"> هشدار در مورد مصرف صابون های ضد باکتری (آنتی باکتریال) - مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

هشدار در مورد مصرف صابون های ضد باکتری (آنتی باکتریال)

در مورد مصرف صابون هاي ضد باکتری (آنتی باکتریال)

 

مصرف صابون های ضدباکتری (آنتی باکتریال) لزومی ندارد

خانواده های بسیاری هستند که به سلامتی پوست و موی خود اهمیت فراوان می دهد. و هزینه های سنگینی را می پردازند تا خود و اعضای خانواده شان در سلامتی به سر بپردازند. که این حالت بسیار خوب و ارزشمند است . اما گاها افراد دیگری پیدا می شوند که از این نگرش درست خانواده ها و والدین سوء استفاده می کنند. و با تبلیغات محصولات خود به شکل نه چندان مطابق واقع سعی در فروش محصولات خود دارند. که مثلا به یک مورد از این تبلیغات پر هیاهو می توان اشاره کرد:

در تبلیغ صابون هاي ضدباکتری (آنتی باکتریال) عنوان شده است که این صابون ها پوستی کاملا شاداب و سالم به شما هدیه می کند و همچنین آثار التهاب هاي پوستي را از بين مي برد .

اما اداره مواد غذایی و دارویی آمریکا (FDA) معتقد است بر خلاف باور مردم دلیل علمی که بتواند ثابت کند صابون ها و شوینده های ضد باکتری و ضد میکروب، در پیشگیری از بیماریها فعال تر از صابون ها و شوینده های عادی هستند وجود ندارد.

محققین می گویند، باکتری ها می توانند به مرور و با گذشت زمان نسبت به عوامل ضدباکتری مقاوم شوند. لذا ممکن است مواد ضدباکتری صابون روی برخی باکتری ها تاثیر نکند.

دانشمندان عنوان کردند که ماده ای در صابون های ضد باکتری وجود دارد که می تواند اختلال هورمونی ایجاد کند و یا حتی سبب مقاوم شدن باکتری ها دربرابر دارو شود.

پیشنهاد مطالعه:  گودی چشم و درمان آن

اطلاعیه گروه میکروبیولوژیست مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا (CDC) حاکی است که خطرات استفاده کوتاه مدت ( روزانه ) و درازمدت صابون های ضدباکتری احتمالا بر فواید آن می چربد.

سازمان غذا و داروی آمریکا ( FDA ) نیز گزارش داد: برخی عناصر صابون های ضد باکتری، مثل ترایکلوسان در صابون مایع و تراکلوکاربان در قالب صابون می تواند به مقاومت باکتری در برابر آنتی بیوتیک منجر شود.

برخی از مطالعات علمی نیز نشان می دهد که عناصر تشکیل دهنده صابون ضد باکتری برای حیوانات منجر به برهم زدن تعادل هورمون ها درآن ها شده است.

همچنین با استفاده از صابونهای ضدباکتری ، علاوه بر باکتریهای مضر ، باکتری های مفید نیز از بین می روند.

بر اساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) می توان گفت استفاده از صابون های ضدباکتری برای شستن دست ها لازم نیست و شستن صحیح و کامل دست ها با آب گرم و صابون معمولی، یکی از بهترین و موثرترین راه ها برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های مسری (واگیردار) و عفونی است.

همچنین دانشمندان دانشکده پزشکی هاروارد می گویند : صابون‌های آنتی‌باکتریال موجود در بازار باعث پاکی بیشتر دست نمی‌شوند. و برخلاف تصور عموم این صابون‌ها یک ضدعفونی‌کننده تمام‌عیار نیستند.

آنان تاکید کردند گرچه فراورده‌های گران‌قیمت‌تر یعنی محلول‌های ضدعفونی‌کننده در صورتی که درست به کار روند واقعا دست‌هایتان را تمیز می‌کنند، اما آب و صابون معمولی هنوز شیوه مناسبی برای پاک کردن دست‌ها می باشند.

اداره مواد غذایی و دارویی آمریکا افزود: بر خلاف باور مصرف کنندگانی که تولیدات این چنینی را به دلیل اطمینان بیشتر به تاثیر بخشی آن خریداری می کنند در حال حاضر دلیل علمی که بتواند ثابت کند این تولیدات در مبارزه با بیماریها قوی تر از آب و صابون معمولی عمل می کنند وجود ندارد.

پیشنهاد مطالعه:  غربالگری در دوران بارداری-دانستنی های دوران بارداری

( FDA ) هشدار داد که نتیجه مطالعات نشان داده است مصرف طولانی مدت مواد شیمیایی ضد باکتری مثل ترایکلوسان در صابون های مایع و ترایکلوکربن در صابون های معمولی می تواند آثار هورمونی باقی بگذارد که نتیجه آن تولید طیفی از باکتری ها یا میکروب های بسیار مقاوم است در نتیجه شرکتهای تولیدی اگر نتوانند برای اثبات بی ضرر بودن تولیداتشان یا اثبات تاثیر فعال آنها در از بین بردن باکتری ها دلیل علمی ارائه کنند ملزم خواهند شد تولیداتشان را با استاندارهای سازمان غذا و دارو هماهنگ کنند.

بسیاری از صابون هایی که بر روی جلد آنها عنوان صابون ضد باکتری، ضد میکروب یا ضد عرق نوشته شده است در ترکیبات خود یک یا چند نوع از مواد شیمیایی را دارند که سازمان دارو و غذا درباره وجود این مواد شیمیایی هشدار داده است.

مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده برتر فرزندپروری همسرداری

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×