"> آموزش استقلال فردی به کودک - بپرس، بگو، انجام بده - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

آموزش استقلال فردی به کودک – بپرس، بگو، انجام بده

آموزش استقلال فردی به کودک - بپرس، بگو، انجام بده

آموزش استقلال فردی به کودک – بپرس، بگو، انجام بده

آموزش استقلال فردی به کودک

با تکنیک بپرس، بگو، انجام بده

یکی از چیزهایی که هر پدر و مادری وظیفه دارد به کودکان خود یاد بدهد . موضوع استقلال فردی می باشد.

فرزندپروری موفق یعنی چیزهایی به بچه یاد بدهیم که بچه ها بتوانند روی پای خودشان بایستند و بتوانند از عهده تکالیف محوله در زندگی به خوبی سربلند بیرون بیایند.

بسیاری از والدین سعی می کنند کودکان خود را تشویق کنند تا هر چه زودتر پاره ای از کارها را خود به تنهایی انجام دهند.

برای مثال لازم است آنان نحوه لباس پوشیدن و درآوردن، برای مدت کوتاهی تنهایی بازی کردن، مسواک زدن و…. را یاد بگیرند.

به محض آماده بودن کودکان باید آنان را در فراگیری این مهارت ها تشویق کرد. متاسفانه به نظر نی رسد که همه کودکان برلی یادگیری این مهارت ها انگیزه ندارندکو مشتاق و خواهان فراگیری نیستند.

بنابرابن تلاش ما برای کمک به آن ها بی نتیجه و کاملا مایوس کننده است. تکنیک فرزندپروی و روش ” بپرس، بگو، انجام بده”

به بچه ها کمک می کند تا در انجام دادن مهارت های مراقبت از خود (مهارت خودمراقبتی) و بهداشت فردی به استقلال برسد.

می توانید از این شیوه در ارتباط های روزمره خود با کودک استفاده کنید و درست از زمانی که کودک قادر به درک حرف ها و صحبت های ابتدایی می شود (از ۱۲ ماهگی) آن را به کار گیرید.

همه چیز را آماده کنید

از قبل هر چیزی را که لازم دارید آماده کنید، از قبیل لباس ها، مسواک و خمیر دندان. به این ترتیب دیگر لازم نیست کودک مدتی را صبر کند تا شما به دنبال اشیای گم شده بگردید.

پیشنهاد مطالعه:  آموزش خود مراقبتی به کودکان - فرزندپروری موفق

توجه کودک را جلب کنید

به چشمان کودک نگاه کنید، لبخند بزنید و سعی کنید شاد و آرام باشید. اگر دستپاچه شوید و سراسیمه به طرف کودک بروید، یا برعکس تعلل کنید، کودک این فشار را احساس می کند.

هدف کلی این است که یادگیری را برای کودک مبدل به سرگرمی و تفریح کنیم.

بپرس

از کودک سوال کنید که ابتدا باید چه کار کرد. به عنون مثال:

“وقتی می خواهیم مسواک بزنیم چه کاری را باید اول از همه انجام بدهیم؟ ،”وقتی می خواهیم لباس هایمان را دربیاوریم، از کجا شروع کنیم؟”و ….

کودک باید درباره تربیت درست و سلسله مراتب انجام دادن کار فکر کند و بنابراین احساس کند که از عهده آن کار برمی آید و آن را در اختیار خود دارد.

اگر کودک پاسخ صحیح داد، آن را تکرار کنید

یک راه نشان دادن بازخورد مثبت نسبت به کودک و تشویق پیشرفت تکلم کردن در او، تکرار حرف های اوست. “بله درست است. اول باید کفش هایت را دربیاوری. آفرین پسر خوب،”

بگو

اگر کودک پاسخ درستی نداد با روی خوش به او بگویید چه کار کند. “اول کفش هایت را دربیاور. به من نشان بده چطور کفش هایت را در می آوری.”

اگر کودک اطاعت کرد، او را به خاطر موفقیت در انجام دادن کار تحسین کنید.

به یاد داشته باشید که بازخورد یا کنش متقابل شما در قبال انجام دادن کار بسیار مهم است. ” آفرین دختر خوب. همه را خودت به تنهایی انجام دادی.”

انجام بده

اگر کودک همچنان نتوانست آن کار را انجام دهد، سعی کنید خودتان حرکاتی را که کودک باید انجام دهد به او نشان دهید و همه موارد مورد نیاز را برای او شرح دهید.

پیشنهاد مطالعه:  قانونمندی کودکان ضامن داشتن خانواده موفق

بازخورد مثبت نشان دهید

هنگامی که کار به پایان رسید، با توصیف کاری که کودک با موفقیت انجام داده از او تعریف و تمجید کنید. ” آفرین، عالی است. خودت به تنهایی توانستی کفش هایت را دربیاوری.”

برای انجام دادن هر قسمت از کار تا پایان آن، شش مرحله فوق را تکرار کنید.
برای مثال هنگامی که می خواهید به کودک نحوه لباس درآوردن را یاد بدهید، باید این شش مرحله را برای درآوردن کفش ها، سپس بلوز و شلوار و آلی آخر انجام دهید.

به تدریج از کمک های خود کم کنید

هنگامی که کودک بر همه مراحل لازم تسلط و مهارت کافی پیدا کرد، می توانید از مقدار کمک خود به او کمک کنید. با استفاده از این روش مهم ولی ساده، می توان انواع و اقسام مهارت های گوناگون از قبیل مرتب کردن اتاق خواب، دوچرخه سواری، نگهداری از حیوانات، خیاطی و آشپزی را به کودکان آموزش داد.
کتاب برای همه پدرها و مادرها
متیو ساندرز ترجمه نوشین شمس
دامهایی که والدین در آنها گرفتار میشوند

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×