"> پسر سه ساله ای دارم که توی خیالش دختر داره ! - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

پسر سه ساله ای دارم که توی خیالش دختر داره !

پسر سه ساله ای دارم که توی خیالش دختر داره !

پسر سه ساله ای دارم که هر چی بهش میگم و توصیه میکنم هنجارها رو رعایت کنه در لحظه میگه باشه و بعد کار خودشو انجام میده و گوش نمی دهد.  بچه هارو زیاد اذیت میکنه .mehcom.com

در ضمن الان مدتی است که فانتزی داری و در این سن طبیعی میاد به من میگه با دخترم صحبت کن که من مریضم دوا میخورم و من وارد فانتزی این بچه میشم و مساعلی که باید رعایت کند رو به فرض مثال به دختر تو خیالش می گم . حتی میگه مامان دخترم اینجا رو مبل نشسته مشخص میکنه ایا نباید من وارد فانتزیش بشم‌ و بزرگ کنم .

باتشکر از راهنمایی شما

پسر سه ساله ای دارم که توی خیالش دختر داره !

پسر سه ساله ای دارم که توی خیالش دختر داره !

✅ پاسخ مشاوران و روانشناسان مشاوره آنلاین مهکام :

سلام والد گرامی:mehcom.com

در ابتدا به نظر می رسد که شما در رابطه با فرزندتان به نوعی با لجبازی اش مواجه هستید که این لجبازی در کودکان کاملا طبیعی است.

هر کودکی تا حدی لجبازی می کند، چون این طبیعت آنهاست که اطرافشان را آزمایش کنند و بفهمند که تا کجا می توانند پیشروی کنند.

با این حال، بچه ها حد و مرز خود را نمی شناسند و این وظیفه والدین آنهاست که محدودیت ها را برای آنها مشخص کند.mehcom.com

حال سوال این است که در برابر این لجبازی چکار باید کرد ؟

در تحلیل جمله شما می بینیم که بیشتر جنبه سلبی دارد تا ایجابی(یعنی نکن در برابر بکن). اصولاً،کودکان میانه خوبی با درخواست های سلبی ندارند. پس نکن. فلانی رو اذیت نکن، فلان طور راه نرو، جیغ نزن، دست توی بینی ات نکن و….

معمولاً جواب نمی دهد!!!… درابتدا باید دقت کنیم که ریشه ی آن حرکت ناخوشایندی که کودک انجام می دهد چیست؟ آیا نیاز او برای جلب توجه است؟ آیا آن کار به او آرامش می دهد؟ آیا سطح توانائی اش در همین حد است؟ آیا عادتی است ؟.

پیشنهاد مطالعه:  مهمانی رفتن کودکان و شیطنت آنها - دکتر هلاکویی

هر کدام از این موارد که باشد نمی توان با گفتن یک دستور بکلی قال قضیه را کند به جای آن بهتر است به قول معروف گولش بزنیم! که یک رفتار مطلوب را جایگزین رفتار نامطلوب کنیم.

جهت انجام این تکنیک بهتر است از واژه زیر استفاده کنیم که اگر توونستی، این کار را بکنی؟! در این مواقع اگر نیاز کودک به جلب توجه ریشۀ حرکت ناپسندش باشد سریعاً فعالیت دلخواه شما را جایگزین می کند.

مثلا به کودکی که مدام برهمه چیز لگد می زند می گویم. بیا ببینیم زورت می رسد تا به این توپه لگد بزنی؟ اگر راست می گی و خیلی قوی هستی بیا کمک کن این صندلی ها رو تنهائی جمع کن.

در این حالت در اثر اشتغال به فعالیتی از نوع موازی، مشارکتی، رقابتی و هر نوع دیگر، او را از حال و هوای حرکت ناپسندش بیرون می آوریم بدون این که احساس کند ما روی فلان حرکت او حساس می شویم.

یک نکته ای را که همیشه باید در نظر داشته باشیم این است که وقتی یک برخوردی در برابر رفتار فرزندمان داریم که نتیجه ای در بر ندارد، بهتر است که انجام ندهیم.

لجبازی در کودکان - فرزندپروری- شناخت اختلالات روانشناسی-www.mehcom.com

لجبازی در کودکان – فرزندپروری- شناخت اختلالات روانشناسی-www.mehcom.com

راه حل های موثر مقابله با لجبازی کودکان

در آخر چند تا از راه حل های موثر مقابله با لجبازی کودکان را به صورت مختصر ذکر می کنیم که عبارتند از:

1. به کودک میدان دهید(استقلال)

اولین قدم این است که پذیرش خطا را یاد بگیریم. بهتر است به عنوان والد رفتارهای کودک را با توجه به نسل و جنس وی، مورد ارزیابی قرار دهیم و خطاها و رفتارهای او را به شخصیتش ارتباط ندهیم.

