"> چالش‌های نوجوانی تربیت فرزندخوانده - مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

چالش‌های نوجوانی تربیت فرزندخوانده

والدین و چالش‌های نوجوانی تربیت فرزندخوانده

خوشبختانه مطالعات در مورد  چالش‌های نوجوانی تربیت فرزندخوانده نشان‌ می دهند كه كودكان فرزند خوانده در سن نوجوانی عملكرد نسبتا خوبی داشته و از این نظر تفاوت چندانی با سایر نوجوانان ندارند .

والدین و چالش‌های نوجوانی تربیت فرزندخوانده-www.mehcom.com

والدین و چالش‌های نوجوانی تربیت فرزندخوانده-www.mehcom.com

فرزندپروری در مورد همه‌ی نوجوانان یك چالش اساسی است. نوجوانان محدودیت‌های گذاشته شده از سوی والدین را ارزیابی می كنند تا ببینند چقدر می‌توانند آن‌ها را نادیده بگیرند. وقتی كودكی كه به فرزندخواندگی پذیرفته شده است به سن نوجوانی می رسد ممكن است جملات ناراحت كننده‌ای را بیان كند مثل اینكه آن‌ها از این شرایط خوشحال نیستند، بخاطر اینكه ژن شما را ندارند نمی توانند از عقاید فرهنگی شما تبعیت كنند و مثل شما باشند.

این گفته‌ها ممكن است در غالب شوخی و یا با لحنی نچندان جدی بیان شوند چرا كه این نوجوانان برای شما ارزش قائلند و نسبت به شما احساس تعلق دارند. آن‌ها ممكن است بخواهند به این وسیله برخی از محدودیت‌های وضع شده را نادیده بگیرند.

خوشبختانه مطالعات نشان‌ می دهند كه كودكان فرزند خوانده در سن نوجوانی عملكرد نسبتا خوبی داشته و از این نظر تفاوت چندانی با سایر نوجوانان ندارند.

یكی از چالش‌های والدین اینست كه بخواهند طوری رفتار كنند كه نشان دهند منفعل نیستند و به این منظور ممكن است سعی كنند برای جلوگیری از اینكه نوجوان محدودیت‌های وضع شده را نادیده بگیرد با روش‌های خشن و پرخاشگرانه اقتدار خود را نشان دهند.

چنانچه در شرایطی قرار گرفتید كه از نظر هیجانی تحت فشار بودید حتما ضروری است كه هیجانات خود را مدیریت كنید و از روش‌های پرخاشگرانه برای نشان دادن اقتدار خود بپرهیزید . بیاد داشته باشید در بسیاری از موارد رفتارهای مخالفت جوئی نوجوان ناشی از سردرگمی او است.

بعنوان مثال نوجوانی كه مرتبا از یك لباس به لباس دیگری در می‌آید ممكن است هنوز در شناخت هویت واقعی خویش سرگردان باشد و یا اینكه ممكن است بواسطه‌ی فشار همتاها این رفتار را بروز دهد. البته این رفتارها دلایل دیگری نیز می‌تواند داشته باشد كه در صورت شدید و افراطی بودن اینگونه رفتارها، مراجعه به متخصصین سلامت روان می‌تواند در یافتن علت اصلی آن كمك نماید.

برای اینكه شما با مسائل نوجوانی آشنا شوید در ادامه‌ی این بحث برخی از این چالش‌ها را مطرح می كنیم.

پیشنهاد مطالعه:  چگونه حرف شنوی در کودکان را تقویت کنیم ؟ - فرزندپروری موفق

بحران هویت در نوجوانان:

یكی از چالش‌هائی كه نوجوانان فرزندخوانده ممكن است با آن مواجه شوند مسئله ی هویت آن‌ها است. هویت به‌این معنی است كه “من كیستم ؟ “. این سؤال و جستجوی پاسخی برای آن از چالش‌های نوجوانی برای همه‌ی نوجوانان است و اختصاص به نوجوانان فرزندخوانده ندارد.

ولی نوجوانان فرزند خوانده ممكن است اشتغال ذهنی بیشتری با این موضوع داشته باشند. ممكن است فكر كنند اگر نزد والدین اولیه‌شان بودند چگونه بودند و اگر والدین دیگری بجز والدین فعلی آن‌ها را به فرزندی می‌پذیرفتند آن‌گاه چگونه بود.

