"> ازدواج عاشقانه و بعد طلاق عاطفی چرا ؟ آسیب های خانواده - مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

ازدواج عاشقانه و بعد طلاق عاطفی چرا ؟ آسیب های خانواده

ازدواج عاشقانه و بعد طلاق عاطفی چرا ؟

همانطور که قبلا گفتیم یکی از آسیب های خانواده در ایران که منجر به گسترش آسیب های اجتماعی در جامعه و کشور عزیز ما ایران می شود طلاق عاطفی در میان خانواده ها می باشد.
ازدواج عاشقانه و بعد طلاق عاطفی چرا ؟ آسیب های خانواده -www.mehcom.com

ازدواج عاشقانه و بعد طلاق عاطفی چرا ؟ آسیب های خانواده -www.mehcom.com

درحالی که امروزه بیشتر ازدواج ها با عشق صورت می گیرد و هر دو طرف قصد دارند به یکدیگر و تعهداتشان در مقابل هم احترام بگذارند، اما در طول زمان مسائلی پیش می آید که می تواند به جدایی، یا یک زندگی مشترک بدون احساس علاقه و عشق یا همان طلاق عاطفی منجر شود.

علی رغم کوشش های همسران – بیشتر به خاطر وجود بچه ها- برای نرسیدن به مرحله جدایی، بسیاری از پیوندهای زناشویی عاشقانه به طلاق رسمی و درصد بالایی از مابقی نیز به طلاق عاطفی منتهی می شود.

بیشتر اوقات ویژگی های فردی باعث اختلاف می شوند و گاهی هیچ کدام از طرفین حاضر نیست که به خاطر حفظ بنیان خانواده خود را تغییر بدهد، پس داستان ادامه پیدا می کند و منجر به کشته شدن عشق شده و جدایی به دنبال دارد.

ویژگی های منفی همسران در زندگی زناشویی

ویژگی های فردی که در امر زناشویی نقش منفی دارند در مطلب زیرکه برگرفته از سایت تبیان می باشد، آمده است.

1 ) خساست:

یکی از مواردی که زندگی زناشویی را سخت و مشکل می سازد; خست است. در این مورد سه حالت اتفاق می افتد; نخست وضعیتی که زن و مرد هر دو خسیس هستند که در این حالت مشکل روانی ندارند; ولی زندگی مرفهی نخواهند داشت. دو حالت دیگر آن است که زن یا مرد خسیس باشند. در این دو حالت زندگی هم از نظر روانی و هم از نظر رفاهی برای دو طرف شرایط سختی خواهد داشت.

2 ) عصبانیت:

زن یا مرد عصبانی زندگی را بر دیگری دشوار می سازد. حساسیت های بی مورد و پرخاش و توهین و بی احترامی صفات مذمومی هستند که علاوه بر آنکه طرف مقابل را ناراحت می کنند، به خود شخص نیز زیان می رسانند. در چنین مواقعی باید آرامش خود را حفظ کرد، آنگاه خشم همسر را آرام و توجه او را به امور دیگری جلب نمود و برای پالایش روانی او گفتگویی دو نفره انجام داد تا وی با بیان ناراحتی ها آرام گیرد.

3 ) دورویی:

زن و مردی که با دو شخصیت با هم مواجه شوند و در ظاهر و باطن یک رنگ نباشند; زندگی مطلوبی نخواهند داشت. زندگی ای که در آن صداقت و صمیمیت نباشد; اعتماد و اطمینان از آن رخت بر خواهد بست و اضطراب و تزلزل روانی بر آن حاکم خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه:  10 راه ایجاد ارتباط خوب و سازنده با فرزندان

4 ) دروغ:

فرد دورو کسی است که تظاهر به نیکوکاری و پاکدامنی می کند ولی در باطن طور دیگری می باشد; اما دروغگو کسی است که هر جا مصلحت و نفع خود را بسنجد واقعیت را تحریف می کند و بنا به میل خود کردار و رفتارش را تنظیم می نماید. دروغ نیز مانند دورویی بنیان خانواده را متزلزل می کند و اعتماد را از بین می برد.

