"> مهمترین عوارض طولانی مدت مصرف شیشه - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

مهمترین عوارض طولانی مدت مصرف شیشه

اعتیاد به ماده مخدر شیشه

اعتیاد به ماده مخدر شیشه

در سال 1386 کارشناسان متبحر در حیطه اعتیاد از ورود ماده ای جدید به نام شیشه به بازار مصرف ایران خبر دادند. که با تبلیغ روی شادی آوری و ازدیاد قدرت این ماده نوظهور جوانان را به استفاده از آن ترغیب می کردند. و متاسفانه خیلی زود این ماده خطرناک به یکی از پر مصرف ترین مواد مخدر در جامعه اسلامی ما تبدیل شد. و هر روز باید شاهد پرپر شدن گلهای بوستان کشورمان باشیم که نشکفته پژمرده می شوند . در حالی که خانواده ها هنوز به اهمیت نقش خود در پیشگیری از اعتیاد فرزندان خود واقف نشده اند.خبرنگار اجتماعی ایرنا گزارش کرده است :این روزها ماده مخدر شیشه نامی آشنا برای همه بویژه نوجوانان و جوانان است که بیش از 80 درصد آنها برای اولین بار مصرف این ماده را در میهمانی ها و جمع های دوستانه خود تجربه می کنند.

ˈ م – ر ˈ جوان 20 ساله ای که از روی کنجکاوی برای اولین بار شیشه را مصرف کرده ، به خبرنگار ما می گوید: کافی است فرد یکبار شیشه را مصرف کند ، چنان وابستگی روانی در وی ایجاد می شود که دیگر نمی تواند آن را کنار گذارد.

وی که اعتیاد به شیشه را ترک کرده است ، ادامه می دهد: دو سال بود که روزی بیش از یک گرم شیشه مصرف می کردم و در دنیای واقعی نبودم و همواره خود را در عالم پرواز و توهمات می دیدم.

م – ر اظهار می دارد: مصرف کننده شیشه در حالت خماری، دست به حرکات جنون آمیزی می زند که شاید از دیوانگان زنجیری هم سر نزند. وی می گوید: کسی که شیشه می کشد، اطرافیان خود را با شکل حیوانات و یا شیطان می بیند که سعی دارند او را خفه کنند، در این حالت هیچ کنترلی بر روی اعمال خود نداشته و برای دفاع از خود به کارهای خطرناکی مانند چاقوکشی دست می زند.
ˈآقای غلامی ˈیک روانپزشک دراین زمینه می گوید: اغلب مصرف کنندگان شیشه در ماه های اول مصرف ، اثرات توهم زایی بسیار کمی را تجربه کرده و قصدشان لذت بردن بسیار زیاد بوده است.
وی اظهار می دارد: ولی پس از گذشت مدت زمانی از مصرف شیشه، تمامی این مسایل از کنترل فرد مصرف کننده خارج می شود و فرد مصرف کننده احساس می کند که دیگر بدون شیشه قادر به انجام هیچ فعالیتی نیست.
این روانپزشک با بیان اینکه شیشه فشار های روانی بسیار شدیدی به شخص وارد می کند، ادامه می دهد: سپری کردن هر ثانیه زندگی بدون مصرف شیشه برای او کابوسی بزرگ خواهد بود ، بدون مصرف حتی نمی خواهد حرف بزند، راه برود، بخوابد و حتی شاید زنده بماند، پس ناچار مصرف می کند و هر چه زمان می گذرد ،تحمل او در برابر مواد بیشتر می شود.

پیشنهاد مطالعه:  تمدن غرب روابط فرازناشویی و فرزندان نامشروع

مهمترین عوارض طولانی مدت مصرف شیشه

وی می گوید: از مهمترین عوارض طولانی مدت مصرف شیشه که معمولا بعد از گذشت کمتر از شش ماه مصرف

خود را نشان می دهد، اختلال شدید در عملکرد دریچه پروستات است که معمولا باعث می شود ادرار و اسپرم با هم دفع شوند.
غلامی تصریح می کند:آسیب های شدید کبدی و جوش های صورت،ایجاد عفونت در دستگاه گوارش به ویژه در روده ها وتضعیف قوای جنسی از دیگرعوارض این ماده مخدر خطرناک است.

مصرف کنندگان شیشه خیلی بدبین هستند

  آذین مهرپرست ˈ پژوهشگر حوزه اعتیاد نیز با بیان اینکه معتادان به شیشه پس از مدتی به شدت بدبین می شوند، ادامه می دهد: همه مردم را دشمن خود می دانند و حتی در خانه اش ابزار مراقبت کار گذاشته و به نزدیک ترین افراد خانواده نیز به شدت بدبین می شوند.

تفکر غلط مصرف کنندگان شیشه

وی می گوید: یکی از تفکرات معتادان به شیشه این است که فکر می کنند از زمانی که مصرف کننده این ماده شده اند، بسیار پیشرفت کرده و تبدیل به انسان های دانایی شده اند و چیزهایی را می فهمند که دیگران نمی فهمند.
این استاد دانشگاه تصریح می کند: آنان هرگز خود را معتاد نمی دانند در حالیکه این نگرش بسیار اشتباه، غلط و گمراه کننده است.

توهم از آثار مصرف ماده مخدر شیشه

دکتر ˈمحمدرضا قدیرزادهˈ کارشناس اعتیاد سازمان پزشکی قانونی کشور نیز در این زمینه می گوید:، مصرف ماده مخدر شیشه باعث بروز توهم در مصرف کنندگان می شود که در نتیجه ارتکاب جرائمی چون: قتل بر اثر سوءظن، جرائم خشن و تجاوز به عنف از سوی فرد معتاد را به همراه دارد.
وی با بیان اینکه شیشه ماده ای محرک زا و از خانواده آمفتامین‌ها است، اظهار می دارد: این ماده علاوه بر اعتیادآور بودن، فرد مصرف کننده را دچار نوعی وابستگی فکری و روانی نیز می‌کند ؛ این ماده مخدر دارای تاثیر مستقیم بر سیستم عصبی فرد است.

نحوه مصرف ماده مخدر شیشه

قدیر زاده با اشاره به اینکه شیشه به صورت کشیدنی، استنشاق ( استفاده از طریق بینی)، خوردن و تزریق مصرف می‌شود، ادامه می دهد:مصرف شیشه در وهله اول با تجربه‌های به ظاهر لذت‌بخشی همراه است، به صورتی که شخص به زعم خود گمان می ‌کند که توانسته مواد را به صورت کنترل شده مصرف نماید و از تجربه‌های لذت‌ بخش آن بهره‌مند شود.
وی اظهار می دارد: ماده مخدر شیشه سطح هوشیاری، تعداد ساعت بیداری و تحرک را در جوانان افزایش می دهد اما در مقابل کاهش اشتها را به همراه دارد، لذا در برخی از موارد افراد برای لاغری از آن استفاده می کنند که این موضوع بیشتر در آرایشگاه‌های زنانه دیده شده است.
منبع خبر: ايرنا
مهکام امیدوار است که روزی را ببینیم که خانواده های ایرانی از گزند اعتیاد بدور باشند.

پیشنهاد مطالعه:  تک فرزندی خوب یا بد - مزایا و معایب
about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×