"> انحراف جنسی نامعین (nos) چیست ؟ - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

انحراف جنسی نامعین (nos) چیست ؟

انحراف جنسی نامعین (nos) چیست ؟ تشخیص افتراقی انحراف جنسی و راه های درمان انحراف جنسی نامعین : هرزه درایی تلفنی و کامپیوتری – مرده خواهی – عضو – حیوان خواهی – خودارضایی – هایپوکسی فیلیا – مدفوع خواهی – ادرار خواهی – تنقیه خواهی

انحراف جنسی نامعین (nos)

در مطلب شناخت اختلالات جنسی به طبقه های مختلفی از اختلالات جنسی اشاره کردیم و در این مطلب به بررسی بیشتر طبقه بندی انحراف جنسی نامعین (nos) می پردازیم.

انحراف جنسی نامعین (nos)  چیست ؟

وقتی که اختلال جنسی را نتوان با توجه به ملاک های تشخیصی منحصر به هر طبقه تشخیص بدهیم که در کدام یک از طبقات اختلالات جنسی قرار می گیرند ، آنگاه آن انحراف یا اختلال جنسی در طبقه انحراف جنسی نامعین(nos) قرار می گیرد. پس بدیهی است که هر انحرافی که نتوانیم آنرا در یک طبقه مشخص قرار دهیم در طبقه انحراف جنسی نامعین(nos) بررسی می گردد.

mehcom.com

هرزه درایی تلفنی و کامپیوتری (Telephonicophilia)

هرزه درآیی تلفنی عبارت است از ابراز کلمات وقیحانه پشت تلفن به فردی که ناخواسته شریک جنسی فرد تلفن کننده شده است. وقتی طرف مکالمه گوش می دهد، بیمار که معمولا یک مرد است اشتغال های ذهنی خود را بیان میکند و مخاطب را وا می دارد در مورد فعالیت جنسیش صحبت کند. مکالمه با خودارضائی همراه است که اغلب پس از قطع مکالمه کامل می شود.

برخی از افراد از شبکه های کامپیوتری و اینترنت نیز استفاده می کنند تا پیام های وقیح را با پست الکترونیک ارسال کنند. برخی نیز از اپلیکیشن های موبایل، نظیر واتس اپ و تلگرام، برای ارسال پیام های جنسی آشکار و تصاویر ویدیویی استفاده می کنند. این کارها گاهی به صورتی وسواس گونه انجام می شود. از انجا که استفاده کنندگان از این شبکه ها ناشناس می مانند و از اسامی مستعار استفاده می کنند، این خطوط جنسی کامپیوتری(cybersex) به برخی افراد امکان می دهد که نقش جنس مخالف را بازی کنند که نمایانگر روشی جایگزین برای ابراز تخیلات مبدل پوشی یا نارضایتی جنسیتی است.

/mehcom.com

خطر این روابط جنسی کامپیوتری آنلاین، این است که افراد بچه باز اغلب از این طریق کودکان و نوجوانان را به دام انداخته و ان ها را ملاقات نموده و مورد سو استفاده جنسی قرار می دهند. بسیاری از این تماس های آن لاین، بعدا به روابط جنسی آف لاین منجر می شود. با اینکه برخی افراد گزارش کرده اند که برخوردهای آف لاین، به روابط معناداری تبدیل شده اند ولی اکثرا این ملاقات ها مملو از یاس و سرخوردگی است، زیرا دو طرف در مورد یکدیگر خیالپردازی هایی دارند و وقتی با هم ملاقات می کنند قادر نیستند توقعات ناخوداگاه طرف مقابل را براورده سازند. در برخی موارد نیز که افراد بالغ با هم ملاقات می کنند، تجاوز یا قتل ممکن است روی دهد.

انحراف جنسی نامعین - مرده خواهی

انحراف جنسی نامعین – مرده خواهی

مرده خواهی  (necrophilia)

مرده خواهی نوعی وسواس فکری در مورد ارضا جنسی از جسد است. بیشتر افراد مبتلابه این اختلال اجساد را از قبرستان پیدا می کنند ولی برخی از انها سابقه دزدی جسد دارند و برخی نیز برای ارضا میل جنسی خود اقدام به قتل می کنند. در موارد معدودی که مورد مطالعه قرار گرفته اند، افراد مرده خواه معتقد بودند که بزرگترین تحقیر را بر قربانی بی جان روا داشته اند. ریچارد فون ابینگ معتقد است که در تمام موارد مرده خواهی تشخیص سایکوز قابل تایید است.

پیشنهاد مطالعه:  اختلالات خوردن - بی اشتهایی عصبی - پرخوری عصبی

به شما پیشنهاد می کنیم مطلب مقاله اختلال ارگاسم در مردان – مشکلات جنسی را نیز مطالعه نمایید.

