"> هفت دلیل که در برابر گریه نوزادان آرام بمانیم - مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

هفت دلیل که در برابر گریه نوزادان آرام بمانیم

با گریه نوزادان در روز و گریه نوزادان در خواب چه کنیم ؟

 گریه نوزادان بقدری برای والدین مخصوصا مادران سخت است که همیشه مضطربانه بدنبال راهی هستند تا از گریه نوزادان چه در روز و چه در خواب جلوگیری کنند .

در متن بسیار زیبا و علمی زیر که ترجمه ای است از مطالب وبسایت خانم جانت لنزبری که با شیوه تربیت نوزادان و کودکان همراه با احترام سعی می کند به تمام پدران و مادران بیاموزد که چرا نباید در برابر گریه نوزاد مضطرب شوند و چگونه به طور علمی و عملی با گریه نوزادان کنار بیایند.

به تمام مادران توصیه می کنم که این متن را حتما با دقت بخوانند.

هفت دلیل که در برابر گریه نوزادان آرام بمانیم (1)www.mehcom.com

هفت دلیل که در برابر گریه نوزادان آرام بمانیم (1)www.mehcom.com

کسانی هستند که از شنیدن صدای گریه نوزاد ناراحت نمی شوند. آنها نوزاد در حال گریه را نادیده می گیرند و او را بلند نمی کنند تا لوس نشود و هیچ مشکلی ندارند که نوزاد را برای ساعتها در اتاقی تاریک تنها بگذارند تا گریه کند.

من از آنجایی می دانم این افراد وجود دارند که همیشه درباره آنها مقاله هایی خوانده ام. اما حقیقتا آنها کجا هستند؟ در خلال 18.5 سالی که مادر شده ام، 16 سالی که والدین را آموزش می دهم و 2 سالی که وبلاگ می نویسم ( توضیح مترجم: این مطلب را خانم جانت لنزبری در سال 2011 نوشته اند) هرگز حتی با یک پدر و مادر اینچنینی مواجه نشده ام.

در واقع والدین و نگهداری کنندگان کودکی که من می شناسم (ازجمله خودم) 180 درجه متفاوت هستند. ما با کمترین میزان ابراز ناراحتی یا ناامیدی فرزندانمان پریشان می شویم.

ما ذاتا می خواهیم هر کاری که در توان داریم انجام دهیم تا از گریه کردن نوزادان ممانعت کنیم. وقتی نمی توانیم گریه نوزادانمان را به راحتی بندبیاوریم، احساس ناتوانی و ناامیدی می کنیم و حس می کنیم کاملا شکست خورده ایم.

کافی است کوچکترین صدایی از نوزاد بلند شود تا فشار بی نهایتی را بر خود حس کنیم. دوست داریم بگوییم: “گریه رو تموم کن تا من بتونم دوباره نفس بکشم” 

شاید ما شروع کنیم صدای “ششششششششش” درآوردن، بچه را روی پا یا در بغل تکان دهیم، از تاب برقی استفاده کنیم، ماشین لباسشویی را برایش روشن کنیم تا با صدایش آرام شود، از پستانک استفاده کنیم،

یا بچه را سوار ماشین کنیم و در خیابانهای اطراف رانندگی کنیم تا نوزادمان آرام شود و در نهایت ساعتها به او شیر دهیم و از ترس این که بیدار شود و گریه کند جرات نکنیم او را بعد از این که خوابش برد از سینه مان جدا کنیم.

بعضی مادرها سعی می کنند تمام شب را در حالی که نوزادشان به آنها متصل است بخوابند چرا که سختی کشیدن ما بسیار بهتر از تحمل لحظه ای سختی کشیدن نوزادمان است.

ما نهایت تلاشمان را می کنیم که معنی گریه های متفاوت نوزادمان را متوجه شویم و به طور مناسب به هر کدام پاسخ دهیم ولی شک و قیاس بر این روند سایه می اندازد

مثلا در مطلبی می خوانیم که نوزادانی که در قبیله به دنیا می آیند و بزرگ می شوند، گریه نمی کنند، و با خود می گوییم پس ما و بچه هایمان چه مشکلی داریم؟

بعدتر ، زمانی فرا می رسد که لازم است ما به کودکان نوپای خود “نه” بگوییم و آنها با تصمیم ما مخالفت کرده و نهایتا شروع به گریه می کنند. خب این قضیه هم که با ذات ما در تعارض است پس ما یا راهی پیدا می کنیم که حواس فرزندمان را پرت کنیم یا در برابرش تسلیم می شویم و او را راضی می کنیم ، این کار باعث می شود که بچه های ما به طور فزاینده تقاضاهای غیرمنطقی ای از ما داشته باشند چرا که آنها شدیدا به “نه” گفتن ما و گریه کردن خودشان نیاز دارند. ولی غریزه و فرهنگ به ما می گوید که بچه ها نباید گریه کنند و این وظیفه ماست که آنها را ساکت کنیم.

