( حتی اعضای خانواده ااعم ازبرادر یا خواهر) این ویژگی بیشتر درباره دوستان او مصداق دارد تا بدین روش بتواند شرایط  و زمینه تنبیه را برای آنها ایجاد نموده و از این رفتارها لذت ببرد. این کودک از تمایلات دیگر آزاری ( یا سادیستیک ) بهره می برد.

2.در اکثر مواقع تظاهر به مظلومیت نموده و خود را بی گناه جلوه می دهد و به محض اینکه دیگر از او غافل شوند دردسر ایجاد می کند.

3. معمول ااز گوشه چشم رفتار معلم، مربی و گاه والدین را زیر نظر دارد.

4 . این کودک می تواند تعدادی دوست خصوصی و صمیمی داشته باشد و با آنها در تعامل باشد.

5 . درصورت لزوم در هرگونه آزمون یا تست میل به تقلب در او به وفور مشاهده می شود.

چگونه کودک آب زیرکاه می شود ؟

این کودک با ویژگی های یاد شده غالبا شکست های زیادی را در زندگی تجربه کرده و کمتر طعم موفقیت را چشیده است.

پیشنهاد مطالعه:  اصل پریماک Premack principle -بهترین و کارآمدترین روش تنبیه

بی توجهی ازجانب دوستان و نزدیکان و فقر عاطفی نیز از جمله عواملی هستند که در گرایش کودک به مرموز بودن سهم بسزایی دارند.

ضمن اینکه سخت گیری یا رفتارهای مستبدانه والدین درباره کودک و عملکردهای او در زمینه های مختلف نبایستی نادیده گرفته شود ، بلکه این گونه عملکردها کودکان را با مشکلات عاطفی – روانی عمیقی مواجه می سازند این رفتار نیز در گرایش کودک به آب زیرکاه بودن مزید برعلت است.

نحوه اصلاح و تغییر رفتار کودک آب زیرکاه

نخستین گام برای ترمیم و اصلاح رفتار این گونه کودکان تحسین و تشویق رفتارهای مناسب آنهاست،در مرحله بعد ارائه تکلیف به کودک متناسب با شرایط روانی و فیزیکی تا او را فردی مسوول و متعهد به بارآورد.

باید توجه داشت که اینگونه کودکان نیاز به جلب توجه دارند که یعنی باید باور کنند و احساس کنند که شما به عنوان والدین یا مربی یا معلم دیده می شوند و وجود دارند، نقش دارند و همچنین قابلیت مفید بودن در جمع و جامعه، با تاکید و یادآوری این نکته که قوانین سخت و تنبیهات شدید، کودک فوق را به سوی فعالیت های پنهانی سوق خواهد داد.

منبع: bartarinha.ir

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×