"> چگونه یاد بگیریم ؟ روشهای مطالعه - مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

چگونه یاد بگیریم ؟ روشهای مطالعه

چگونه یاد بگیریم ؟ چگونه بهتر درس بخوانیم ؟ چه عواملی در یادگیری موثر هستند ؟

اگر سوالات بالا نمونه ای از سوالات شما نیز می باشد. پس برای یادگیری بهتر با ما همراه باشید . دانش آموزان و دانشجویان همیشه دوست داشته اند که خیلی راحت و با یک بار خواندن بتوانند یادبگیرند و مطالب  و دروس یادگرفته شده را اصلا فراموش نکنند و یا به عبارتی در مطالب را در حافظه شان برای مدتهای طولانی نگهداری کنند. به همین خاطر در ذیل برخی از این موارد و نکات مهم را آورده ایم تا با روشهای مطالعه بهتر یادگیری بیشتری داشته باشند. مطمئن باشید کسانی که مهارت های تحصیلی خود را افزایش می دهند. و هر روز بهتر روز قبل مطالعه و درس می خوانند سرنوشتی جزء موفقیت در تحصیل برایشان نخواهد بود .

چگونه یاد بگیریم ؟

مهارت های تحصیلی- موفقیت در تحصیل-

مهارت های تحصیلی- موفقیت در تحصیل-

هدف و انگیزه یادگیری دروس

 يكي از عوامل مهم و مؤثر در يادگيري مطالب درسي، داشتن هدف و انگيزه قوي است. هر عمل آگاهانه‌اي لزوماً از يك انگيزه واقعي برخوردار است. مطالعه نيز بايد از يك انگيزه برخوردار باشد. انگيزه تحصيل علم و دانش هرچه واقعي‌تر و قويتر باشد عمل يادگيري سريعتر و بهتر انجام مي‌گيرد.
افرادي كه نمي‌دانند براي چه درس مي‌خوانند، آنچه را كه با زور به ذهن سپرده‌اند، خيلي زود فراموش مي‌كنند، بنابراين قبل از هر مطالعه و يا تحصيل دانش، تعيين هدف لازم و ضروري است. پس هدف‌هاي خود را در تحصيل وحتي زندگي فهرست كرده و سپس آنها براساس اهميت درجه‌بندي كنيد.

پیشنهاد مطالعه:  قسمت سوم : 20 نکته برای تمرکز حواس در زمان مطالعه

انگيزه چيست ؟

 انگيزه، حالات دروني فرد است كه موجب تداوم رفتار تا رسيدن به هدف مي‌شود. انگيزه ارتباط مستقيم با پيشرفت در تحصيل يا هر فعاليت دیگری دارد.
به همين علت علاوه بر آنكه انگيزه وسيله‌اي براي پيشرفت تحصيلي در نظر گرفته مي‌شود، گاهي از آن به عنوان هدف نيز نام برده مي‌شود، زيرا با افزايش انگيزه، پيشرفت تحصيلي نيز پديد مي‌آيد.
با افزايش انگيزه دانش‌آموزان برای تحصیل چه در خانواده و چه در محیط های خارج از خانواده مانند مدرسه و دانشگاه مي‌توان حداكثر بهره‌وري از هوش و حافظه را گرفت. با وجود آنكه معلمان و مربيان مدارس در تغيير هوش و استعداد تحصيلي نقش چنداني ندارند، ولي مي‌توانند در بالا بردن انگيزه دانش‌آموزان مفيد واقع شوند.
انگيزه دو نوع است:
انگيزه بيروني
انگيزه دروني
انگيزه بيروني ، مانند تقويت‌كننده‌هايي چون تأييد، محبت، احترام، نمره و…

انگيزه دروني: از تقويت‌كننده‌هاي دروني مي‌توان به رضايت خاطر و احساس خوب از يادگيري اشاره كرد.

به نظر شما چه عاملي موجب مي‌شود كه فردي در انجام كارها و تکالیف درسی و غیر درسی باعلاقه و خودجوش باشد؟
-آنچه كه بيشتر موجب رفتار خودجوش مي‌شود، انگيزه دروني است.
-هدف عمده و هنر يك دانش‌آموز، دانشجو در تحصيل و يا هر انساني در زندگي اين است كه به‌تدريج از انگيزه هاي بيروني به سمت انگيزه‌هاي دروني خود را هدايت كند.

تفاوت افراد با انگيزه دروني با افراد داراي انگيزه بيروني

1ـ افراد با انگيزه دروني احساس كفايت بيشتري در خود دارند و كمتر به ديگران اجازه مي‌دهند كه محرك رفتارشان شوند.
2ـ اين گروه از افراد (دانش‌آموزان) خود تعيين‌كننده رفتارهای خود هستند.
3ـ به خاطر كفايتي كه در خود احساس مي‌كنند، باور دارند كه مي‌توانند با رفتارشان بر محيط خود تأثير بگذارند.
4ـ اين گروه از دانش‌آموزان با انگيزه درون‌گرا، تصورشان اين است كه موفقيت و عدم موفقيت در تحصيل به خاطر نحوه رفتار صحيح يا غلط خودشان است.
5 ـ دانش‌آموزان با انگيزه بيروني، احساس بي‌كفايتي يا كفايت كم داشته و همواره تصور مي‌كنند كه موفقيت آنها تحت تأثير عوامل محيطي نظير: معلم و سؤالات سخت است. اين گروه حتي اگر درس بخوانند باز هم موفقيت چنداني نخواهند داشت، چرا كه اندك تلاش آنها به خاطر همان انگيزه هاي بيروني، همچون فرار از تنبيه يا كسب خواسته معلم است.پس از مشخص كردن هدف و انگيزه كسب دانش و مطالعه، تمايل به يادگيري در شما ايجاد مي‌شود و براي آنكه اين تمايل فراموش نشود بايد نيت و هدف خود را نسبت به يادگيري مطالب قوي كنيد، زيرا ضعف در نيت باعث صورت نگرفتن عمل يادگيري است.

پیشنهاد مطالعه:  کدام کودکان در تحصیل موفق‌ تر هستند ؟

منبع: سايت پژوهشگاه وزارت آموزش و پرورش

مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده – چگونه یاد بگیریم ؟ 

کلمات سرچ شده : , انگيزه بيروني , انگيزه تحصيل , انگيزه دروني , انگیزه , چگونه یاد بگیریم , دانش آموزان , دانشجویان , دانشگاه , روشهای مطالعه , روشهای مطالعه بهتر , زندگي , مدارس , مدرسه , مطالعه , معلمان , مهارت های تحصیلی , موفقیت در تحصیل هدف , هدف و انگیزه , چه عواملی در یادگیری موثر هستند , چگونه بهتر درس بخوانیم , چگونه یاد بگیریم , چگونه یاد بگیریم ؟ , یادگیری

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×