خوشبختانه دیدگاههای هوشمندانه و با درک و فهمی هم در سطح جامعه وجود دارد. کارشناسانی مثل مگدا گربر (Magda Gerber) ، التا سولتر (Aletha Solter) و پتی ویفلر (Patty Wipfler) قهرمانان سلامت احساسی نوزاد شما و… همچنین خود شما هستند.

کتابها و مقالات آنها به ما کمک می کند که بفهمیم گریه نوزادان نه تنها ایرادی ندارد بلکه هدف مهمی در پشت آن نهفته است.

وقتی نوزادی گریه می کند وظیفه ما اینست که به آن پاسخ دهیم و کمک، عشق و حمایت خود را در صورت نیاز دریغ نکنیم ولی لزوما لازم نیست گریه نوزاد را متوقف کنیم.

این کارشناسان معتقدند گریه کردن نوزاد روش اولیه ارتباط برقرار کردن نوزادان است و قطعا تردیدی وجود ندارد که ما باید به گریه نوزادانمان پاسخ دهیم.

مگدا گربر در کتاب “والد عزیز! از نوزادان با احترام مراقبت کنید” می گوید: “باید به گریه کردن پاسخ داد ولی چگونگی این پاسخ بسیار موضوع پیچیده تری است. تبعیت از این توصیه که ” نگذارید نوزاد گریه کند” عملا غیرممکن است. گاهی اوقات وقتی پدر و مادر تلاش می کنند که گریه نوزاد را ساکت کنند تنها نتیجه اش عصبی تر و خسته تر شدن همه می شود”

هفت دلیل که در برابر گریه نوزادان آرام بمانیم (3)www.mehcom.com

هفت دلیل که در برابر گریه نوزادان آرام بمانیم – www.mehcom.com

1- اگر ما آرامش خودمان را حفظ کنیم، می توانیم بهتر گوش کنیم و نیاز حقیقی نوزاد خود را درک کنیم و به آن پاسخ دهیم.

وقتی ما از تمایل ذاتی خود مبنی بر ساکت کردن کردن سریع گریه نوزاد تبعیت کنیم، زمان کافی برای گوش کردن و فهمیدن کلیدهای رفتاری نوزادمان نداریم و احتمال کمتری وجود دارد که بتوانیم نیازی را او حقیقتا در پی بیانش بوده بفهمیم و به درستی آن را تامین کنیم.

پیشنهاد مطالعه:  تربیت دینی در کودکان

پنی ویفلر در کتاب “دست در دست هم پدر و مادری کنیم” می گوید: “وقتی نوزادان و کودکان نوپا خوب نیستند گریه می کنند تا فشاری که حس می کنند را سبک کنند. ما سعی می کنیم مشکل آنها را با آرام به پشتشان زدن، تکان دادن، راه بردن ، پستانک و گاهی اوقات شیر دادن حل کنیم . ما یادگرفته ایم که برای بچه بهتر است که ناراحتی اش را بیان نکند… اما خواهید دید که وقتی شما بیان احساسات نوزادی را متوقف می کنید او واقعا بهتر نخواهد شد.”

مگدا گربر در کتاب “والد عزیز! از نوزادان با احترام مراقبت کنید” می گوید: “یک مادر عصبی و پریشان (شنیدن صدای گریه حقیقتا انسان را پریشان می کند) به احتمال زیاد از سریعترین آرام کننده استفاده می کند- به نوزاد شیر یا شیشه می دهد. نوزاد معمولا آن را می پذیرد، آرام می شود و اغلب می خوابد. قطعا درصورتی که بچه گرسنه باشد این کار راه حل درستی است اما در صورتی که گریه بچه به علت نیازهای دیگری باشد (مثلا خستگی یا درد) او یاد می گیرد که در پاسخ به این نیازهایش منتظر غذا باشد و با وجودی که گرسنه نیست شیر یا شیشه را می خواهد.”