5 ) پنهان کاری:

پنهان کاری عبارت از آن است که یکی از زوجین بدون نظر و اطلاع همسر خود و در غیاب او مبادرت به انجام اعمالی بنماید و این اعمال را چه خوب و چه بد از همسر خود پنهان دارد. چنین رفتاری ولو به نفع خانواده باشد، اعتماد را از بین می برد. گاه این گونه رفتارها در جهتی است که فرد به نفع خود و یا خویشاوندان نسبی و به ضرر همسر و زندگی مشترک انجام می دهد. این گونه اعمال بتدریج بنیان خانواده را به هم می ریزد، هر یک از زوجین را نسبت به رفتار دیگری بدبین و ناراحت می نماید و به عکس العمل وا می دارد.

6 ) پرخاشگری و خشونت:

پرخاشگری به رفتاری اطلاق می شود که «هدفش اعمال صدمه و رنج» باشد. مثلا زنی که غذای مورد علاقه شوهرش را نمی پزد و یا آن را می سوزاند، یا شوهری که از زنش مرتبا انتقاد می کند و به او غر می زند. هر یک از این رفتارها بخشی از عناصر یک رفتار پرخاشگرانه بوده و موجب از هم پاشیدگی بنیاد زندگی زناشویی می گردد.

خشونت و عکس العمل های زننده و شدید چه از طرف زن و چه از طرف شوهر قدرت تحمل طرف مقابل را تضعیف می نماید و زندگی را برای هر دو مشکل می سازد. در خانواده ای که خشونت حاکم است، عاطفه و رفتار انسانی رخت برمی بندد و محیط تربیتی نامناسبی از نظر  تربیت فرزندان ایجاد می شود.

7 ) لجاجت:

از دیگر عوامل بنیان کن در خانواده لجاجت است. این حالت بین زن و مرد زیاد دیده می شود و گاه به جایی می رسد; که حرکات لجوجانه به شکستن وسایل خانه منتهی می گردد. چنانچه این حالت، وضعیت افراطی به خود بگیرد، چه بسا به طلاق و از هم پاشیدگی خانواده منتهی گردد.

8 ) خودبینی و تحقیر دیگری:

پیشنهاد مطالعه:  خودزنی و خودآزاری نوجوانان

خودبینی یا تصویر ذهنی هر کس از شخصیت خویش، از مجموع تصورهای او درباره توانایی ها، احساس ها، اندیشه ها، آرزوها، داوری ها و کوشش های وی تشکیل می شود.

معمولا کسانی که خود کم بین هستند، گرفتار عقده حقارت هستند و خود را کمتر، بی مقدارتر و زبون تر از دیگران احساس می کنند; افرادی که دچار خود بزرگ بینی هستند; مبتلا به تکبر، نخوت، خودستایی و جاه طلبی اند; چنین افرادی سعی می کنند با تحقیر دیگران، بزرگ نمایی کنند.

زن یا شوهری که بخواهد همسر خود را تحقیر کند و خود را بالاتر احساس کند و خوبی های خود را به رخ دیگری بکشد، با دست خود تیشه به ریشه زندگی زناشویی خویش می زند.

9 ) بی انضباطی:

مرد یا زنی که اساس رفتار خود را بر بی انضباطی قرار دهد، مورد اعتراض همسر خود قرار می گیرد. گاه بی انضباطی منجر به بی اعتمادی می شود و گرمی و شادمانی را از خانواده می گیرد. مردی که شب دیر به خانه می آید و زمانی را برای تفریح، مسافرت و معاشرت با زن و فرزندان خود در نظر نمی گیرد، موجبات نارضایتی خانواده خود را فراهم می آورد.

وجوهی از اختلافات زناشویی

تفاوت های فردی یک اصل مسلم غیر قابل انکار است که برای نظام اجتماع و طبیعت ضروری است. به پیروی از این اصل طبیعی، بین زن و شوهر اختلاف وجود دارد و تا زمانی که این اختلاف ها فاصله زیادی نداشته باشد و با گذشت و چشم پوشی هماهنگ شود، مشکلی ایجاد نمی کند. مواردی از اختلاف هایی که ممکن است، منجر به ناهمنوایی و ناسازگاری شود، عبارت است از:

1 ) اختلاف در خواسته ها:

یکی از عواملی که در انتخاب همسر و زندگی زناشویی باید مورد توجه قرار گیرد، خواسته های زن و شوهر است. زن یا شوهری که دارای خواسته های ایده آل و متفاوت از دیگری باشد و در تعدیل آن اقدام نکند; احتمال ناسازگاری در زندگی زناشویی از این جهت وجود خواهد داشت.