عضو خواهی (Partialism)

 

در عضو خواهی بیمار فعالیت جنسیش را بر یک قسمت از بدن متمرکز می کند و همه قسمت های دیگر را نادیده می گیرد. تماس های دهانی – تناسلی نظیر فرج لیسی (تماس دهانی با الت تناسلی زن)، الت لیسی(تماس دهانی با الت مرد) و مقعد لیسی (تماس دهانی با مقعد) فعالیت هایی است که به طور طبیعی با پیش نوازی در ارتباطند. فروید متوجه شده بود که سطوح مخاطی بدن شهوت زا هستند و قادرند احساسات لذت بخش به وجود بیاورند. ولی وقتی شخص از این فعالیت ها به عنوان تنها منبع ارضا جنسی استفاده کند و قادر به نزدیکی نباشد یا از آن اجتناب کند، مبتلا به انحراف جنسی است. این اختلال دهان گرایی(oralism) نیز نامیده شده است.

mehcom.com

حیوان خواهی (zoophilia)

در حیوان خواهی، حیوانات در خیالات انگیزنده و فعالیت های جنسی از جمله آمیزش جنسی، خود ارضائی و تماس دهانی – تناسلی با رغبت مورد استفاده قرار می گیرند و ممکن است برای این منظور تربیت شده باشند. حیوان خواهی به عنوان یک انحراف نادر است. برای بسیاری از مردم حیوانات تنها منبع عمده برای برقراری ارتباط هستند، بنابراین جای تعجب نیست که اگر از انواع زیادی از حیوانات اهلی استفاده جنسی یا شهوانی به عمل آید. رابطه جنسی با حیوانات گاهی ممکن است مربوط به عدم دسترسی به رابطه جنسی طبیعی باشد و این امر به خصوص در مناطقی از جهان صادق است که اعتقادات خشکی در مورد ممنوعیت رابطه جنسی پیش از ازدواج وجود دارد، ولی از انجا که در چنین موقعیت هایی خود ارضائی امکان پذیر است، تمایل به رابطه جنسی با حیوانات نوعی حیوان خواهی فرصت طلبانه است.

مدفوع خواهی (Coprophilia) و تنقیه خواهی (Klismaphilia)

در مدفوع خواهی شخص از مدفوع کردن روی شریک جنسی یا بالعکس و یا خوردن مدفوع (مدفوع خواری) لذت جنسی می برد. یک نوع از این اختلال بد دهنی(coprolalia) نام دارد که در آن شخص به صورتی وسواسی کلمات وقیحانه ای بر زبان می آورد. این انحرافات جنسی مربوط به تثبیت در مرحله مقعدی رشد روانی – جنسی است. تنقیه خواهی کاربرد تنقیه به عنوان بخشی از تحریک جنسی است و این اختلال هم مربوط به تثبیت در مرحله مقعدی است.

پیشنهاد مطالعه:  رابطه جنسی پیش از ازدواج و خطرات جدی آن

ادرار خواهی (Urophilia)

ادرار خواهی نوعی شهوت گرایی پیشابراهی است که شخص از ادرار کردن روی شریک جنسی و یا بالعکس لذت جنسی می برد. هم در مردان و هم در زنان این اختلال ممکن است همراه با روش های خود ارضائی باشد که در ان ها برای تحریک جنسی اجسام خارجی وارد پیشابراه می گردد.

هایپوکسی فیلیا (Hypoxyphilia)

هایپوکسی فیلیا عبارت است از تمایل فرد برای رسیدن به یک حالت تغییر هوشیاری ناشی از هایپوکسی در حین ارگاسم. شخص ممکن است برای ایجاد هایپوکسی از داروهایی مثل نیتریت فرار یا اکسید ازت استفاده کند. خود انگیزی همراه با خفگی نیز با حالات هایپوکسیک ارتباط دارد ولی این حالات باید جزو آزار خواهی جنسی طبقه بندی شود.

در این اختلال یک فرد مبتلا به پارافیلیا با بازی کنترل تنفس وابسته به عشق شهوانی، به عبارت دیگر با محدودیت عمدی تنفس به مغز به برانگیختگی جنسی می رسد.

mehcom.com

خودارضایی (Masturbation)

خودارضایی فعالیتی طبیعی است که در تمام مراحل زندگی از شیرخوارگی تا سنین پیری شایع است ولی این دیدگاه همیشه مورد قبول نبوده است. فروید معتقد بود ضعف اعصاب(نورآستنی) بر اثر خودارضایی مفرط ایجاد می شود. خودارضایی نوعی کسب لذت جنسی به دست خود شخص است (خودانگیزی جنسی) که معمولا منجر به ارگاسم می شود. آلفرد کینزی خودارضایی را در مردها شایع تر از زنها یافت، ولی این تفاوت امروزه وجود ندارد. دفعات خودارضایی از ۴ بار در هفته در دوران نوجوانی تا یک یا ۲ بار در هفته در بزرگسالی متفاوت است. افراد متاهل به طور متوسط ماهی یک بار خودارضایی می کنند.