التا سولتر در کتاب ” والدین آگاه” می گوید:” چرا اینقدر مشکل به نظر می رسد که یک نوزاد در حال گریه را بغل کنیم و گریه اش را بپذیریم؟ شاید برای این که تعداد کمی از افراد وقتی کوچک بوده اند اجازه داشته اند هرچقدر دلشان می خواهد گریه کنند.

احتمالا والدین شما وقتی شما نوزاد بودید تلاش کرده اند گریه شما را ساکت کنند. شاید به شما پستانک داده اند یا غذادادن به شما را امتحان کرده اند یا هر زمان که گریه می کردید شما را تکان داده اند ، با این تصور که این چیزی است که شما در آن لحظه نیاز دارید.

شاید حواس شما را با اسباب بازی، موسیقی یا بازی پرت کرده باشند درحالی که تمام چیزی که شما احتیاج داشته اید توجه کامل آنها و آغوش محبت آمیزشان بوده است تا بتوانید به گریه تان ادامه دهید.”

2- گریه کردن یک روش طبیعی و سالم برای بهبود یافتن است.

وقتی والدین برای اولین بار در کلاسهای راهنمای والد-نوزاد RIE شرکت می کنند من به آنها می گویم که گریه کردن در اینجا آزاد است.

من حس می کنم که پس از شنیدن این جمله گویا باری از دوش آنها برداشته شده است. ما در کلاسهای RIE  درک می کنیم که نوزادان به طور طبیعی گریه می کنند و لازم نیست والدین در این زمینه احساس استرس یا شرمندگی داشته باشند.

سولتر: ” خوشبختانه نوزادان با ابزار لازم برای بهبود یافتن به دنیا می آیند و می توانند به روش طبیعی گریه کردن، بر اثرات استرس غلبه کنند.

تحقیقات نشان داده است که انسانها در تمام سنین از فواید گریه کردن بهره مند می شوند و گریه کمک می کند که تعادل شیمیایی بدن که بر اثر استرس بهم خورده ، به حالت قبل برگردد.”

ویفلر: ” وقتی نوزادی درباره چیزی که حقیقتا خطرناک نیست یا درباره اتفاق ناراحت کننده غیرقابل اجتنابی گریه می کند، او حال انجام یک ماموریت مهم و طبیعی است. او احساساتی دارد و می خواهد آنها را با شما درمیان بگذارد.”

گربر: “تمام نوزادان سالم گریه می کنند. اگر نوزادی گریه نکند نگران کننده است چرا که هیچ نوزادی بدون گریه کردن نمی تواند بزرگ شود. پاسخ به گریه نوزاد اینست که نشان دهید که در کنارش هستید و بالاخره علت گریه اش را متوجه خواهید شد.”

سولتر : “تعداد فزاینده ای از روانشناسان معتقدند که عملکرد بهبودبخش گریه از زمان تولد آغاز می گردد و گریه های آزاد کننده استرس در ابتدای زندگی از مشکلات رفتاری و احساسی در سالهای بعدی زندگی جلوگیری می کند.”

3- حیوانات وحشی نوزادانمان را نخواهند خورد.

نوزادان در جوامع اولیه نمی توانستند گریه کنند چرا که زندگیشان با این کار به خطر می افتاد. آنها همچنین نمی توانستند چندان که کودکان همسایه من دقیقا در این لحظه با شادمانی فریاد می کشند (و من عاشق این صدا هستم)، فریاد بکشند یا مثل پسر من هر روز اول صبح باصدای بلند آواز بخوانند.

شادی پرسر و صدای پسرم ، خصوصا تا پیش از آنکه کافئین قهوه اثر تسکین دهنده اش را بگذارد، کمی اعصاب خردکن است ولی من خوشحالم که بچه ای دارم که با خوشحالی زایدالوصفی از خواب برمی خیزد و حس می کند برای بیان احساسش آزاد است و در محیطی زندگی می کند که ابراز احساساتش نه تنها مجاز است که ارزشمند و خوشآیند نیز تلقی می شود.

پیشنهاد مطالعه:  نکاتی برای داشتن فرزند صالح

من کاملا می توانم درک کنم که تجربیات اولیه زندگی بشر بر ما تاثیر می گذارد و ما تمایل داریم آنها را بپذیریم ولی مقایسه کردن ما  و نوزادانمان با خانواده های قبیله ای بدون درنظرگرفتن فضا و شرایط آنها به نظر من بی مفهوم است. واقعیتهای زندگی ما و انتظاراتی که ما از فرزندانمان داریم هیچ ربطی به شرایط آن زمانها ندارد.