ممكن است در مورد این مسائل با شما صحبت كنند و نگرانی خویش را مطرح سازند و ممكن است هیچ صحبتی نكنند و پاسخی نیز برای سؤال خود نداشته باشند و با شما و یا اطرافیان پرخاشگرانه و ناسازگارانه رفتار كنند.

البته كودكانی كه در سنین پائین‌تر پذیرفته می شوند و در زمان مناسب به‌ ‌آن‌ها گفته می‌شود كه فرزند خوانده هستند كمتر با این مشكل روبرو می شوند ولی اگر فرزندخواندگی در سنین بالاتر اتفاق افتد یا مسئله‌ی فرزندخواندگی در نوجوانی افشا شود این مشكلات بیشتر خواهد بود.

در هرصورت كودك یا نوجوان باید بداند كه اجازه ندارد پرخاشگرانه رفتار كند و این پرخاشگری پیامدی خواهد داشت. ضمن آنكه والدین از طریق شنیدن نگرانی نوجوانان و همدلی با آن‌ها باید نشان‌دهند كه آن‌ها را درك می‌كنند، به آن‌ها فرصت دهند تا با بحران هویت خویش كنار بیایند.

كم كردن وابستگی‌های نوجوانان :

یكی از مشكلات نوجوانی كم كردن وابستگی به والدین است. برخی نوجوانان همچنان مایلند به والدین‌شان وابسته باشند. شواهدی وجود ندارد كه این وابستگی در مورد كودكان فرزند خوانده بیشتر یا كمتر باشد ولی لازم است والدین به‌تدریج وابستگی را كم كرده و شرایط استقلال آن‌ها را فراهم سازند.

گاهی اوقات نوجوانان خیلی سریع مایلند از خانواده جدا شوند و حضور در محیط‌های همسالان را ترجیح دهند. بیاد داشته‌باشیم كه این فرایند بطور طبیعی یك نیاز نوجوانی محسوب می‌شود ولی چنانچه به‌نحوی‌ آسیب‌زا انجام ‌شود لازم است والدین نظارت كافی بر رفتار آن‌ها داشته باشند و مانع رفتارهای آسیب‌زا شوند. در این مورد نیز تفاوتی بین كودكان فرزندخوانده و سایرین از نظر تمایل به جدائی از خانواده وجود ندارد.

گرایش به مصرف سیگار و مواد در نوجوان :

از نظر علمی شواهدی وجود ندارد كه مصرف سیگار یا گرایش به سیگار و مواد در بین كودكان و نوجوانان فرزندخوانده نسبت به سایرین بیشتر باشد ولی در بسیاری از بالغین سیگاری شروع مصرف سیگار در نوجوانی بوده است. در مورد نوجوانان فرزند خوانده همچون سایر كودكان باید نظارت كافی بر رفتارها و عملكرد آن‌ها داشت تا در صورت تمایل به بروز رفتار پرخطر بتوانیم مانع شویم.

پیشنهاد مطالعه:  روش پدر و مادری شما چگونه است ؟

تمایل به جنس مخالف در نوجوانی:

شواهدی وجود ندارد كه نشان دهد نوجوانان فرزند‌خوانده نسبت به سایرین تمایل بیشتر یا كمتری به ارتباط با جنس مخالف دارند. نحوه‌ی برخورد با این موضوع همانند سایر نوجوانان است. اگر عقیده ی شما اینست كه تا بزرگسالی نوجوان خویشتن‌دار باشد و از ارتباط با جنس مخالف اجتناب كند لازم است این عقیده را با او مطرح كنید.

آموزش‌های جنسی در این دوره همانند سایر نوجوانان است و باید مطابق نیاز آن‌ها و متناسب با سطح درك آن‌ها ارائه شوند. برای آگاهی از نحوه‌ی ارائه‌ی آموزش‌های جنسی می توانید به قسمت‌های دیگر این سایت مراجعه نمائید.

