"> گریه کردن ، نق زدن و کج خلقی کودکان - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

گریه کردن ، نق زدن و کج خلقی کودکان

گریه کردن ، نق زدن و کج خلقی کودکان و راه کارهای برخورد و مقابله با آن

گریه کردن ، نق زدن و کج خلقی

هر پدر و مادری بیشک گریه کردن ، نق زدن و کج خلقی بچه اش را تجربه کرده است و گاهی از اینکه چرا بدون هیچ دلیلی کودک شروع به گریه کردن ، نق زدن و کج خلقی می کند تعجب می کند.

گریه کردن ، نق زدن و کج خلقی کودکان

گریه کردن ، نق زدن و کج خلقی کودکان

یکی از شایعترین شیوه ها برای رسیدن به خواسته ها در کودکان گریه کردن، جیغ زدن و نق زدن است و از آنجائیکه کودکان غالبا خیلی راحت میتوانند نقاط ضعف ما را بیابند .mehcom.com

بنابراین خیلی زود درک می کنند که با این شیوه میتوانند به خواسته خود برسند. گاهی اوقات گریه های کودکان دلایلی دارند مثلا:

بیماری، خستگی، گرسنگی ،و یا برای جلب توجه والدینی که به اندازه کافی محبت و توجه نسبت به کودک نشان نمی دهند.

مخصوصاً در نوزادان و کودکان زیر 4 ماه این حالات نمی تواند بدلیل لوس بودن و جلب توجه کردن باشد و غالبا برای نیازهایی مثل خواب، گرسنگی، تشنگی و دل درد است اما اگر مطمئن هستید فرزندتان  بیجهت نق می زند باید جلوی این رفتار او را گرفت .

1- هیچگاه درمقابل نق زدنهای او تسلیم نشوید، دلسوزی نکنید و در مقابل خواسته های غیرمنطقی او مقاومت کنید. بهتر است در ابتدا مدت گریه کردن و کج  خلقیهای او را یاداشت کنید تا به مرور زمان برایتان مشخص گردد که این زمان با مقاومت ونه گفتن شما کم شده است یا خیر.

پیشنهاد مطالعه:  در صورت وقوع آزار جنسی چه باید كرد ؟

گاهی ممکن است مدت گریه کردن طولانی شود چون کودک فکر  میکند  میتواند شمارا تسلیم خود نماید ولی بعد که نتیجه ای نگرفت ساکت  میشود پس اگر بعداز انجام این روش متوجه شدید لجبازی و  گریهاش  طولانیتر شده ناامید نشوید .

2-هنگامیکه کودک آرام است به او توجه کنید و او را در آغوش بگیرید. فراموش نکنید کودکان نیازمند محبت هستند و همیشه باید آنها را مورد توجه و محبت قرار دهید به خصوص زمانیکه آرام هستند .

اما هنگامیکه رفتارهای ناپسند، مثل کج خلقی و گریه دارند، اگر مطمئن هستید که مشکلی وجود ندارد بی توجهی کنید و برای اینکه تسلیم نشوید اتاق را ترک نمایید و یا خود را مشغول انجام کاری نشان دهید و اگر ساکت شد و به طرف شما آمد به او توجه نشان دهید و دیگراشاره ای به موضوع نکنید و خیلی عادی رفتار نمایید .

mehcom.com

3- اگر  میدانید کودک خسته است مانع ادامه کاری شوید که در حال انجام آن است و او را وادار به استراحت نمایید .

4- کودک را تحریک نکنید. اگر می دانید حرکت و رفتاری یا موقعیتی موجب ایجاد کج خلقی و نق زدن کودک می شود جلوی آن را بگیرید .

5- اگر در جمع و یا مکان نامناسبی هستید و کودک شروع به جیغ زدن و کج خلقی نموده او را به مکان دیگری ببرید و خودتان از او دور شوید اما او را زیر نظر داشته باشید و  میتوانید مطابق سن او به این تنبیه ادامه دهید. مثلا به یک کودک 3ساله بگویید 3 دقیقه باید در این مکان بماند و یا تا وقتی ساکت نشده  نمیتواند آنجاراترک کند .

پیشنهاد مطالعه:  راههای ایجاد علاقه به مطالعه در کودکان -دکتر فرهنگ هلاکویی

6- به کودک روشهای درست و منطقی و مناسب انجام خواسته ها را نشان دهید و هرگونه پیشرفت و ممانعت در نق زدن و کج خلقی را تشویق نمایید و به او بگویید با انجام چه کارهایی  میتواند توجه شمارا جلب کند.

7- بپذیرید که کودک شما ناراحت است ولی بعد از این که او آرام شد مثلا به او بگوئید متاسفم که تو اینقدر عصبانی بودی ولی کج خلقی کردن کار اشتباهی است .

اگر سن کودک شما بالای 4 سال است می توانید از او بپرسید بهتر بود چه راهی را برای کنترل این موقعیت انتخاب می کردی ؟

منبع : کتاب مهارتهای فرزندپروری نوشته فاطمه زارع ، طاهره صادقیه ، اعظم عربی

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×