هفت دلیل که در برابر گریه نوزادان آرام بمانیم (2)www.mehcom.com

هفت دلیل که در برابر گریه نوزادان آرام بمانیم  – www.mehcom.com

 

4- با ممانعت از گریه کردن، احساس ناراحتی خود از این کار را به نسل بعدیمان هم منتقل می کنیم.

سولتر: ” تمایل فرهنگی ما سرکوب کردن و مانع شدن از بیان سالم احساسات عمیقمان است. بعضی بزرگسالان به یاد می آورند که در بچگیشان به خاطر گریه کردن تنبیه یا تهدید شده باشند و یا حتی کتک خورده باشند.

سایرین احتمالا به یاد می آورند که والدینشان روشهای ملایم تری را برای توقف گریه شان به کار می گرفتند، روشهایی مثل استفاده از غذا یا پرت کردن حواسشان.

این سرکوب کردن گریه در سالهای اولیه زندگی می تواند یکی از دلایلی باشد که منجر به استفاده از مواد غیرطبیعی و شیمیایی برای سرکوب احساسات ناخوشایند در سالهای بعدی زندگی گردد.”

گربر : ” گوش کردن به گریه نوزاد ، دردآور است. بزرگترها معمولا به گریه بچه ها شدیدا واکنش نشان می دهند. چرا؟ برای این که گریه معمولا خاطرات دردناک کودکیشان را برایشان زنده می کند ، خاطراتی مثل تنها ماندن و ترس.

شاید در زمان نوزادی یا بچگیمان اجازه گریه کردن نداشتیم و یا حواسمان را به چیز دیگری پرت می کردند یا به خاطر گریه کردن سرزنش می شدیم.

اشک های کودکانمان باعث می شود خاطرات ما از عصبانیت ، ناتوانی و وحشت در ذهنمان جرقه بزند و ما را به آن سالهای اولیه زندگی ببرد و پیغام گریه کودکمان ممکن است با مشکلات گذشته خودمان آمیخته شود و ما را گیج کند. سعی کنید به نوزادتان گوش کنید تا بفهمید او چه می گوید.”

5- بدرفتاری با کودکان کمتر می شود ؟

اگر همه ما بتوانیم در برابر گریه نوزادان آرامش بیشتری داشته باشیم، آیا احتمال بدرفتاری والدین با کودکان کمتر می شود؟ من حدس می زنم که بله کمتر می شود.

ویفلر: “به عنوان مثال گاهی اوقات وقتی ما می رویم دوش بگیریم نوزادان گریه می کنند، یا وقتی غریبه ای را می بینند یا وقتی ما آنها را زمین می گذاریم تا بخزند یا راه بروند.

بسیاری از نوزادان از صندلی ماشینشان متنفرند. بعضی والدین تصمیم می گیرند که چندین روز حمام نکنند، یا تمام مدت بچه شان را بغل کنند تا این مدل گریه ها را ساکت کنن. با این روش زندگی سخت تر می شود و لذت مادر بودن کمتر می گردد.”

 6- آرامش ، آرامش می زاید.

هیچ موجودی حساس تر از نوزادان وجود ندارد و نوزادان بیشتر از همه روی پدر و مادر خود حساسند. تمام برخورد هایی که ما با نوزادمان داریم یک تجربه آموزشی است.

نوزادان در هنگام گریه کردن همان چیزی را می خواهند که همه ما می خواهیم ، این که شنیده شویم، درک شویم و در صورت امکان کمک شویم.

گاهی اوقات کمکی که آنها نیاز دارند اینست که با آرامش آنها را حمایت کنیم تا بتوانند احساساتشان را کاملا بیان کنند.

گربر: ” از حقه های عجیب و غریب استفاده نکنید. نه نوزادان و نه شما در هیچ سنی به آنها نیاز ندارید. حواس نوزادان را با روشهایی پرت نکنید که دلتان نمی خواهد بعدها به آن روشها وابسته شوند… نوزاد شما آرام شدن را از یک پدر و مادر آرام و در یک محیط آرام یادخواهد گرفت.”

7- ما با گوش کردن و مشاهده با ملایمت و آرامش ، همراه با صداقت و پذیرش با فرزندانمان ارتباط عاطفی برقرار می کنیم.

سولتر: “والدین چه می توانند بکنند؟ در وهله اول مهم است که عدم وجود ناراحتی ها و نیازهای اولیه مثل گرسنگی یا سرما را کنترل کنیم.

