"> مهکام | خانواده موفق و برتر ایرانی - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

مهکام | خانواده موفق و برتر ایرانی

خانواده موفق و برتر

خانواده موفق

خانواده زمانی می تواند بهترین بازده و پیشرفت را داشته باشد که پدر و مادر از آگاهی خوبی در ارتباط با تربیت فرزندان و قبل از آن از آگاهی نسبتا جامعی نسبت به اصول و قواعد همسر داری و زناشویی و فرهنگ جامعه برخوردار باشند. وقتی والدین به اصولی که از آن اطلاع دارند پایبند باشند. و در تربیت صحیح فرزندان خستگی ناپذیر تلاش کنند مطمئنا از عهده تربیت بچه هایشان بر می آیند. و آنگاه است که می توان آنها را جزئی از خانواده های موفق و برتر دانست. که فرزندانی تربیت کرده اند. که مایه افتخار خودشان و کشورمان ایران می باشد. حال به چند اصل تربيتي اشاره می کنیم که برای والدین خوب می تواند راهگشا باشد. تا آنان نیز به خیل خانواده های موفق ایرانی بپیوندند.

1- خانواده موفق می داند که موفقیت در تربیت کودک در کوتاه مدت بدست نمی آید:

نکات بسیار زیادی وجود دارد که شما والدین دوست دارید به فرزندان خود بياموزيد ولی هيچ رفتاری با يک بار آموختن به دست نمی آيد و آنان نيز هميشه برای فرا گرفتن آمادگی ندارند. آموزش نياز به وقت، حوصله و موقعيت شناسی دارد. اگر والدين در اين کار پشتکار نداشته باشند خسته و بی حوصله شوند يا از کوره در روند، احترام خود را نزد فرزندان از دست خواهند داد. در اين صورت فرزندان به خواسته های آنها بی توجه خواهند شد و خود را موظف به انجام آنها نخواهند دانست. تربيت مسئوليتی يک روزه نيست، آرامش، پايداری و مقاومت می خواهد و تا زمانی که يک اصل تربيتی حاصل شود، فرزند شما بارها اشتباه خواهد کرد. بنابراين در کوتاه مدت نمی توان انتظار پيشرفت زيادی داشت.
2- خانواده موفق و برتر پيشرفتهای کوچک کودکان را نيز در نظر می گیرد :

پیشنهاد مطالعه:  آداب معاشرتی خانواده های موفق

فرزندان هميشه آنگونه که والدين می خواهند عمل نمی کنند. مسائل کودکان يک شبه حل نمی شود و تغييرات در رفتار و کردار کودکان ،نوجوانان و جوانان تدريجي، آرام و مرحله به مرحله صورت می گيرد. برخی والدين وقتی در تغيير عادات و رفتارهای فرزندشان به مشکل برمی خورند، به سرعت آشفته و نااميد می شوند و اعتماد به نفس خود را از دست می دهند.حال آنکه بايد به پيشرفت های کوچک و تدريجی فرزندشان توجه نمايند زيرا کليد پيشرفت های بزرگ، تشويق پيشرفت های کوچک است.

3- خانواده موفق  هر زمانی تنها بر يک مشکل متمرکز می شود :

هر بچه ای مشکلات متعددی دارد . ولی اگر می خواهید در تربیت و رفع مشکلات فرزندتان حتما بايد تنها يک مشکل را در نظر بگيريد و پس از حل آن به نوبت به مشکل ديگری بپردازيد. هدفتان را با کلمات ساده ای که برای کودک قابل فهم باشد توضيح دهيد و به او بگوييد دراين مورد خاص دقيقا چه انتظاری از او داريد (مثلا: می خواهم قبل از آمدن سرسفره دست هايت را صابون بزني!) سپس به پيشرفت های هر چند کوچک کودک در راه اصلاح رفتارش دقت نماييد (مثلا: قبلا اصلا صابون نمی زده و حالا يک مرتبه صابون زده است، هر چند توقع ما چهار مرتبه صابون در روز باشد) و با واکنش های مثبت و تحسين آميز به او بفهمانيد که رفتارش مناسب و مورد پسند است.

