"> پرتاب اشیاء توسط كودكان - دکتر هلاکویی - مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

پرتاب اشیاء توسط كودكان – دکتر هلاکویی

پرتاب اشیاء توسط کودکان

پرتاب اشیاء توسط كودكان امری کاملا طبیعی و عادی می باشد و فقط والدین و بزرگترها باید همیشه اشیاء شکستنی و خطرناک را از دسترس کودکان و بچه ها دور نگه دارند . در مطلب زیر بر گزیده ای از صحبت های دکتر هلاکویی درباره پرتاب اشیاء توسط كودكان را برایتان انتخاب نموده ایم که امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد .

پرتاب اشیاء توسط كودكان - دکتر هلاکویی-مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده

پرتاب اشیاء توسط كودكان – دکتر هلاکویی-مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده

دکتر هلاکویی :

پروسه شناسایی اجسام تا دو سالگی به این شکل است که کودک شی رو به دست میگیرد لمس میکند ممکن است به دهن ببرد و وقتی شناسایی تمام شد آن رو پرت میکند. این پرت کردن نه از سر خشمه نه بی ادبیه و نه باعثه نگرانیه.

کودکان از سن حدود 14 ماهگی پرتاب کردن را یاد گرفته و از اینکه اشیاء را پرت کنند لذت می‌برند، چرا که انگشتان‌شان را از دور چیزی که در دست دارند باز کرده و آن‌را رها می‌کنند و این خود یک پیشرفت در استعدادهای حرکتی آنها محسوب می‌شود.

پرتاب کردن اشیاء مستلزم هماهنگی بین دست و چشم کودک است و هنگامی‌که کودک شروع به پرتاب کردن اشیاء می‌کند، نه تنها بسیار به خودش می‌بالد که یک مهارت جدید را کشف کرده، بلکه والدین نیز باید خوشحال باشند که او یک مرحله رشد دیگر را نیز طی کرده است،

هرچند که این امر ممکن است آنها را خوشحال نکند که او ماکارونی را از بشقابش بر روی زمین بریزد و یا پستانکش را در خیابان از دهانش به بیرون پرت کند. در واقع با این کار کودک در حال بررسی نیروی جاذبه است، اگرچه شاید درک درستی از آن نداشته باشد اما نتیجه و اثر آن را به خوبی متوجه می‌شود.

پیشنهاد مطالعه:  نشانه‌های مراقبت ضعیف پرستار بچه یا مهدکودک

او مهارت پرت کردن را با وسایل مختلف امتحان می‌کند تا ببیند چه بلایی سر هرکدام می‌آید، مثلا می‌فهمد وقتی توپ پرت می‌شود نتیجه با پرتاب یک آلو فرق دارد. ممکن است کم‌کم پرت کردن اشیا به صورت یک عادت و برای بیان خشم مورد استفاده قرار بگیرد و کودک شما هنگامی که عصبانی می‌شود هر آنچه دم دستش باشد را پرت کند.

اگر در پاسخ به پرتاب کردن، عکس‌العمل تندی نشان ندهید معمولا این رفتار‌ها هم می‌گذرند و پرتاب کردن در مرحله یادگیری باقی مانده و کودک شما از آن به عنوان وسیله‌ای برای ابراز خشم استفاده نخواهد کرد.

در مقابل پرتاب اشیاء توسط كودكان چه باید کرد ؟

پرتاب کردن را یک رفتار یادگیری در نظر بگیرید

کودک پرتاب کردن اشیا را به صورت آزمایشی شروع می‌کند و اگر شما سریع وسیله را بردارید و به او بدهید این کار به زودی به صورت یک بازی در می‌آید. ابتدا پرتاب کردن را به عنوان یک رفتار یادگیری در نظر بگیرید و به آن توجه نکنید، چون در غیر این صورت این رفتار را تقویت کرده و در جهت منفی سوق خواهید داد.

متوقف کردن نوزاد در سنین پایین از پرت کردن اجسام بی‌فایده است، در عوض به او نشان دهید چه چیزهایی را می‌تواند پرت کند و چه مکانی برای این بازی آموزنده مناسب است و تنها در صورتی وارد عمل شوید که کودکتان در حال پرت کردن چیزی است که خطر دارد و ممکن است به خودش یا دیگران آسیب بزند.

باید ظروف پلاستیکی استفاده کنید و اجسام خطرناک را از دسترس کودک خارج کرد. اگر این دوران در کودکی بدون بکن نکن و توجه زیاد ما بگذرد کودک انرا رها میکند وگرنه از آن برای کنترل و عصبانی کردن ما استفاده میکنند.