2 ) اختلاف در سلیقه ها و علاقه ها:

وجوداختلاف سلیقه و علاقه در افراد طبیعی است; ولی چنانچه در برنامه های زندگی خانوادگی، این اختلاف درجهت هماهنگی بین زن و شوهر تعدیل نشود; احتمال آن دارد که به ناسازگاری منتهی گردد.

3 ) اختلاف در دیدگاه ها:

انسان موجودی است با آرزوهای نامحدود، او هر چه بیشتر داشته باشد; بیشتر هم می خواهد و برآورده شدن هر نیازی به جای کاستن از آرزوهای انسان، نیازهای تازه ای را هم برمی انگیزاند. چنانچه زن و شوهری با دیدگاه ها و آرزوهای متفاوت که احتمال حصول به آن کم باشد; نتوانند درزندگی زناشویی خود هماهنگی ایجاد کنند، زندگی شاد و موفقی را نخواهند داشت.

پیشنهاد مطالعه:  خودزنی و خودکشی نوجوانان چه تفاوتی با هم دارند ؟

4 ) اختلاف در خلق و خوی:

بعضی افراد عصبانی، خشن، متکبر، خودخواه، از خود راضی و بعضی دارای روحیه ای گرم، خوش برخورد، متواضع و مردم دوست می باشند; بنابراین توافق اخلاقی در صدر عوامل انتخاب همسر قرار دارد.

5 ) اختلاف در میزان هوش:

اختلاف سطح هوشی همسران نسبت به یکدیگر، ممکن است در زندگی زناشویی آنان مشکلاتی ایجاد نماید. بنابراین در نظر گرفتن بهره هوشی و اختلاف سطح معقول در این زمینه خالی از اهمیت نیست.

6 ) اختلاف در ابعاد معنوی:

مرد و زنی که از نظر رعایت و پایبندی به امور معنوی اختلاف سطح دارند، زندگی بی دغدغه ای نخواهند داشت. بنابراین در امر ازدواج بعد اعتقادی به ویژه جنبه های معنوی آن باید مورد توجه خاص قرارگیرد.

چند نکته طلایی در به دست آوردن گفتگوی سالم در اختلافات خانوادگی

  1 ) پیش از بیان دلخوری به همسر، ابتدا کل ماجرا را روی کاغذ بنویسید. زیرا نوشتن، هم باعث آرامش نسبی شما می شود، هم سهم خودتان از دلخوری مشخص می گردد و درعین حال با یادآوری ماجرا، به علت های آن بهتر واقف می شوید.

2 ) پیش از صحبت و گفتگو سعی کنید خود را به جای همسرتان بگذارید.

3 ) پیش از صحبت با همسرتان هرگز موضوع را با دیگران مطرح نکنید، زیرا دیگران ممکن است بدون توجه به علت موضوع پیش داوری و قضاوت کنند.

4 ) در ابتدای صحبت تاکید کنید قصد شما از مطرح کردن رنجش، رسیدن به حسن تفاهم است.

5 ) سعی کنید هنگام صحبت به نکات مثبت کارهای اخیر همسرتان اشاره کنید.

6 ) سعی کنید در هنگام گفتگو هرگز خشمگین نشوید.

7 ) تاکید کنید ممکن است مقصر این ماجرا خودتان باشید.

8 ) به اشتباهات خودتان هم اشاره کنید و از همسرتان عذرخواهی کنید.

9 ) ضمن حل مساله حرف هایتان را با زخم زبان،  کنایه و تحقیر بیان نکنید.

10 ) مانع حرف زدن همسرتان نشوید و فرصت دهید تا او هم اظهار نظر کند.

مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده ایرانی- آسیب های خانواده

منبع: سایت خبری تحلیلی عصر ایران

کلمات کلیدی: آسیب های خانواده ,  آسیب های اجتماعی ,  طلاق عاطفی ,  طلاق عاطفی چرا ,  ازدواج عاشقانه ,  ازدواج ,  عاشقانه ,  آسیب های خانواده در ایران ,  آسیب های اجتماعی در جامعه ,  طلاق رسمی ,  طلاق ,  زندگی زناشویی ,  خانواده ,  علت طلاق عاطفی ,  سردی ,  زن و شوهر ,  اختلافات زناشویی ,  گفتگوی سالم ,  اختلافات خانوادگی ,  اختلاف

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×