"> آیا انگیزه دوستی های اینترنتی ازدواج است - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

آیا انگیزه دوستی های اینترنتی ازدواج است

آیا انگیزه دوستی های اینترنتی ازدواج است

آیا انگیزه دوستی های اینترنتی ازدواج است

انگیزه دوستی های اینترنتی

انگیزه دوستی های اینترنتی دختران و پسران واقعا ازدواج هست ؟ چرا برخی از دخترها و پسرها به شبکه های مجازی و اینترنتی در پیدا کردن و انتخاب همسر آینده خود دلخوش هستند ؟ سرانجام دوستی ها و رابطه های مجازی چیست ؟

واقعیت این است که بسیاری از جوانان ما خواسته یا ناخواسته ، درگیر علاقه مندی به جنس مخالف در فضای مجازی ( شبکه های اجتماعی و اینترنت ) می شوند.

می خواهیم درباره انگیزه ها و نتایج این دوستی ها ، نکاتی را بیان کنیم. آیا چنین دوستی هایی می تواند منجر به ازدواجی موفق شود ؟

ما بر اساس تجربیات عملی ، به برخی از خطرات این نوع دوستی ها اشاره می کنیم. به طور کلی ، از نظر فرهنگی دینی ما ، دوستی با نامحرم، خارج از ازدواج ، مجاز نیست . در این نوشتار ، همچنین درباره مشکلات اجتماعی و عاطفی این موضوع سخن می گوییم. MEHCOM.COM

انگیزه های آغاز رابطه مجازی

این آشنایی ها و دوستی ها در بسیاری موارد ، بودن برنامه ریزی قبلی اتفاق می افتد . گاهی آشنایی مختصری بیرون از فضای مجازی ، ایجاد می شود و برقراری روابط صمیمانه در فضای مجازی ، اتفاق می افتد. برخی انگیزه های شروع چنین رابطه های مجازی : کنجکاوی ، همفکر بودن ، لذت بردن از گفت و گو ، دوستی اجتماعی و … می باشند .که به عمیق شدن علاقه ، به تدریج و گاهی ناخواسته ، روی می دهد.

انگیزه های ادامه دادن رابطه مجازی

به نظر ما خداوند ، چنان زن و مرد را آفریده است که هر نوع ارتباطی حتی مشاهده پیام های وی می تواند برای طرف مقابل ، لذت بخش باشد. بنابراین ، جذابیت طبیعی برای یکدیگر ، انگیزه ای پنهان برای ادامه این رابطه است .

پیشنهاد مطالعه:  قوانین رابطه دختر و پسر ها باهم

گاهی اوقات جوان برای آسنایی بیشتر با فضای جنس مخالف ، رابطه را آغاز می کند و دو طرف علاقه مند هستند تجربیات جدیدی در این شناخت به دست آورند. اما یکی از انگیزه های شایع که ذهن و دل جوان را به خود مشغول می کند، این است که شاید در میان این دوستی ها بتواند همسر شایسته ای را برای زندگی آینده ، پیدا کند. بنابراین ، گاهی قصد تشکیل یک زندگی سالم و لذت بخش ، منجر به ادامه روابط مجازی خواهد شد.

فقط دوستی و نه برای ازدواج

گاهی ارتباط در فضای مجازی ، تنها برای دوست بودن است . بسیاری اوقات جوان، شرایط اجتماعی و خانوادگی ازدواج را ندارد و نمی تواند به آن بیندیشد و در نتیجه ، چنین دوستی هایی آسیب های بسیاری به او وارد می سازد.

آسیب های روابط و دوستی های مجازی  :

1- در این ارتباط مجازی ، دل مشغولی هایی ایجاد می شود که تمام ذهن و دل را درگیر کرده ، و دختر و پسر را از رسیدن به هدف های مهم ، باز می دارد.