4- خانواده موفق با ديد مثبت نگاه می کند و هرگز از تحسين کودکان غافل نیست:

تحسين کودک کاری بسيار ارزشمند و سودمند است. کودکان در هر سنی که باشند خیلی دوست دارند والدين از آنها راضی باشند. کودک نمی داند کدام رفتار مناسب و کدام رفتارش نامناسب می باشد . او هر رفتاری را که با واکنش والدين روبرو شود يا او را به هدف برساند مثبت تلقی کرده و تکرار خواهد نمود. تصور نکنيد داشتن رفتار مناسب امری بديهی و از وظايف فرزند شماست و يا رفتار مثبت به معنی رفتارهای فوق العاده است. اين طرز تفکر موجب می گردد پرتوقع شويد، نسبت به رفتارهای مناسب فرزندتان بی اعتنا گرديد و تنها به رفتارهای نامناسب و منفی او توجه نماييد. مسلما به جز رفتارهايی که شما را ناراحت می کند، رفتارهای مناسب و مثبت زيادی نيز در فرزند شما وجود دارد. اگر شما هر رفتار مناسبی را مثبت تلقی کنيد و با واکنشی تاييد کننده به فرزندتان نشان دهيد که از کدام رفتارش راضی هستيد، کودک سعی می کند با تکرار آن رضايت بيشتر شما را به دست آورد. نشان دادن نارضايتی از رفتارهای نامناسب تنها زمانی موثر خواهد بود که قبل از آن فرزندتان را به دليل رفتارهای مناسبش تشويق کرده باشيد.

پیشنهاد مطالعه:  اصول فرزندپروری موفق در خانواده موفق

5- خانواده موفق و برتر اهدافی را که در نظر دارد با نيازهای کودکش منطبق می کند:

والدین گرامی اهداف خود را متناسب با سن، شخصيت، توانايي، رشد عقلی و شرايط محيطی فرزندتان تعيين کنید. همه کودکان در يک سن خاص وارد مرحله مشابهی نمی شوند و ميزان آموزش پذيری آنها نيز به يک ميزان نيست. با توجه به اين که همه افراد مشابه نيستند و موقعيت ها نيز تفاوت دارد ، يک راه حل مسلم و مستقل برای هر مشکلی وجود ندارد. راه حلی که امروز در مورد فرزندتان موثر است، ممکن است فردا تاثيرش را از دست بدهد يا روشی که برای يکی از کودکانتان جواب می دهد، شايد برای ديگری بی فايده باشد. اگر حوصله کنيد می توانيد حتی روش های ابتکاری و موثرتری خلق نماييد که بنا به شرايط خاص شما طراحی شده باشد.

6-  خانواده موفق مادر و پدر خانواده هماهنگ و در یک راستا عمل می کنند:

یک نکته بسیار مهم در موفقيت والدين در تغيير رفتارهای کودک هماهنگی بين پدر و مادر می باشد. قبل از هر کاری ، رفتارهايی از فرزندتان را که می خواهيد اصلاح کنيد، دقيقا مشخص نماييد و برای رفع آن مشکلات ، برنامهای هماهنگ طراحی کنيد. شما و همسرتان بايد پيش از دست زدن به هر کاری در مورد کودکتان اتفاق نظر پیدا کنید. وقتی تصميم خود را گرفتيد و روی برنامه اجرايی توافق کرديد، هردو هماهنگ و يکسان عمل نماييد. در این صورت می توانید امید داشته باشید که زحمات شما والدین گرامی به ثمر برسد. موفق و پیروز باشید.

پیشنهاد مطالعه:  الگوی خانواده برتر از نگاه رهبر انقلاب (6)
about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×