پیشنهاد مطالعه:  دوست داشتن تان را به فرزندتان نشان دهید - دکتر هلاکویی

آیا بعد از پرت‌کردن اسباب‌بازی‌، باید آن را برایش بیاوریم ؟

فرزند شما اسباب‌بازی‌اش را پرت می‌کند و منتظر است شما در هر بار پرت کردن، آن را برایش برگردانید. صبر کنید، می‌توانید با این صبر کردن، حس کشف راه‌های جدید را در او بیدار کنید. حرکت‌های بعدی، باعث رشد فکری کودک و شکوفایی خلاقیت در او می‌شود.

کودک را سرزنش نکنید

تا جایی ‌که پرت کردن اشیاء توسط کودک خطری برای اطرافیان ایجاد نکند، نباید او را متوقف کرد، متوقف کردن کودک از پرت کردن اشیاء به اطراف در این سن، تلاش بیهوده است.

اگر تعداد وسایلی که به کودک اجازه می‌دهید پرت کند زیاد باشد، او سریع‌تر یاد می‌گیرد که چه چیزهایی را نباید پرت کند، او را به پرت کردن چیزهای بی‌خطر تشویق کنید. انتخاب‌هایی به او بدهید که در مکان و زمان مناسب پرتاب کردن‌شان ضرر چندانی ندارد، مثلا در خانه توپ کوچکی در اختیارش بگذارید یا یک بالشت نرم و سبک یا در بیرون یک مشت سنگ برای پرتاب کردن در رودخانه تا او با آن‌ها غریزه پرتاب کردن را ارضا کند.

برگرفته از : سی دی پرورش ، تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان تولد تا 3 سالگی دکتر هلاکویی

آموزش تربیت فرزند از دکتر فرهنگ هلاکویی از تولد تا ۱۹ سالگی

خرید راه های کنترل خشم و عصبانیت دکتر هلاکویی

مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده موفق – پرتاب اشیاء توسط كودكان

کلمات کلیدی : تربيت کودک ,  تربيت کودکان ,  تربيت کودک دکتر هلاکويي ,  تربيت کودک 3 ساله ,  دانلود کتاب تربيت کودک دکتر هلاکويي ,  تربيت کودکان دکتر هلاکويي ,  تربيت فرزندان دکتر هلاکويي ,  تربيت کودک+هلاکويي ,  روانشناسي کودک هلاکويي ,  دانلود تربيت کودک هلاکويي ,  دکتر هلاکويي تربيت کودک ,  تربیت کودک دکتر هلاکویی ,  سخنرانی های دکتر هلاکویی ,  پرتاب اشیاء توسط كودكان ,  خانواده موفق

منبع : tebyan.net

پیشنهاد مطالعه:  گزیده ای از سخنان دکتر فرهنگ هلاکویی درباره شادی و خوشبختی

آموزش تربیت فرزند دکتر فرهنگ هلاکویی از تولد تا 20 سالگی

مجموعه کامل آموزش تربیت فرزند از دکتر فرهنگ هلاکویی از تولد تا ۱۹ سالگی

آموزش کامل تربیت فرزند از پروفسور دکتر فرهنگ هلاکویی از تولد تا 20 سالگی – با داشتن این مجموعه کامل می توانید هر جایی که هستید حتی در حین رانندگی ، آشپزی و … اصول تربیت فرزند و نکات مهم تربیتی را از دکتر فرهنگ هلاکویی بیاموزید  ادامه مطلب »

خرید آموزش خیاطی خانم عمرانی جدید-18 دی وی دی

خرید آموزش خیاطی خانم عمرانی جدید-18 دی وی دی-www.mehcom.com

خرید آموزش خیاطی خانم سیما عمرانی کارشناس برنامه خانواده – می توانید فنون و روشهای ، طراحی برش و دوخت را یاد بگیرید و با کمترین هزینه به یک خیاط ماهر تبدیل شوید  ادامه مطلب »

راهنمای کامل دوران بارداری و نگهداری نوزاد تا 2 سالگی کودک

راهنمای کامل دوران بارداری و نگهداری نوزاد تا 2 سالگی کودک

راهنمای کامل دوران بارداری و بچه داری و نگهداری نوزاد از بدو تولد و حتی حاملگی تا 2 سالگی کودک- اگر قرار است که ما فرزندی داشته باشیم چه خوب است که بهترین بچه دنیا مال ما باشد … ادامه مطلب »

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×