2- شخص در معرض وابستگی های شدید و آسیب زننده قرار می گیرد. این وابستگی ها بسیار خزنده آغاز می شوند و شکنندگی آنها به طور ناگهانی پدیدار می شود.

3- در این صورت احتمال مقایسه شخص با همسر آینده و سردی روابط در دوران تاهل ، بالا می رود.

4- احتمال ایجاد توقع حمایت عاطفی و اجتماعی در خویش یا در طرف مقابل به وجود می آید و در این موارد ، معمولا یکی از دو طرف نخواهد توانست برخی توقعات را برآورده کند و منجر به آسیب عاطفی طرف دیگر می شود.

پیشنهاد مطالعه:  دلایل عاشـق شدن از نظر علم-روابط دختر و پسر

5- اشتیاق جوان درگیر با روابط خارج ازدواج ، نسبت به تشکیل زندگی و تعهد ازدواج کاهش یافته ، سن ازدواج در آنان بالا می رود و زمانی به سراغ تشکیل خانوده می روند که انرژی ها و تمایلات جوانی کاهش یافته است و بدین ترتیب ، خانواده های آینده ، آسیب می بینند.

6- مهار نکردن احساسات در مواجهه با جنس مخالف ، کاهش قدرت اراده نسبت به احساس را به دنبال دارد.

7- با توجه به این که چنین روابطی با پنهان کاری همراه است ، گاهی انزوای جوان از برخی اطرافیان ، مانند پدر و مادر را به همراه دارد.

8- احتمال درگیر شدن جوانان ، به ویژه دختران با فریب طرف مقابل و دچار سوء استفاده جنسی شدن نیز ، بسیار مهم و قابل توجه است. به ویژه این که امکان سنجش صداقت در روابطی که بر پایه دوستی در فضای مجازی است ، بسیار اندک و امکان ثبت شدن گفت و گوها و عکس ها برای سوء استفاده های بعدی ، فراهم است.

باج خواهی ها و فسادهای بسیاری از این رهگذر انجام می شود و حداقل آسیب آن، سرنوشت دخترانی است که به خاطر درگیری با دوست اینترنتی ، خواستگارهای خود را خوب بررسی نکردند و به همین علت ، سال های طلایی ازدواج آنان گذشت و آن دوست اینترنتی نیز برای ازدواج ، قدمی پیش نگذاشت . چه آسیبی از این بالاتر که از یک دختر ، امکان همسر شدن ، مادر شدن و تکیه گاه داشتن در زندگی را بگیریم.

9- احتمال مقایسه دوست اینترنتی با همسر ، بعد از ازدواج نیز بسیار جدی است. در جریان زندگی دشواری هایی اتفاق می افتد و گاهی قهرها و آشتی هایی با زندگی همراه خواهد شد که این شرایط می تواند منجر به یادآوری دوست گذشته شده ، تصوراتی در ذهن شکل دهد و زندگی با همسر فعلی را تلخ نماید و این موضوع همیشه خودآگاه نیست ، تا به طور کامل بررسی و مهار شود.

پیشنهاد مطالعه:  تشابه علاقه مندی به زندگی در دختر و پسر قبل ازدواج

10- طولانی شدن روابط غیر رسمی به نوبه خود ، عمر انسان ها را تلف کرده ، امکان ازدواج با گزینه های متناسب تر و بهتر را از بین می برد. نیروهای جوانی را کاهش می دهد و امکان گفت وگو با فرزندان را در زندگی آینده ، کمی می کند.

گاهی اوقات انگیزه دوستی های اینترنتی و مجازی، یافتن همسری همراه برای زندگی آینده است . اما انتخاب همسری که مدت ها در شبکه های اجتماعی به عنوان دوست مطرح بوده ، آسیب های بسیاری به همراه دارد که در مطلبی تحت عنوان ، آسیبهای انتخاب همسر اینترنتی چیست ؟ به اشاره شده است.

نویسنده : حجت الله حاجی کاظم

منبع : مجله پرسمان

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×