اما اگر نوزاد شما بعد از برآوردن نیازهای اساسی اش کماکان گریه می کرد، کار درست این است که بامحبت او را بغل کنید و اجازه دهید به گریه اش ادامه دهد.”

گربر: “یک نوزاد در حال گریه به آرامش و محبت پاسخ می دهد. به کندی پاسخ دهید و گریه اش را با گفتن این که “تو داری گریه می نی. چی شده؟ ” تایید کنید.

در گام بعدی مطمئن شوید که همه نیازهای اساسی اش برآورده شده است. مطمئن شوید که غذایش را خورده و گرم است.

بعضی نوزادان به پوشک خیس در مقایسه با سایر نوزادان حساس ترند پس این مورد را هم کنترل کنید. اگر او نه گرسنه است، نه خسته و به نظر می رسد نیاز ضروری دیگری هم ندارد، رفتار او را به دقت مشاهده کنید تا در صورت وجود هر گونه دلیل دیگر برای ناراحتی، آن را دریابید.

به او بگویید که دارید سعی می کنید بفهمید او چه می خواهد. این شروع یک رابطه صادقانه طولانی مدت بین شماست.”

 

ویفلر: “بعد از یک گریه خوب، نوزاد شما با شما ارتباط بهتری پیدا می کند و او به زندگی ادامه خواهد داد… شما به حرفهای او گوش کرده اید و به او اجازه داده اید آنچه را در ذهن دارد با روش قدرتمند و غیرکلمه ای خود به شما بگوید. برای آنکه ذهن بچه ای آرام شود و احساس کند دوستش دارند، هیچ کاری به اندازه شنیده شدن مفید نیست.”

پیشنهاد مطالعه:  شروع آموزش به کودکان

مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده -فرزندپروری -تربیت نوزادان و کودکان همراه با احترام

سایر مطالب از خانم جنت لنزبری :

به فرزندان خوش رفتارمان کمک کنیم احساسات ناخوشایند خود را بیان کنند

کودکان و فرزندانمان نیاز به محدودیت دارند-خانم جنت لنزبری

چه جاهایی به کودکان آزادی بدهیم و چه جاهایی ما تصمیم بگیریم

مادران و زنان باردار بدانند که برخی رایحه و بو ها بر جنین شان تاثیر مخرب دارد

به فرزندان خوش رفتارمان کمک کنیم احساسات ناخوشایند خود را بیان کنند

تایید و حمایت کردن احساسات نوزادان و کودکان-جنت لنزبری

به کودکان کمک کنیم با نوزاد جدید کنار بیایند-جانت لنزبری

علل واقعی بدرفتاری کودکان را بشناسیم

با دعوای کودکان چه کنیم ؟ دخالت کنیم یا نه ؟

9 راهکار ادب کردن کودکان-بچه بد وجود ندارد

گزارشگری کردن مشکلات بچه ها چیست ؟ و پنج فایده آن

راهنمای کامل دوران بارداری و نگهداری نوزاد تا 2 سالگی کودک

راهنمای کامل دوران بارداری و نگهداری نوزاد تا 2 سالگی کودک

راهنمای کامل دوران بارداری راهنمای کامل دوران بارداری و بچه داری و نگهداری نوزاد از بدو تولد و حتی حاملگی تا 2 سالگی کودک -2 دی وی دی فارسی راهنمای دوران بارداری و نگهداری از کودک از بدو تولد و حتی حاملگی تا ۲ سالگی نوزاد دلبندتان. آیا تصور میکنید تمامی نکات درباره پرورش فرزندات دلبدتان را میدانید ؟ … ادامه مطلب »

آموزش زبان نوزاد – نوزادان به ما چه می گویند ؟

هفت دلیل که در برابر گریه نوزادان آرام بمانیم (1)www.mehcom.com

آموزش زبان نوزاد…اورجینال همه ماها صداهای نا مفهوم  نوزادان را شنیده ایم و همه با خود گفته ایم که این نوزاد که چیزی نمی فهمد پس حتما همین طوری از خودش صدا در می آورد . اما انگار داستان چیز دیگری است . صداهای نوزادان در اصل گفتار و کلام آنها می باشد که می خواهند به ما چیزهایی بگویند … ادامه مطلب »

