"> عدم انتخاب همسر مناسب برای زندگی زناشویی - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

عدم انتخاب همسر مناسب برای زندگی زناشویی

انتخاب نکردن همسر مناسب برای زندگی می تواند آرامش را از همسران بگیرد.

 یکی از عوامل بسیار مهم بوجود آورنده اختلاف و ناسازگاری زن و شوهر عدم انتخاب مناسب زوجین است اگر این انتخاب شایسته ومناسب نباشد می تواند در زندگی مشترک ایجاد اختلاف نموده آرامش خانواده را نیز به هم بزند . اسلام اهمیت بسیار مهمی برای انتخاب قائل شده است هم این انتخاب برای مرد مهم است وهم برای زن .چه به لحاظ زندگی زناشویی وچه به لحاظ فرزندداری و بچه دارشدن امر انتخاب همسر مورد توجه قرار گرفته است. به نظر می رسد سبب این اهمیت ایجاد سلامت روانی و برقراری آرامش در خانواده می باشد. لذا در روایات متعددی می بینیم وجود زن صالح و شاسیته و مناسب بهترین سعادت و خوشبختی مرد شمرده شده است . امام علی (ع) می فرمایند: زنی که مورد موافقت شوهرش باشد (یعنی هردو مورد توافق باشند.) یکی از دو راحتی وآسایش است(غرر1633)

یا پیامبر در احادیث متعدی فرمود:

بهترین متاع دنیا زن شایسته است (کنزالعمال 44451)

از خوشبختی مرد داشتن زن شایسته است (کافی 5/327)

از دعاهای پیامبر نیز این بود: خدایا به تو پناه می برم از زنی که پیش از آنکه زمان پیری ام فر رسد مرا پیر کند.(همان)
البته ملاکها و معیارهای مختلفی را اسلام برای هریک از زوجین شمرده که اگر این ملاکها به نسبت در آنها وجود داشته باشد ازدواج در این مرحله موجب آرامش شده و این عامل نفی خواهد شد.در اینجا به مهمترین معیارهای انتخاب همسر اشاره می کنیم :
دیندار بودن ، دارا بودن صفات اخلاقی وحالات و رفتارهای مناسب ،دوشیزه بودن ، فرزندآوری، زیبایی های ظاهری ، کم بودن مهریه ،اصیل بودن خانواده .
در اسلام تأکید زیادی بر کفو بودن زن و شوهر شده است و بهتر است زن و مرد در ویژگیهای مناسب برای ازدواج مشابه و همتای هم باشند.( الطیبات للطیبین والطیبون للطیبات نور 26)

پیشنهاد مطالعه:  همسرداری و خانواده از منظر قرآن کریم

البته اینها تنها قطره ای از دریای بیکران احادیث نابی می باشد. که می توان با مطالعه بیشتر به آنها دسترسی پیدا کرد.

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×