"> چرا برخی از دختران از خانه فرار می کنند ؟ - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

چرا برخی از دختران از خانه فرار می کنند ؟

مهکام دختران فراری یکی از آسیب های اجتماعی در دختران جوان

دختران فراری یکی از آسیب های اجتماعی

یکی از آسیب های اجتماعی در دختران جامعه جهانی و همچنین جامعه ایرانی خودمان فرار دختران جوان و نوجوان از خانه می باشد. دخترانی که به امید یافتن زندگی بهتر و یا راحت شدن از زندگی سخت و طاقت فرسا از اقدام به فرار از منزل می کنند. غافل از اینکه نه تنها مشکلاتشان حل نمی شود بلکه به مشکلاتشان اضافه نیز می شود. فرار دختران از خانه معضل اجتماعی است که متأسفانه طی سال‌های اخیر در جامعه افزایش پیدا کرده است.

براساس آمار سازمان بهداشت جهانی یک میلیون نوجوان 13 تا 19 ساله هر ساله از خانه‌هایشان فرار می‌کنند که دختران حدود 75 درصد آنها را تشکیل می‌دهند. متأسفانه در کشور ما آمار چندان دقیقی از تعداد دختران فراری وجود ندارد. چرا که به اشتباه فکر می شود که اگر آمار دقیق ارائه شود مراکز مربوطه متهم به کم کاری می شوند !

تحقیقات پیرامون دختران فراری دلایل مختلفی را برای این آسیب اجتماعی دختران مطرح کرده‌اند. یکی از دلایلی که اکثر قریب به اتفاق تحقیقات در مورد آن اتفاق‌ نظر دارند، مشکلات خانوادگی است. خانواده به عنوان اولین فضایی که هر فرد در آن رشد کرده و بالغ می‌شود، نقش مهمی در فرآیند زندگی هر شخص بازی می‌کند. بی دلیل نیست که خانواده را سنگ بنای جامعه دانسته‌اند.

جانسون یکی از محققان جهانی و همکارانش در تحقیقاتشان نشان دادند:

که همبستگی خانوادگی تأثیر بسزایی بر میزان بروز مشکلات عاطفی و رفتاری در نوجوانان دارد.

این تحقیقات نشان داده است که درگیری نوجوان با والدین در اثر بروز و مطرح شدن نیازهای جدید دوره نوجوانی، احتمال بروز رفتارهای بزهکارانه را از سوی نوجوان افزایش می‌دهد. “فرار از خانه” از جمله واکنش‌های نوجوان در برابر بروز مشکل و درگیری با والدین است.

پیشنهاد مطالعه:  علت کشیدن قلیان از زبان دختران جوان

هنگامی که فرزند خانواده به سنین نوجوانی می‌رسد به سبب ویژگی‌های خاص دوران بلوغ و نوجوانی، تعارضاتش با خانواده شروع می‌شود. اینجاست که سعه‌صدر و میزان مهارت خانواده در روبه‌رو شدن با نوجوان نقش مهمی در مسیر آینده نوجوان بازی خواهد کرد. اگر خانواده محیطی امن برای نوجوان دختر باشد تا وی بتواند عواطف و احساسات خود را بیان کند و در محیط خانواده احساس آرامش کند، شاید هرگز جوانه فکر فرار در ذهن دختر رشد نکند.

چرا دختران از منزل فرار می کنند ؟

دو پاسخ اولیه‌ای که می‌توان به این سؤال داد این است که با فرض سلامت روان دختر نوجوان، حتماً شرایط سختی داشته است که تصمیم به فرار از خانه گرفته یا محیط خارج از خانه را محیطی مناسب‌تر از محیط خانه تصور کرده است. زمانی که محیط خانه سرشار از نفرت می‌شود، یکی از گزینه‌هایی که به ذهن فرد خطور می‌کند رهایی از آن محیط است. در بسیاری از خانواده‌ها دیده می‌شود که خشونت‌های روحی، روانی و جسمی که به دختر خانواده تحمیل می‌شود، واقعاً غیرقابل تحمل است. در این شرایط شاید هرکس دیگری هم جای دختر نوجوان باشد چنین تصمیمی را حداقل در ذهن خود مرورکند. وضعیت برای دختران آنوقت دشوارتر می‌شود که علاوه بر خشونت‌های روحی، روانی و جسمی، تجاوز و خشونت‌های جنسی هم اضافه شود. عاملی که در تحقیقات فرار دختران از خانه جزء دلایل فرار دختران ذکر شده است.

نتایج تحقیقات شارلین(1992) نیز نشان داده است که دختران فراری عموماً دو نوع انگیزه برای فرار دارند:

1) فرار به منظور رسیدن به چیزی که اکنون در محیط خانواده از آن محرومند، نظیر استقلال و آزادی در روابط،

پیشنهاد مطالعه:  جایی که زنها زودتر از مردان می میرند

2) فرار به منظور رهایی از محیط پرتشنج و ناآرامی و متعارض خانواده.

البته نباید اینگونه تصور شود که هر دختر نوجوانی که از طرف خانواده مورد خشونت قرار می‌گیرد از خانه فرار می‌کند، بلکه چه بسا دخترانی که در خانواده‌های با شرایط بسیار سخت رشد کرده‌اند، ولی هیچ وقت حتی فکر فرار از خانه هم نکرده‌اند. در پاسخ به این مسئله باید گفت که همه موارد گفته‌شده از مواردی هستند که در تحقیقات مختلفی که صورت گرفته است دختران فراری برای دلیل فرار خود ذکر نموده‌اند.

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×