"> هپاتيت چيست ؟ انواع هپاتيت a-b-c-d-e-f - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

هپاتيت چيست ؟ انواع هپاتيت a-b-c-d-e-f

آموزش خانواده برتر هپاتيت چيست ؟ انواع هپاتيت a-b-c-d-e-f

هپاتيت چيست ؟

هپاتيت چيست ؟ در یک تعریف ساده و مختصر هپاتیت یعنی التهاب کبد انسان.هپاتیت بیشتر بر اثر یکی از ویروسهای هپاتیتی a-b-c-d-e-f بوجود می آید.

هپاتیت یعنی التهاب کبد

  هپاتيت، التهاب کبد است. التهاب باعث درد و تورم در کبد خواهد شد.عوامل ايجاد کنندهٔ بیماری هپاتيت متعدد هستند. هپاتيت عمدتاً توسط يکی از 6 ويروس هپاتيتی ( E,D,C,B,A يا G ) ايجاد ميشود. عامل بوجود آورنده هپاتيت هر چه که باشد باعث التهاب کبد خواهد شد و کارکرد آن را مختل خواهد کرد. فقدان خونرسانی به کبد، سم، اختلالات خودايمنی، مصرف افراطی الکل، آسيب به کبد و مصرف بعضی داروهای خاص نيز ميتواند باعث هپاتيت شود. با احتمال کمتر، عفونتهای ويروسی مثل منونوکلئوز و سايتومگالويروس نيز ميتواند باعث هپاتيت شود.

کبد چیست ؟

کبد بزرگترین عضو بدن انسان بوده و برای آنکه بدن بتواند درست کار کند، عملکرد صحیح آن ضروری است. کبد سموم را از خون خارج کرده یا خنثی می کند و عوامل دفاعی را برای کنترل عفونتها تولید می نماید و میکروبها و باکتریها را از خون خارج می کند. کبد پروتئینهایی را که انعقاد خون را تنظیم می کنند تولید نموده و صفرا می سازد که به جذب چربی ها و ویتامینهای محلول در چربی کمک می کند. شما بدون یک کبد کارآمد نمی توانید زندگی کنید.

  هپاتيت به دو شکل اصلی خودش را نشان می دهد :

  • هپاتيت حاد (کوتاه مدت)
  • هپاتيت مزمن (بیشتر از 6 ماه)

در هپاتيت حاد، ممکن است کبد، بصورت خيلی ناگهانی ملتهب شود و تهوع، استفراغ، تب و بدن درد عارض شود و يا اينکه هيچ يک از اين علائم ظاهر نشود. هپاتيت حاد در طی چند روز تا چند هفته بهبود می يابد . چنانچه التهاب، در طی 6ماه بهبود نيابد، هپاتيت، هپاتیت مزمن خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه:  شناخت بیماری­ های عفونی در مادر باردار -دانستنی های بارداری

  چگونه هپاتيت، کبد را تحت تا ٔثير قرار ميدهد؟

  کبد در بدن انسان، ضايعات موجود در خون را متلاشی ميکند و از بین می برد. زمانی که کبد ملتهب ميشود، وظيفه خود را در پاکسازی خون، بخوبی انجام نميدهد.يکی از ضايعات خونی، بيلی روبين نام دارد که در صورتی که کبد بدرستی کار نکند شروع به افزايش در خون و بافتها ميکند، در نتيجه پوست شخص مبتلا به هپاتيت به رنگ زرد پرتقالی در می آيد. اين حالت، يرقان ناميده ميشود. بيلی روبين و مابقی ضايعات باعث خارش، تهوع، تب و بدن درد ميشود.

مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده سالم ایرانی

 

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×