نویسنده :

دكتر جواد محمودی قرائی

فوق تخصص روان‌پزشكی كودك و نوجوان

منبع:iacap.ir

مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده موفق-اصول تربیتی کودکان فرزندخوانده

تربیت فرزند و نیازهای روانی، عاطفی – خانواده آسمانی

تربیت فرزند و نیازهای روانی، عاطفی - خانواده خوشبخت-www.mehcom.com

تربیت فرزند و نیازهای روانی، عاطفی – خانواده آسمانی تربیت کودک ،تربیت فرزند ،چگونه بچه هایمان را تربیت کنیم،تربیت فرزند پسر، تربیت فرزند دختر ،تربیت فرزند در اسلام ،تربیت بچه ها، تربیت بچه ،چگونه فرزند تربیت کنیم ،چگونه فرزند خوب تربیت کنیم ،چگونه فرزند خود را خوب تربیت کنیم ،چگونه یک فرزند خوب تربیت کنیم ،چگونه بچه خوب تربیت کنیم … ادامه مطلب »

*********************************************

چگونه والدین خوبی باشیم ؟ روش های ارتباط با نوجوان و جوان

چگونه والدین بهتری باشیم ؟ روش های ارتباط با نوجوان و جوان-www.mehcom.com

چگونه والدین خوبی باشیم ؟ راه های برقراری ارتباط با کودکان نوجوانان و جوانان (خانم دکتر فردوسی پور)اورجینال چگونه والدین بهتری باشیم (خانم دکتر فردوسی پور)اورجینال چگونه والدین خوبی باشیم ؟ چگونه پدر و مادر خوبی باشیم ؟ چگونه پدر و مادر بهتری باشیم ؟ چگونه با نوجوانان رفتار کنیم ؟ چگونه با نوجوانان ارتباط برقرار کنیم؟ روش های ارتباط … ادامه مطلب »

پیشنهاد مطالعه:  به کودکان کمک کنیم با نوزاد جدید کنار بیایند-جانت لنزبری

*********************************************

مجموعه پزشک کودک – پزشک فرزند خود باشید

مجموعه پزشک کودک - اورجینال-www.mehcom.com

مجموعه پزشک کودک- آیا شما هم دنبال پزشک کودکان خوب می گردید ؟ آیا شما دوست دارید که یک پزشک کودک همیشه به شما جواب بگوید ؟ تا به حال به این موضوع فکر کرده اید اگر خدای ناکرده در انتهای شب روزهای خاص تعطیل بچه ای علائمی از بیماری بروز داد باید چه کاری انجام دهید ؟ ما به … ادامه مطلب »

*********************************************

آموزش تربیت فرزند از دکتر فرهنگ هلاکویی از تولد تا ۱۹ سالگی

مجموعه کامل آموزش تربیت فرزند از دکتر فرهنگ هلاکویی از تولد تا ۱۹ سالگی

آموزش تربیت فرزند از دکتر فرهنگ هلاکویی از تولد تا ۱۹ سالگی آموزش فرزندپروری موفق تربیت صحیح و اصولی کودک و نوجوان تربیت فرزندان از بدو تولد تا سه سالگی دکتر فرهنگ هلاکویی تربیت کودک دکتر فرهنگ هلاکویی تربیت نوجوان ما برای بسیاری از چیزها هزینه می کنیم مثلا برای تفریح برای سرگرمی برای خوردن و … برای یادگیری بسیاری … ادامه مطلب »

*********************************************

خرید آموزش خیاطی خانم عمرانی جدید-18 دی وی دی

خرید آموزش خیاطی خانم عمرانی جدید-18 دی وی دی-www.mehcom.com

خرید آموزش خیاطی خانم عمرانی خرید آموزش خیاطی عمرانی ،خیاطی خانم عمرانی برنامه خانواده، خیاطی خانم عمرانی خانه ی مهر،خیاطی خانم عمرانی در شبکه جام جم ،خیاطی خانم عمرانی سیمای خانواده،خیاطی خانم سیما عمرانی،آموزش خیاطی خانم عمرانی جدید،آموزش خیاطی تصویری خانم عمرانی،آموزش خیاطی خانم عمرانی با  نمایش فیلم،آموزش خیاطی مبتدی،خرید سی دی آموزش خیاطی،خرید آموزش خیاطی،خرید آموزش خیاطی خانم سیما … ادامه مطلب »

*********************************************

خرید اینترنتی آموزش بافتنی – زیبا بپوشید

خرید اینترنتی آموزش بافتنی

خرید اینترنتی آموزش بافتنی مزیت خرید اینترنتی آموزش بافتنی این است که با توجه به قیمت بالای پوشاک بافتنی با کمی هزینه برای خرید آموزش بافتنی براحتی می توانید با کمترین هزینه زیباترین ، قشنگ ترین لباس های بافتنی را برای خودتان و کسانی که دوستشان دارید ببافید . در ضمن حتی می توانید با بافتن و فروختن تولیدات خودتان … ادامه مطلب »

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×