تربیت فرزند و نیازهای روانی، عاطفی – خانواده آسمانی

تربیت فرزند و نیازهای روانی، عاطفی - خانواده خوشبخت-www.mehcom.com

تربیت فرزند و نیازهای روانی، عاطفی – خانواده آسمانی تربیت کودک ،تربیت فرزند ،چگونه بچه هایمان را تربیت کنیم،تربیت فرزند پسر، تربیت فرزند دختر ،تربیت فرزند در اسلام ،تربیت بچه ها، تربیت بچه ،چگونه فرزند تربیت کنیم ،چگونه فرزند خوب تربیت کنیم ،چگونه فرزند خود را خوب تربیت کنیم ،چگونه یک فرزند خوب تربیت کنیم ،چگونه بچه خوب تربیت کنیم … ادامه مطلب »

*********************************************

چگونه والدین خوبی باشیم ؟ روش های ارتباط با نوجوان و جوان

چگونه والدین بهتری باشیم ؟ روش های ارتباط با نوجوان و جوان-www.mehcom.com

چگونه والدین خوبی باشیم ؟ راه های برقراری ارتباط با کودکان نوجوانان و جوانان (خانم دکتر فردوسی پور)اورجینال چگونه والدین بهتری باشیم (خانم دکتر فردوسی پور)اورجینال چگونه والدین خوبی باشیم ؟ چگونه پدر و مادر خوبی باشیم ؟ چگونه پدر و مادر بهتری باشیم ؟ چگونه با نوجوانان رفتار کنیم ؟ چگونه با نوجوانان ارتباط برقرار کنیم؟ روش های ارتباط … ادامه مطلب »

*********************************************

مجموعه پزشک کودک – پزشک فرزند خود باشید

مجموعه پزشک کودک - اورجینال-www.mehcom.com

مجموعه پزشک کودک- آیا شما هم دنبال پزشک کودکان خوب می گردید ؟ آیا شما دوست دارید که یک پزشک کودک همیشه به شما جواب بگوید ؟ تا به حال به این موضوع فکر کرده اید اگر خدای ناکرده در انتهای شب روزهای خاص تعطیل بچه ای علائمی از بیماری بروز داد باید چه کاری انجام دهید ؟ ما به … ادامه مطلب »

*********************************************

آموزش تربیت فرزند از دکتر فرهنگ هلاکویی از تولد تا ۱۹ سالگی

مجموعه کامل آموزش تربیت فرزند از دکتر فرهنگ هلاکویی از تولد تا ۱۹ سالگی

آموزش تربیت فرزند از دکتر فرهنگ هلاکویی از تولد تا ۱۹ سالگی آموزش فرزندپروری موفق تربیت صحیح و اصولی کودک و نوجوان تربیت فرزندان از بدو تولد تا سه سالگی دکتر فرهنگ هلاکویی تربیت کودک دکتر فرهنگ هلاکویی تربیت نوجوان ما برای بسیاری از چیزها هزینه می کنیم مثلا برای تفریح برای سرگرمی برای خوردن و … برای یادگیری بسیاری … ادامه مطلب »

*********************************************

خرید آموزش خیاطی خانم عمرانی جدید-18 دی وی دی

خرید آموزش خیاطی خانم عمرانی جدید-18 دی وی دی-www.mehcom.com

خرید آموزش خیاطی خانم عمرانی خرید آموزش خیاطی عمرانی ،خیاطی خانم عمرانی برنامه خانواده، خیاطی خانم عمرانی خانه ی مهر،خیاطی خانم عمرانی در شبکه جام جم ،خیاطی خانم عمرانی سیمای خانواده،خیاطی خانم سیما عمرانی،آموزش خیاطی خانم عمرانی جدید،آموزش خیاطی تصویری خانم عمرانی،آموزش خیاطی خانم عمرانی با  نمایش فیلم،آموزش خیاطی مبتدی،خرید سی دی آموزش خیاطی،خرید آموزش خیاطی،خرید آموزش خیاطی خانم سیما … ادامه مطلب »

*********************************************

خرید اینترنتی آموزش بافتنی – زیبا بپوشید

خرید اینترنتی آموزش بافتنی

خرید اینترنتی آموزش بافتنی مزیت خرید اینترنتی آموزش بافتنی این است که با توجه به قیمت بالای پوشاک بافتنی با کمی هزینه برای خرید آموزش بافتنی براحتی می توانید با کمترین هزینه زیباترین ، قشنگ ترین لباس های بافتنی را برای خودتان و کسانی که دوستشان دارید ببافید . در ضمن حتی می توانید با بافتن و فروختن تولیدات خودتان … ادامه مطلب »

 

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×