پیشنهاد مطالعه:  فرزند من 5 ساله است به بچه های دیگر نگاه می کند اما ...

البته باید او مسئول کارها و رفتارهایش باشد اما لازم است مواظب باشیم که او را سرزنش نکنیم و به او حق دهیم گاهی اشتباه کند.mehcom.com

2. دادن حق انتخاب به کودکان

انعطاف پذیری و دادن اختیار به کودک در انتخاب‌هایی که از طرف والدین پذیرفته شده است و باعث بروز مشکل نمی شود به کاهش لجبازی کمک می کند ولی در صورت بروز رفتارهای آسیب زا همراه با لجبازی، والدین باید با قاطعیت رفتار کنند.

البته منظور از جدی بودن پرخاشگری و توهین نیست و والدین تنها باید روی کلام خود ایستادگی داشته باشند تا کودک متوجه شود با بد رفتاری چیزی را به دست نمی آورد.

3. رشوه ندادن و حذف پاداش

اگر کودک برای رسیدن به مطلوب خود چه درست و چه نادرست شروع به گریه کردن و یا داد کشیدن بکند و از این راه بخواهد به خواسته ی خود برسد و والدینی که به اصطلاح حوصله ندارند با دادن امتیاز (رشوه ) به کودک، او را ساکت می کنند، باعث پرورش لجبازی در او می شوند.

4. عدم توجه و نادیده گرفتن

گاهی بهتر است وقتی فرزندمان شروع به داد و بیداد می کند یا لجبازی می کند خیلی خونسرد و بی توجه از کنار مسئله عبور کنیم به طوری که یا متوجه نشده ایم و یا موضوع برایمان اهمیت ندارد.

mehcom.com
5. راهنمایی ”آری ” اما دخالت “خیر”

هیچ کس از دخالت کردن دیگران در امور زندگی خود احساس رضایت و خشنودی نمی کند. پدر و مادر از همان شروع تربیت باید حرکت صعودی خود را بر پایه ی راهنمایی قرار دهند تا کودک بتواند کم کم راه صحیح زیستن را تشخیص دهد.

دیگر قابل پذیرش نیست که :

من می گویم این طور باش، من می گویم این جا نرو و… بلکه ارشاد و راهنمایی های خردمندانه و کمک گرفتن از خود کودک در مشکلات می تواند کمک بزرگی باشد.

پیشنهاد مطالعه:  علل لجبازی در کودکان

6. روش تقویت رفتار ناهمسان

وقتی شدت رفتارهای کودک نسبت به قبل کاهش یافت والدین باید روش «تقویت رفتار نا همساز» را اجرا کنند، یعنی رفتار مقابل رفتار منفی کودک را به محض سر زدن از کودک ، تقویت کنند ، مثلا کودکی که گریه می کند به محض آن که ساکت شد ، توسط والدین مورد توجه و تشویق قرار گیرد .

7. مراجعه به مشاور

اما در رابطه با خیالپردازی کودک

در رابطه با دغدغه شما نسبت به خیال پردازی فرزند تان، برخی روان شناسان معتقدند که خیال پردازی ممکن است منجر به این شود که فرد مسیر صحیح زندگی را طی نکند و همیشه به دنبال رویا پردازی باشد.mehcom.com

از سوی دیگر برخی دیگر از روان شناسان معتقدند که رویا پردازی و خیال پردازی کمک بسیاری به ذهن در خلق ایده‌های نو و جدید می‌کند و خلاقیت فرد را افزایش می‌دهد.

با در نظر داشتن این نکات به نظر می‌آید که بر اساس تحقیقات، نظر دوم به واقعیت نزدیک‌تر است و معتقدند که هر چه رویاها و خیال پردازی در افراد بیشتر باشد خلاقیت نیز در افراد بیشتر شکل می‌گیرد.

معمولا در تکنیک‌های افزایش خلاقیت از رویا پردازی نیز استفاده می‌شود و از فرد خواسته می‌شود تمام رویاها و اهداف خود را به زبان بیاورند حتی اگر آن فکرها از نظر بسیاری خنده دار و بی‌معنا باشد.

و یک چیز مهمی را که والدین باید در نظر داشته باشند این است که چه نوع عکس العملی را در برابر این خیال پردازی های کودکان شان دارند.

به نظر می رسد که اگر والدین بتوانند در کنار فرزندان شان باشند و به خیال پردازی های جهت بدهند این امر می تواند به رشد خلاقیت کودکان کمک می کند.

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×