"> پرسشهای روز خواستگاری را چگونه بپرسیم ؟ - مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

پرسشهای روز خواستگاری را چگونه بپرسیم ؟

پرسشهای روز خواستگاری را چگونه بپرسیم ؟

پرسشهای روز خواستگاری را چگونه بپرسیم ؟ پرسشهای جلسه خواستگاری به صورت مستقیم باشد یا غیر مستقیم ؟ آیا می شود به جواب های سوالات دختر و پسر در روز خواستگاری مطمئن بود ؟
پرسشهای روز خواستگاری را چگونه بپرسیم ؟ mehcom.com

پرسشهای روز خواستگاری را چگونه بپرسیم ؟ mehcom.com

بسیاری از جوانان دم بخت به دلیل کم تجربگی در جلسه خواستگاری و یا قبل از ازدواج از نامزد شان یا طرف مقابلشان به صورت کاملا مستقیم سوال و پرسش می کنند .

مثلأ برخی از دختر یا پسران در جلسه خواستگاری می پرسند که تو دوست داری همسرت تحصیل کند ؟ طرف مقابل هم پاسخ می دهد بلی!

طرح چنین سوالی نشان می دهد که اولأ فردی که به خواستگاری آمده است، قصد ادامه تحصیل دارد و خود نیز به این امر علاقه مند است و ثانیأ خوش حال می شود که همسر آینده ی او نیز با تحقق بخشیدن به چنین علاقه ای موافق باشد.

ثالثأ طرف مقابل نیز گاه در صورت مخالفت هم پاسخ موافق می دهد تا مثلأ خواستگار در پاسخ اولین سوال خود، جوابی منفی دریافت نکند و این گونه پاسخ ها بعدأ در زندگانی زناشویی مشکل آفرینی می کند.

پس با طرح سوال مستقیم ، نشان می دهیم که به چه چیز علاقه داریم و طرف مقابل هم که از روحیات و خواسته ی ما مطلع شده است، سعی می کند که به گونه ای پاسخ بدهد که رضایت ما حاصل شود .

چون دریافت پاسخ های مثبت در چنین مواقعی از تفاهم داشتن طرفین حکایت می کند، لذا می بینیم که هر دو برای وصلت با یکدیگر قدم بر می دارند بدون آن که به شناختی مناسب از یکدیگر دست یافته باشند.

پیشنهاد مطالعه:  تشابه علاقه مندی به زندگی در دختر و پسر قبل ازدواج

شایان ذکر است که اگر طرف مقابل فردی صادق باشد، طرح سوالات مستقیم از وی کفایت می کند، اما اگر در این راه دچار تردید شدید،  می توانید به طرح سوالات معکوس بپردازید.

در بسیاری از اوقات این سوال از سوی مراجعان به مشاوره مطرح می گردد که :  ما چگونه کسی را که قصد داریم با او ازدواج کنیم، بشناسیم ؟

مشکل این است که هر چه ما می گوییم او نیز می گوید: قبول دارم یا من هم  مثل تو فکر می کنم و به راستی اگر تمامی ازدواج ها این گونه شروع شده باشد و تا این حد افراد با هم انطباق داشته اند، پس علل پیدایش طلاق ها چیست ؟!

موضوع روشن نیست که آیا واقعا فرد چنین می اندیشد و یا برای این که ازدواج کند، در تلاش بر می آید تا خود را همگون جلوه دهد.  شیوه ی برخورد با چنین مسئله ای چیست؟!!!

در پاسخ به این گونه سوالات می توان گفت که یکی از روش های مطلوب این است که به طرح سوالات معکوس بپردازیم.

مثلا اگر خود ما فردی اجتماعی هستیم و قصد داریم با فردی که اهل معاشرت با اقوام و فامیل و دوستان است ازدواج کنیم، می توانیم بپرسیم که اگر همسر آینده ی شما نخواهد با دیگران معاشرت کند، نظر شما چیست ؟

خواستگار یا دختری که به خواستگاریش رفته اید در صورتی که جواب موافق بدهد و چنین برداشت کند که شما اهل معاشرت نیستید و بگوید که من هم معاشرتی نیستم، شما توانسته اید به پاسخ موردنظر خود دست یابید و حال آن که اگر سوال می کردید که آیا شما اهل معاشرت هستید؟ جواب بلی را می توانستید بشنوید و از چنین حالتی غالبأ همین نوع پاسخ را می توان شنید.

پیشنهاد مطالعه:  چکار کنیم بعد از طلاق کمترین آسیب به کودکان برسد ؟

نکته دیگری که باید در نظر داشت این است که گاه خود سوال به گونه ای مطرح می شود که به شنونده جهت می دهد که چگونه پاسخ بدهد و یا این که پاسخ مشخصی را بدهد؛

مثلأ اگر سوال شود که خانواده ی ما اهل معاشرت هستند و من هم معاشرتی هستم، شما چه طور ؟ طبیعی است که برای ایجاد احساس رضایت در طرف مقابل باید پاسخ بلی داد.

هر چند که به واقع چنین نباشد و حال آن که اگر پرسیده شود: نظر شما راجع به معاشرت  و عدم معاشرت چیست؟ در این حالت طرف مقابل به صراحت در نمی یابد که شما خود اهل معاشرت هستید یا نه؛ زیرا هر دو طرف قضیه در سوال شما مطرح شده و به طرف مقابل نیز القا نشده است که فقط یک پاسخ مشخص به سوال بدهد.

البته معمولا زمانی که نسبت به صراحت خانواده، دچار تردید باشیم، خوب است که از شیوه ی دوم طرح سوال استفاده کنیم.

در غیر این صورت  می توان از شیوه ی اول که طرح سوال به صورت مستقیم است، بهره جست. ولی به هر حال استفاده از شیوه ی دوم در برخورد با هر نوع خانواده می تواند به اطمینان بخشی بیش تری بینجامد و لااقل فرد انتخابگر را با تردید کم تری همراه سازد. لذا بدین جهت می تواند به عنوان شیوه ای مناسب، از کارآیی خوبی برخوردار باشد.

برگرفته از کتاب شیوه های شناخت و گزینش همسر نوشته: دکتر محسن ایمانی

مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده موفق – پرسشهای روز خواستگاری

پیشنهاد مطالعه:  آیا در جلسه خواستگاری ، مسائل جنسی را مطرح کنم

کلمات کلیدی : زندگانی زناشویی ,  زناشویی ,  ازدواج ,  پیش از ازدواج ,  خانواده ,  شیوه های شناخت و گزینش همسر ,  پرسشهای جلسه اول خواستگاری ,  پرسشهای جلسه خواستگاری ,  پرسشهای روز خواستگاری ,  قبل از ازدواج ,  جلسه خواستگاری

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×