"> آموزش تنها خوابیدن به فرزندان در یک هفته - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

آموزش تنها خوابیدن به فرزندان در یک هفته

آموزش تنها خوابیدن به فرزندان در یک هفته

آموزش تنها خوابیدن به فرزندان در یک هفته

آموزش تنها خوابیدن به فرزندان

آموزش تنها خوابیدن به فرزندان در یک هفته را می توانید از سن سه تا چهار ماهگی به بعد شروع کرد . چرا که ثابت شده از این سن می توان با کمی کمک به کودکمان ، یاد بگیرد که به طور کامل شب را بخوابند.

کودکتان می تواند با آموزش از ساعت زیستی و بیولوژیکی مغزش پیروی کند. یعنی می توان برای او یک الگوی خواب مشخص تعریف کرد تا طبق آن سر ساعت خاصی بخوابد و سر ساعت معینی از خواب بیدار شود.

اگر موفق شوید او را از همین ابتدا آموزش دهید در واقع از الگوی بد خواب برای سال ها پیشگیری کرده اید. اگر فرزندتان تا شش ماهگی هنوز شب ها تا دیر وقت نمی خوابد باید شروع به برنامه ریزی برای او بکنید. در ادامه توصیه هایی را ارائه خواهیم کرد که می توانید از آنها کمک بگیرید.

توصیه هایی آموزش تنها خوابیدن به فرزندان

1- به کودکتان آموزش دهید که تشخیص دهد در چه زمانی از روز قرار دارید

ممکن است کودکتان در طول روز بخوابد و زمانی که وقت خواب شماست بیدار باشد. در درجه اول، کودکتان توان تشخیص بین شب و روز را ندارد و پیرو آن ریتم شبانه روزی خود را نیز نمی تواند تنظیم کند.

با قرار دادنش در معرض نور خورشید هنگام روز و کاهش نور خانه هنگام شب می توانید کمکش کنید که تفاوت بین این دو زمان در روز را درک کند. همچنین بهتر است گهواره کودک در کنار پنجره باشد و پرده نیز کشیده نشود تا نور خورشید هنگام صبح به او بتابد.

پیشنهاد مطالعه:  سن جدا کردن محل خواب کودک - دکتر هلاکویی

در طول یک هفته او را در زمانی مشخص از خواب بیدار کنید. بعد از مدتی می بینید خودش هر روز در همان ساعت از خواب بیدار می شود. شب ها وقتی می خواهید بخوابانیدش مطمئن شوید که این کار را با چراغ کم نور انجام می دهید. همچنین سعی کنید فضا آرام باشد تا کودک برای خواب آرامش داشته باشد.

2- به فرزند خود کمکهای حمایتی کنید

قبل از خواب او را به حمامی گرم ببرید. لباسش را عوض کنید، خوب گرمش کنید و قبل از اینکه بخوابانیدش خوب تغذیه اش کنید. برای فرزندتان در هر سنی که باشد لالایی بخوانید و یا داستانی را آرام و با لحنی ریتمیک برایش تعریف کنید تا به خواب برود.

فقط مطمئن شوید که او در راحت ترین فرم خود قرار دارد. کاری نکنید که کودک از نظر ذهنی تحریک شود چون با این کار به بیدار ماندن ادامه می دهد و به جای اینکه شما او را بخوابانید او این کار را با شما می کند!

3- کودکی که خوب تغذیه شده باشد خوب هم می خوابد

شاید بگویید کودکی که خوب غذا خورده باشد برای تعویض پوشک بیدار می شود. اما اینکه بعد از یک مدت طولانی برای پوشک بیدار شود خیلی بهتر از این است که هر نیم ساعت برای کمی شیر خوردن بیدار شود.

کودکان وقتی در حال رشد هستند بیشتر گرسنه می شوند پس اگر خوب تغذیه شوند هم به رشدشان کمک کرده ایم هم اینکه باعث می شویم بیشتر در رخت خواب بمانند.

این کار مخصوصا در کودکانی که دیگر می توانند غذاهای جامد بخورند خوب جواب می دهد، چون شیر مادر خیلی سریع هضم می شود اما غذای جامد اینچنین نیست و کودک برای مدت طولانی تری سیر می ماند.

پیشنهاد مطالعه:  6 راهکار برای آموزش نظم و انضباط به فرزندان - خانواده موفق

4- گریه ها را نادیده بگیرید

اگر کودکتان در دستانتان به خواب رفت، بیدارش کنید تا متوجه شود که او را در گهواره اش می گذارید. قصدتان از این کار این است که متوجه شود محل خواب گهواره اش است.

شاید با این کار کودک برای اعتراض شروع به گریه کند، و صدای گریه اش گوشتان را آزار دهد، اما تحمل کنید. اگر نتوانید معنای گریه های دیگرش را درک کنید جای نگرانی دارد و تا زمانی که پاسخ نیازهایش را می دهید گریه های اعتراضی نباید دلواپستان کند .

کودک هرچه کم سن تر باشد تمرین دادنش نیز ساده تر است. اگر کودکتان پنج ماه یا بیشتر دارد، بیشتر به تغییراتی که انجام می دهید اعتراض می کند.

5- لباس مناسب فصل

لباس سبک با هوا دهی مناسب برای تابستان و لباس گرم و پتوی نرم و راحت برای زمستان بسیار مهم هستند. فرزندتان باید در همه فصول احساس راحتی کند. اطراف کودکتان در گهواره کوسن های نرم و کوچک قرار دهید تا با هر چرخشی که می کند باز هم در جایی راحت فرود بیاید.

این دستورات را انجام دهید و خود خواهید دید که چگونه فرزندتان زمان خوابش تنظیم می شود. این تغییرات را می توانید در عرض یک هفته به ثبات برسانید.

آموزش تنها خوابیدن به فرزندان : دکتر کرمانی

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×