شایع ترین نوع خودارضایی تحریک مستقیم کلیتوریس یا آلت مردانه با دست یا انگشتان است. تحریک غیر مستقیم نظیر مالش به بالش یا فشار دادن ران ها مورد استفاده قرار می گیرد. کینزی به این نتیجه رسید که ۲ درصد زنان صرفا با خیال پردازی می توانند به ارگاسم برسند.

خودارضایی زمانی غیر طبیعی محسوب می شود که :

  1.     تنها شکل فعالیت جنسی باشد.
  2.     مستمرا به رابطه جنسی با فرد دیگری ترجیح داده شود.
  3.     چنان به افراط صورت بگیرد که حاکی از وجود یک وسواس عملی یا کژکاری جنسی باشد.

تشخیص افتراقی انحراف جنسی نامعین

درمانگر باید انحراف جنسی را از مواردی که به خاطر کسب تجربه و تازگی انجام می شود و حالت وسواسی ندارد افتراق دهد. فعالیت انحرافی بیشتر در دوره نوجوانی دیده می شود. برخی انحرافات جنسی (بخصوص انواع عجیب غریب آن) همراه با سایر اختلالات روانی نظیر اسکیزوفرنی هستند. بیماری های مغزی نیز ممکن است سبب آزادسازی انحرافی گردد.

پیشنهاد مطالعه:  اختلال کم فعالی میل جنسی (HSDD) در زنان

mehcom.com

سیر و پیش آگاهی انحراف جنسی نامعین

مواردی از انحرافات جنسی که همراه با پیش آگهی بد است عبارت است از : شروع زودرس، دفعات بالای اعمال انحرافی، نداشتن احساس گناه یا شرم در مورد اعمال مزبور و سو مصرف مواد. وقتی بیماران علاوه بر انحراف جنسی سابقه آمیزش جنسی نیز داشته باشند، انگیزه تغییر را دارند، و وقتی خودشان برای درمان مراجعه کنند (نه اینکه از سوی موسسات قانونی ارجاع شوند) سیر و پیش آگهی خوب است.

درمان انحراف جنسی نامعین

۵ نوع مداخله برای درمان افراد مبتلا به انحراف جنسی به کار می رود :

    ۱- روان درمانی پویشی

    ۲- درمان شناختی – رفتاری

    ۳- درمان دارویی اختلالات همزمان مثل افسردگی یا اضطراب

    ۴- درمان دارویی کاهش سائق جنسی

    ۵- کنترل خارجی (زندانی کردن فرد منحرف)

mehcom.com

شایع ترین رویکرد درمانی انحرافات جنسی روان درمانی بینش گرا است. در این نوع درمان بیماران فرصت می یابند پویایی های خود و حوادث پدید آورنده انحراف جنسی خود را درک کنند و به خصوص از حوادث روزمره ای آگاه شوند که سبب می شود آن ها روی تکانه های خود عمل نمایند (نظیر طرد شدن واقعی یا خیالی ). روان درمانی همچنین به بیمار امکان می دهد عزت نفس خود را بازیابد، مهارت های بین فردی اش را بهبود بخشد و روش های قابل قبولی برای ارضا جنسی پیدا کند. درمان جنسی، درمان جنبی مناسبی برای بیمارانی است که از اختلالات عملکرد جنسی اختصاصی رنج می برند و می کوشند با شریکان جنسی خود رابطه جنسی غیر انحرافی داشته باشند.

درمان شناختی رفتاری، برای قطع الگوهای انحرافی آموخته شده به کار می رود. وقتی تکانه ها با محرک های مضر نظیر شوک های الکتریکی و بوهای نامطبوع همراه شود تکانه ها تخفیف می یابد. بیماران می توانند این محرک های مضر را خود به کار گیرند و هر زمان که احساس می کنند روی تکانه خود عمل خواهند کرد از آن ها استفاده کنند.

اگر انحراف جنسی همراه با اسکیزوفرنی یا اختلالات افسردگی باشد درمان دارویی شامل داروهای ضد افسردگی و ضد جنون ضرورت پیدا می کند. داروهای آنتی آندروژن نظیر سیپروترون استات در اروپا و مدرکسی پروژسترون استات در امریکا به طور تجربی در انحرافات فزون خواهی جنسی مورد استفاده قرار گرفته است. برخی بیماران گزارش کرده اند که با مصرف این داروها رفتار فزون خواهی شان کاهش یافته است. عوامل سروتونرژیک نظیر فلوکستین (پروزاک) در برخی موارد انحراف جنسی به طور محدود موثر بوده است.

منبع : سادوک و کاپلان (۲۰۰۷). خلاصه روان‌پزشکی علوم رفتاری-روان‌پزشکی بالینی. ترجمه: رضاعی، فرزین. تهران: ارجمند.

بازنشر: پابلیک سایکولوجی

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×