"> شادی عنصر جدایی‌ناپذیر برای انسان امروزی-مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

شادی عنصر جدایی‌ناپذیر برای انسان امروزی

مهکام-شادی-عنصر-جدایی‌ناپذیر-برای-انسان-امروزی

شادی عنصر جدایی‌ناپذیر برای انسان امروزی

در بخش های پیشین بررسی خانواده شاد ایرانی ما درباره شادی در خانواده صحبت شد و حال به بحث دیگری می پردازیم که متن زیر قسمتی از گفتگوی فرارو با دکتر نعمت الله فاضلی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی می باشد که ایشان دکتری مردم شناسی از دانشگاه لندن را دارا می باشند.

شادی عنصر جدایی‌ناپذیر برای انسان امروزی

ما باید یاد بگیریم شادی را به همدیگر توصیه کنیم نه دین، نه اخلاق و نه تمدن‌مان توصیه به عبوسی نکرده است. در دنیای امروز ما باید بپذیریم که چهره‌های شاد و با نشاط‌‌‌تر از خود، جامعه، تمدن و تاریخ‌مان ارائه کنیم، در غیر این صورت انسان امروزی گریزان خواهد شد. انسان امروزی تلاش می‌کند شادی را جستجو کند و هر چیزی مغایر با شادی باشد محکوم به فناست.

هر خوانشی از دین که نتواند نوعی از نشاط، شادی و کامیابی به ما ارائه کند، لاجرم به حاشیه رانده خواهد شد. هر خوانشی از خانواده که نتواند خانواده را فضایی به مثابه فضایی برای تولید شادی شکل دهد، لاجرم خانواده را با بحران روبرو خواهد کرد. هر سیاست فرهنگی که نتواند در نهایت و در واقع شادی را برای انسان تولید کند، لاجرم محکوم به شکست خواهد بود.

اگر بخواهیم واقع بین باشیم باید بپذیریم که شادی اگر نگوییم مهمترین بخش که بخشی مهمی از زندگی انسان امروزی است. ما برای شادی مبارزه می‌کنیم، هر چیز که شادمانی ما را به هم زند، محکوم به فناست. هیچ ایدئولوژی قادر نیست توجیهی از حزن، غم، دلمردگی و افسردگی ارائه کند و انسان امروز آن را بپذیرد.

پیشنهاد مطالعه:  روابط سالم در خانواده دلیل داشتن خانواده شاد

من گمان می‌کنم فرهنگ انسان امروز، فرهنگ شادمانی است. موسیقی، شعر، ادبیات سینما، تئاتر و سایر هنرهای انسانی در دنیای امروز راهبردها و رسانه‌هایی برای تمرین، تولید و بازتولید امر شادمانه‌اند. از این رو ما اکنون نیازمند گفتگوهای بیشتر و گسترده در باره شادی هستیم.

نمی‌توان با تکیه با قانون یا اجبار و یا زور انسان امروز را وادار کرد که از شادی‌هایش دست بکشد. از این رو ما برای حکمرانی خوب در جامعه‌ی امروز نیازمند تولید و سیاست فرهنگی مناسبی با خلق ابعاد یک زندگی شاد در حوزه‌های جامعه، شهر، سیاست، فرهنگ علم، اقتصاد، آموزش و … هستیم.

این وظیفه محققان و نظریه پردازان اجتماعی ماست که بتوانند مفهوم شادی را بیش از یک هیجان زودگذر یا یک مفهوم دم دستی و سبک معرفی کنند و آن را در ارتباط با تمام وجوه زندگی امروزی از جمله خانواده، تدوین، توصیف و تبیین کنند.

خانواده شاد خانواده ایده‌آل امروز است، مسلما خانواده شاد خانواده‌ای است که مناسبات پایدار، سالم، قابل قبول و موفق دارد. خانواده شاد را نباید همردیف با هیجان‌ها و لذات گذرای مخرب و ویرانگر معادل دانست. شادی به معنای کشیدن مواد مخدر مصرف الکل، خود ویرانگری و هیجان های و لذات پر مخاطره نیست. شادی مفهومی به مراتب وسیع‌تر، عمیق‌تر و عمومی‌تر از لذت‌طلبی‌های پر‌مخاطره است.

مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده شاد و خوشبخت ایرانی

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×