"> ملاحظاتی درباره پرسش در مشاوره - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

ملاحظاتی درباره پرسش در مشاوره

ملاحظاتی درباره پرسش در مشاوره

ملاحظاتی درباره پرسش در مشاوره

ملاحظاتی درباره پرسش در مشاوره :

ارتباط بین پرسیدن سوال با قضاوت کردن و دادن راه حل در مشاوره

مشاوران خوب معمولا از مراجعان خود زیاد سوال نمی پرسند. حالا فکر نکنید که احتمالا باید ذهن خوانی کنیم، یا مثلا جواب سوال ها را داشته باشیم.

هر چند پرسیدن سوال زیاد و مکرر ممکن است اثر تخریبی روی اقتدار مشاور در دید مراجع داشته باشد اما در ابتدا حتی ممکن است ایجاد اقتداری نماید که آن را یک اقتدار کاذب در دید مراجع مینامم.

به این معنا که وقتی مشاور یک سری سوال های مخصوصا بسته از مراجع خود میپرسد، بطور طبیعی این حس و انتظار را در مراجع پدید میاورد که جواب صحیح نزد مشاور است، پس باید قضاوت هم نسبت به پاسخ های مراجع صورت گیرد.

چون اگر قضاوتی نیست، پس چرا بپرسیم. بیشتر کتاب های مشاوره ای فقط به این نکته اشاره میکنند که پرسش ها صرفا از روی کنجکاوی شخصی مشاور نباشد.

در حالی که دلایل فلسفی متعددی برای نفی پرسش وجود دارد. از شما دعوت میکنم در جلسه بعدی مشاوره و رواندرمانی خود نسبت به سوال هایی که میپرسید و نیازی که برآورده میکند بیشتر توجه کنید.

البته نوع، نحوه، و تعداد سوال ها توسط مشاور و رویکرد علمی اتخاذ شده توسط مشاور بطور هنرمندانه مدیریت میشود، و تاثیر فراوانی بر فرایند و جو حاکم بر جلسات مشاوره دارد.

یاسرمدنی ؛ دکترای تربیت مشاور

پیشنهاد مطالعه:  مشاوره چیست ؟-اصول و فنون راهنمایی و مشاوره
about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×